Voorwoord

Donderdag 23 september 2013

Dit is mijn nieuwe project, een oude degelijke Anas Acuta van Valley opknappen. Na mijn ervaring met de Groenland kajak van Tahé Marine is dit een stuk beter. De Groenlander rolt prima, maar ik pas er met mijn fiets dijen niet goed in en na een tijdje krijg je dan een dof gevoel in je benen.

Dus nu een Anas Acuta!!

De proefvaart was al geweldig, maar thuis aan gekomen toch direct met mijn groenland peddel de boot testen. Het is een geweldige ervaring, ondanks dat de boot nog op mijn maat gemaakt moet worden was het een goede ervaring. Ze rolt als een tierelier, de balance brace geen probleem, de handrol met gemak enz. enz.

Morgen ga ik beginnen met de restauratie van deze kajak uit 1979.

01

Start van de restauratie.

Anas Acuta project 1.

02

Na de proefvaart de eerste reparatie al uitgevoerd, na het varen met een slecht spatzijl en het gebruik van de handpomp bleek het dag compartiment redelijk gevuld te zijn met water. Het probleem was de aanvoerslang van de pomp, deze was al een keer gerepareerd, maar had nu toch de geest gegeven.

Gelukkig had ik nog een stuk slang liggen. Na een halfuurtje rommelen in een te klein compartiment (of te grote handen) is het gelukt. Direct maar even testen en alles blijft nu droog.

Dus klus één afgerond.

Het eerste wat er moet gebeuren is de boot strippen, van stickers ontdoen en schoonmaken.

De binnenkant reinig ik eerst met een schimmeldodend middel, er zit best wat schimmel in de compartimenten, maar met geduld krijg ik dit wel schoon.

Als dat dan gebeurt is kan de boot naar binnen om hem helemaal kaal te maken. Het wordt aardig wat schuren, schuren en nog eens schuren. Mijn plan is om alle beschadigde delen kaal te maken en opnieuw in de gelcoat te zetten. Een ambitieus plan, maar het is een mooi leer project voor mij. De binnenkant wil ik net als mijn Explorer in de DD lak zetten, zodat er zich geen vuil meer kan vast zetten.

Het wordt voor mij de eerste keer dat ik zo'n grote polyester reparatie ga aanpakken.

Er zit er nu een vijftien centimeter dikke laag schuim tegen het voetschot en zelfs met deze laag schuim kan ik nauwelijks bij het schot met mijn voeten.

Dus dat gaat eruit en ik zet er Yakima voetsteunen in. Dit heeft ook nog eens tot voordeel dat een iemand anders ook in de boot kan varen.

Het eerste grote project word het dek. De dekbelijning geleiders zijn nu van ruw polyester en die wil ik glad maken.

anas-acuta-3_1

anas-acuta-4

Na de bevestigingspunten goed geschuurd te hebben, gereinigd en ontvet met aceton kunnen ze worden afgeplakt.

Dan de gelcoat afwegen en de juiste hoeveelheid harder toevoegen. Met polyester werken is niet erg moeilijk, maar het vraagt wel om precisie.

Je moet secuur te werk gaan en de tijd nemen, geduld is hier op zijn plaats.

Ik heb de bevestigingspunten nu zwart gemaakt, dit vind ik een mooi contrast geven. Het is een zijdeglans pigment wat ik ook ga gebruiken voor de strip die het dek en het onderschip scheiden. Die heeft nu nog een rare blauw paarse kleur.

Dag één van de restauratie zit erop, rustig een paar dagen laten uitharden voor we weer verder gaan.

Restauratie Anas Acuta 2.

Het gaat voor de wind, alleen de polyester lucht waait niet mee.

De dekfittingen zijn nu gereed, twee maal in de gelcoat, verstevigd en waar versleten vernieuwd.

Dit moet afdoende zijn. De zwarte kleur vormt een mooi contrast met het dek.

Het volgende probleem wat ik aan wil pakken zijn de stukken gelcoat die uit het dek zijn en niet onbelangrijk de gekraakte stukken repareren.

De gekraakte stukken haal ik er zo goed als het gaat uit

Om niet al te veel kleur verschil te krijgen, maak ik de grote vlakken grijs. Ook het plaatje waar oorspronkelijk een Suunto kompas heeft gezeten heb ik verwijderd. Hier zat niets meer dan alleen een gat. Vandaar dat plastic plaatje.

