Voorwoord

Het jaar 2014 was voor mij een goed kajak jaar. Dit jaar heb ik twee buitenlandse expedities gemaakt, één in het voorjaar in rondom het Oost-Duitse eiland Rügen. Waar we op campings hebben gestaan.

En deze zomer heb ik mee gedaan aan een georganiseerde expeditie van Stavanger naar Bergen langs de Noorse kust. De tocht in Noorwegen was een fantastische trektocht die voor iedereen met een redelijke conditie en het niveau van ZV goed te doen is. Je moet er wel rekening mee houden, dat je voor het overgrote deel moet wild kamperen.

Deze bijde tochten staan beschreven op de pagina "Kayak tochten 2014".

Buiten deze vakanties is zijn er ook veel dagtochten gevaren. Deze zijn hieronder beschreven. Dit is natuurlijk wel mijn beleving van het varen met de kajak.

Eiland hoppen Heeg 01 november.

Multimedia

Het zee kajak seizoen zit er min of meer op, maar dat betekend niet dat we niet varen. Er is in Nederland en met name in Friesland nog voldoende ruim water beschikbaar om een leuke tocht te kunnen organiseren.

Zo dus ook deze ingelaste tocht op een mooie november dag. Het is zonnig en er staat niet al te veel wind. Dus een tocht rondom Heeg over de kleine meren en natuurlijk terug over het Heegermeer.

De groep bestaat uit beginnende en gevorderde grootwater vaarders. Het is een ontspannen tocht, waar iedereen aan mee kan doen. Dus het gezelschap is gemêleerd van jeugd, beginners tot gevorderde vaarders. Voor het kano varen is dit ook goed, zo ontmoeten de zeevaarders de jeugd enz.

We pauzeren op de diverse eilandjes in dit merengebied en hebben zo een mooie ontspannen en een enerverende dag.

Het mooie weer en niet te veel wind maken ook dat november een goede kano maand kan zijn. Al moet men er rekening mee houden dat het water wel koud is.

01

Lauwersoog Engelsmanplaat v.v. 01 oktober.

kaart-12

Nautische informatie:

  • EK wo 01-10 21:32
  • Lw Harlingen: 13:06 + 62 LAT
  • Hw Harlingen: 18:24 + 206 LAT
  • Lw Lauwersoog: 12:50 + 79 LAT
  • Hw Lauwersoog: 19:36 + 263 LAT
  • Wind eerst 4 beaufort en op de terugweg oplopend naar 5 beaufort.
  • Watertemperatuur ± 16 °C en de lucht temperatuur was hieraan ongeveer gelijk.
  • Totale vaar afstand 11,9 n.m.

We verzamelen 10:00 te Lauwersoog in de visserij haven en het vertrek is gesteld op 11:30.

Bij aankomst in Lauwersoog is het al een drukte van belang, ik zie toch een groot aantal kajakkers, dat ik niet op mijn lijstje heb staan. Dit blijkt ook te kloppen, er is een groepje dat rond Schiermonnikoog gaat varen en later komt er nog een groepje dat dezelfde bestemming heeft als wij. Een heuse reünie van zee kajak vaarders.

De groep die ik mee neem bestaat in het totaal uit tien personen met meer dan de helft beginners. Dit is groot zat, meer hoef ik er niet bij te hebben. De groep die Schier gaat ronden vertrekt als eerste en mijn groep gaat als tweede vertrekken. Eerst nog een korte briefing met wat we wel en wat we zeker niet gaan doen. En dan te water. We ondersteunen eerst nog wat deelnemers met instappen, want bij de start al een nat pak zou wel erg vroeg zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De wind die uit het Zuidoosten komt en zal gaan aanwakkeren heeft mij direct al laten besluiten om niet over te steken naar Schiermonnikoog. Er zijn een aantal mensen bij die ik zeker geen plezier mee zal doen. Er is natuurlijk een groepje dat het geweldig hadden gevonden, maar de veiligheid van de gehele groep gaat boven alles.

Het is voor deze tijd van het jaar een geweldige dag om een tochtje als dit te varen. Een lekker windje, zon erbij en een redelijk tot goed zicht.

We houden een korte drijfpauze, zodat iedereen even kan herstellen en op deze manier blijft de groep ook goed bij elkaar. Als we bij de Peasrede oversteken zijn er wat deelnemers die het wat lastig krijgen met het rommelige zeetje dat hier ontstaat door het uitgaande water. Op Engelsmanplaat geef ik tekst en uitleg hoe die ontstaat.