Van karton een mal geknipt en een plaatje van polyeder gemaakt. Dit is nu ook geplaatst. Alles moet nu weer een paar dagen uitharden, dan polijsten en zien hoe het gelukt is.

Ben er nu al blij mee. Waar vroeger het kompas heeft gezeten kan straks mooi mijn film camera staan.

anas-acuta-8

Restauratie Anas Acuta 3.

anas-acuta-9

Gehavend polyester repareren en het verwijderen van de oude kielstrip.

Een karweitje waar ik wel wat tegenop zie. Het repareren van de kraak schade vind ik geen probleem, maar de kielstrip verwijderen en vernieuwen is andere koek denk ik.

Maar niet getreurd, we gaan van start. Eerst de opgelopen schade van het onderschip in kaart brengen.Dan de plekken nog wat verder kapot maken, schuren en goed schoonmaken. Daarna plak ik alle gebieden af.

Dan nu het grote werk, de kielstrip verwijderen. Hier heb ik even over nagedacht. Wat zou ik doen, met een slijp aparatje (Dremel) of het oude “hand mechanisch”. Ik kies voor het tweede, dat is minder drastisch en meer onder controle.

Eerst met grof schuurpapier en later met steeds fijner schuurpapier. Dit werkt wonderbaarlijk goed.

anas-acuta-10

Het is wel een geduld werkje, maar het gaat gecontroleerd. Zo wordt de kielstrip netjes en met beleid verwijderd.

Als de strip verwijderd is vul ik de gaten met polyester hars. Als dit is uitgehard plak ik het gebied voor de nieuwe kielstrip af. Dit is niet zo moeilijk daar het goed te zien is waar de oude strip heeft gezeten. Met polyester hars en glasvezel band maak ik de nieuwe strip.

Als de kielstrip is uitgehard werk ik hem af met witte topcoat tevens vul ik de schade van het onderschip met dezelfde topcoat. Als dit allemaal is uitgehard schuur en polijst ik de gerepareerde bodem, zodat die weer een glad geheel vormt. De kielstrip laat ik nog een paar dagen uitharden.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden met het resultaat.

Restauratie Anas Acuta 4.

anas-acuta-11

Stuurboord, de jongetjes licht blauwe rand verwijderd!!!! Een boot, schip en dus ook een kajak is vrouwelijk dus niet licht blauw en ja! Ook geen rose!.

Deze rand is alleen cosmetisch. De schaal van het boven dek en het onderschip zijn aan de binnenkant met glasvezelband en polyester hars met elkaar verbonden. Dan blijft de naad aan de buitenkant over en daar word dan deze band op bevestigd.

Nu was de band van de Anas Acuta van een soort rubber, maar over geschilderd en dus verdroogd. Na mijn goede ervaring met de kielstrip heb ik de stoot rand opgebouwd van polyester hars en daarna afgewerkt met top coat.

Ziet er nu goed uit. Eerst maar eens een paar dagen laten uit harden.

Restauratie Anas Acuta 5.

Buitenkant is gereed!!!!!!!

anas-acuta-17

We zijn weer een maandje verder en het project Anas Acuta gaat gestaag, maar zonder op onthoud verder. Inmiddels is de buitenkant gereed. De ergste kraak schade is gerepareerd, er zit een nieuwe kielstrip onder en de ogen van voor de grijplijnen zijn verstevigt.

Er is de laatste maand aardig wat gebeurt met de boot. Het grootste werk was na de reparatie het polijsten. Daar gaat veel tijd en energie in zitten. Maar het resultaat mag er zijn.

Nu gaat niet alles zoals je zou willen, maar ik mag niet klagen. De tegenslag is niet erg groot geweest. Bij een toevallig bezoekje aan Arjan Bloem in Wormerveer had ik ook een mooie meevaller.

Die hadden voor mij nog een setje met de oude Valley stickers, zodat ik deze weer op de boot kon plakken.

Het resultaat is geweldig nu de stickers weer op de romp zitten. Ook de nieuwe belijning geeft de boot meer smoel. Maar we zijn nog lang niet klaar al lijkt dat nu wel. Er wacht nog een grote klus, het inwendige van de boot. Als eerste ga ik de cockpit aanpakken. Daar moet het nodige in worden vlak gemaakt, zodat ik er voetsteunen in kan plaatsen en als ik dan toch bezig ben zal ik hem ook verstevigen.

Als dit allemaal is voorbereid dan zet ik de binnenkant in de DD lak en kan er een nieuw zitje in worden geplaatst.

Dus werk zat nog, al hoop ik wel stiekem dat ik voor januari de boot gereed heb, zodat ik hem mee kan nemen naar de zwembad cursus.

Restauratie Anas Acuta 6.

Inventarisatie en plan van aanpak cockpit.

Zoals je kan zien is hier wel wat eer te behalen. Als eerste zal ik de oude lijm resten en het vuil verwijderen. Daarna alle oneffenheden schuren. Er heeft denk ik vroeger een stang in gezeten als voetsteun. De restanten van de voetsteun platen zitten er nog in. Dit moet vlak worden gemaakt, zodat ik Yakima voetsteunen in de cockpit kan monteren.

Dan zit er ter hoogte van de scheg bediening nog een fiks gat wat gerepareerd moet worden. Ook hier gaat even tijd in zitten. Ook dit moet netjes glad gemaakt worden om tijdens het rollen geen schade aan je pak of been op te lopen.

Nadat dit gereed is zal ik de zijkanten nog eens extra verstevigen met glasvezel band en polyester hars.

Als dit allemaal gebeurt is word alles in de DD lak gezet (drie keer), zodat de cockpit makkelijk schoon is te maken. Gezien de verschillende bruine kleuren van het polyester nu, zal ik het de DD lak in het wit bestellen, zodat het één geheel wordt.

anas-acuta-22_1

Restauratie Anas Acuta 7.

Plaatsen voetsteunen.

29

Door eerst een reparatie aan een Nordkap en daarna verplichte rust na een sleutelbeen breuk kan ik eindelijk weer wat aan mijn Anas Acuta doen. De bestelde onderdelen heb ik al een week of acht in huis. Een paar stevige Yakima voetsteunen.

De voetsteunen plaatsen is een karweitje dat niet zo lang duurt. Deze steunen zijn één van de betere steunen. Nadat de steunen op de juiste plaats zitten verwijder ik ze weer. Eerst maak ik de gehele cockpit schoon, waarna ik hem in de witte DD lak zet. Als dit is uitgehard plaats ik de steunen definitief.

De cockpit is nu eenvoudig schoon te houden.

Het stoeltje plaats mij nog voor enkele problemen. Er blijft nog wat ruimte over aan de zijkanten en die moet worden opgevuld. Hoe ik dit op ga lossen weet ik nog niet. Komt tijd komt raad. Meestal komt de oplossing vanzelf.

Restauratie Anas Acuta 8.

Gereed voor het zwembad.

De cockpit is nu zo goed als gereed. Het schot voor moet nog behandeld worden, maar de Yakima voetsteunen zijn geplaatst. Ik gebruik het oude zitje eerst, omdat ik voor het nieuwe zitje nog een aanpassing moet maken.

Eerst gaat de boot zaterdag mee naar het zwembad en kan ik hem eindelijk uit proberen. Om meer steun te hebben met mijn knieën heb ik een paar kunststof blokken onder het dek bevestigd. Deze zijn grofweg op maat gesneden. Ik moet uit proberen wat handig is en kan ze dan aanpassen.

Vroeger zaten er in de oude Nordkapp ook van dit soort knie steunen weet ik mij te herinneren.

De waterdichte compartimenten zal ik volgende week behandelen als ik zeker weet dat ze water dicht zijn. Dit is ook iets wat tijdens het zwembad naar voren zal komen.

Al met al ben ik zeer tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat. Het is weer een boot met karakter geworden en ik hoop er veel plezier mee te beleven.

31

Ik heb vorige week een NDK Pelgrim getest in het zwembad en dat is toch ook een boot die zich gemakkelijk laat rollen. Deze doet niet onder voor een Groenland boot. Hij heeft wel veel meer ruimte om bagage mee te nemen. Lijkt mij ook wel wat. Maar goed ik heb nu twee boten en dat is mee dan voldoende, het gras is aan de overkant tocht altijd groener.

Zwembad test.

De test in het zwembad is geslaagd. De Anas Acuta laat zich gemakkelijk rollen. De waterdichte compartimenten zijn ook daadwerkelijk waterdicht nu.

Het volgende project is dus de waterdichte compartimenten behandelen met DD lak, zodat ze weer toonbaar worden en eenvoudig te onderhouden. Als de buiten temperatuur weer wat gaat stijgen plaats ik het nieuwe stoeltje in de kuip.