We pauzeren lang op Engelsmanplaat, waar het een drukte van belang is, er zijn wadlopers aangekomen en een boot met ongeveer zestig toeristen die gelost worden op de plaat en na een kleine wandeling weer aan boord worden genomen. Dus niet de rust die we normaal gewend zijn als we pauzeren op het wad. De terugweg is een stukje zwaarder, we hebben nu de sterke wind tegen en dus ook de golven die door de stroming kort zijn. Ook nu houden we een drijfpauze, maar wel vlak bij de Eilanderbult. Hier kan ik aan de beginners laten zien wat en waar er een keerstroom staat. Na de pauze varen we verder en dan blijkt dat één van de deelnemers zijn dag luik kwijt is. Hij veranderde plotseling van koers. Hij kon zijn boot niet meer op koers houden omdat het voorschip omhoog gekomen was door het water dat hij achter gemaakt had. Dus uit de vaargeul gesleept naar rustig water en het compartiment leeg laten maken. Hiermee was het incident opgelost. Een goede les voor één ieder, slepen kan ook nodig zijn bij kleine incidenten. Het laatste stukje naar de haven gaat rustig. In de haven doen de gevorderden nog wat natte oefeningen en de rest vind het wel begrepen. De boten uit het water, omkleden, na bespreken en dan na een mooie dag gaat iedereen weer tevreden naar huis.

Groot rondje Schuitenzand 28 september.

kaart-10

Nautische gegevens:

  • NM wo 24-09 08:14
  • Lw Harlingen: 07:56 + 44 LAT
  • Hw Harlingen: 12:56 + 246 LAT

We verzamelen om 07:30 uur Zeezijde Kornwerderzand en vertrekken zo rond 08:00.

Het zicht is eerst matig van wegen de mist de afgelopen nacht. Er staat weinig wind, kracht 1 á 2 bft. uit het ZO. Eenvoudige tocht met ervaren zeevaarders.

Het is rustig op het wad, de het enige schip wat we tegen komen het eerste stuk is de Calypso, een kleine rondvaart boot. We varen eerst naar het westen langs de Spuikom richting de zuid kardinaal BO2-VVG1.

Vanaf hier met de stroom mee naar het noorden door het Verversgat. De eerste drijfpauze houden we bij de VVG15. We drijven hier al richting de MR9.

Na de pauze volgen we het Molenrak naar het noord-oosten en bij de MR15 koersen we op Harlingen af (katholieke kerk).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zodra we het strand paviljoen in het oog krijgen verleggen we de koers richting koffie en appelgebak. (wordt bijna een traditie op deze tocht).

Na een lange rust gaan we terug via de Boontjes. Rustige tocht met alleen ervaren deelnemens. Totaal afstand is 18,4 nm.

Holwerd Nes v.v., 20 september.

Multimedia

kaart-1

Nautische gegevens:

  • LK di. 16-09 04:05 uur.
  • Hw Harlingen: 07:04 + 231 LAT.
  • Lw Harlingen: 14:45 + 57 LAT.

We verzamelen om 10:30 uur Pier Holwerd en vertrekken 11:00 uur.

Zeewater temperatuur is 18,5 °C en de lucht is ± 20 °C. Afstand is totaal 11,6 nm. Het zicht is eerst matig, maar het klaart al snel op. We zijn met drie vrouwen en vier mannen. Een ervaren ploegje zeevaarders.

Nadat we ons aangemeld hebben gaan we te water. Dit is hier altijd wat improviseren. Dat er nog steeds geen goed voorzieningen zijn voor kano vaarders is eigenlijk onbegrijpelijk.

We varen rechts van de vaargeul om de veerboot en onszelf niet in moeilijkheden te brengen. De snel taxi-boot en de veerboot is de enige scheepvaart in dit gebied.

Er staat een windkracht 2 beaufort uit het NO die later zal gaan krimpen naar het NW. Vormt geen enkel probleem. We varen al wereld problemen oplossend naar Nes. Het is wel fijn om een keer met een ervaren groep te varen, zo steek ik ook van andere tochtleiders weer wat op.

Als we de haven van Nes bereikt hebben gaan we op jacht naar koffie en appelgebak. Dit wordt zo langzamerhand traditie. Na de koffie besluiten de dames om maar eens te gaan shoppen in het wereld dorp Nes.

Op de terug weg wil één van de dames graag even op Piet Scheve Plaat thee drinken. Dit is voor niemand een probleem, we hebben tijd zat allemaal. Het wordt een gezellige stop met een foto shoot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als we de plaat verlaten gaan we tussen de platen door richting Holwerd. Tot voor een jaar terug was dit gat nog open, maar nu zit er een rug zand tussen. De vaargeul is in het zuidelijke gedeelte ook erg smal, zodat het haast op slootje varen lijkt in plaats van zee varen. Niet iedereen kan deze drempel varend nemen, zodat er ook nog een stukje Wad lopen ten toon wordt gespreid.

De aankomst in Holwerd is ook weer een uitdaging. Sommigen nemen de trap van de steiger, andere het gladde steile talud en de derde groep neemt een klein mud strand voor zijn rekening.

Al met al een geslaagde dag van deze spontane tocht.

Kornwerderzand Harlingen v.v., 28 juni.

Multimedia

Kornwerderzand

Nautische gegevens:

  • HW Harlingen 11:10 + 245 LAT.
  • LW Harlingen 18:42 + 34 LAT.
  • Nieuwe maan vrijdag 27-06-14.

We verzamelen Kornwerderzand zeezijde om 08:30 vertrek gepland om 09:00.

Deze tocht is georganiseerd voor onder andere de beginnende zeevaarders van onze kano club. Het doel is om iets te laten zien en te beleven ten aanzien van navigeren. Nu is het zo dat van Kornwerderzand naar Harlingen varen een redelijk eenvoudige tocht is qua navigatie, maar als je dit voor het eerst doet en je een kompaskoers opgeeft in plaats van een visuele object het voor de deelnemers al een stuk lastiger wordt.

Als voorbereiding op de tocht moet er eerst op de kaart gezocht worden naar de coördinaten 53° 07’00.000 N / 5° 20’00.000 O. Dit is het eerst doel voor vandaag. Als dit is gevonden moet de kompaskoers worden berekend. Na een korte discussie en uitleg is dit plan snel gereed en kan nu worden uitgevoerd.

Als alles volgens plan zou gaan was het volgende doel om aangekomen bij de berekende coördinaten een kruispeiling maken en aan de hand hiervan kijken of we ook daadwerkelijk het beoogde doel bereikt hebben.

Edoch, het weer van de afgelopen nacht was bijzonder slecht, het heeft stevig geonweerd. Vanmorgen voor ik van huis af vertrokken ben heb ik contact gehad met de Brandaris (zee verkeerscentrale Waddenzee). Het weer is niet stabiel en er zou een kleine kans bestaan op onweer.

Voor we vertrekken, bij het aanmelden van de tocht, is de situatie van het weerbeeld niet veranderd. Het weer is op het moment mooi, weinig wind en zonnig.

Gezien de samenstelling van de groep besluit ik voor plan B navigeren over de platen in de buurt van de zeedijk, zodat als het weer wel veranderd ik met de groep redelijk snel veilig aan land kan gaan.

Nu wordt de BO 17 opgegeven met uitleg over varen (nu op de kerk van Zurich) op kenmerken die op de kaart staan om zo op deze manier je doel te komen. Bij de BO 17 uitleg gegeven over verschil in boeien (BO 17 is een Flash boei). Naar de BO 19 om verschil te zien. Daarna vlot gemaakt om wat te eten en te laten zien hoe je als groep afdrijft in de stroming en de wind.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na de drijfpauze peilen we de RK kerk van Harlingen en houden deze koers aan om zo aan te kunnen landen op het strandje voor Harlingen. Hier staat een kleine branding die we dan ook dankbaar gebruiken om volgens de regels van het spel aan land te gaan. (Stond een branding van ± 40 cm.) Het viel nog niet mee voor de deelnemers om in de buurt van het aangegeven punt aan te landen.

Eenmaal op het strand aangeland volgt er nog een oefening met een hypothermie patiënt. Eerst moet de patiënt in de stabiele zijligging worden gelegd en als blijkt dat hij onderkoeld is wordt hij ingepakt in alu dekens en een oranje overlevingszak. Tevens wordt de patiënt uit de wind gehouden door middel van een kajak

De pauze word bourgondisch uitgevoerd met koffie en appelgebak. De terugtocht houden we eenvoudig. Geen oefeningen meer, maar volgens het vaarplan dat ik al had opgesteld. We koersen via de vaargeul en over de zandplaat de Kornwerderzand, dus niet langs de vaargeul. Vlak voordat de plaat geheel droogloopt zijn we bij de uitstap plaats in Kornwerderzand.

Voor de deelnemers een mooie en leerzame dag en gelukkig heeft het weer ons mee gezeten.

Zout, zoet, zout, 7 juni.

Nautische gegevens:

  • HW Harlingen 04:06 + 186 LAT.
  • LW Harlingen 11:20 + 35 LAT.
  • HW Harlingen 16:23 + 220 LAT.
  • Eerste Kwartier do 05-06 22:39 uur.(doodtij).

Wat een rondje Mosselstokken had moeten worden werd door de te verwachte windstoten een tocht langs de kust. Het plan was een rondje om het Lange zand van ongeveer 20 n.m., maar met de verwachting van 35 knopen wind in een bui aan het eind van de dag leek ons dat niet verstandig. Dus over op plan twee. Zout, zoet, zout.

Verzamelen bij de kleine sluis in Harlingen om 06:15, vertrek om 07:00.

Het is een tocht in het kader van de ZV opleiding, dus de beginners hebben een vaarplan gemaakt. Goed gedaan, maar we gaan nu wat anders doen.

Door de Boontjes naar de sluis in Kornwerderzand. Het IJsselmeer op richting het strand van Makkum. Vaart mooi, vol in de zon en de stemming is opperbest. In de sluis overleg ik met de tochtleider om er een v.v. route van te maken in plaats van door de slootjes terug naar Harlingen. Hij is er niet echt voor, maar tijdens de koffie wordt het besproken en iedereen wil weer terug naar de Waddenzee (is immers een zeetocht).

Na het terras en de koffie op de boulevard gaan we weer te water en gaan de zelfde weg terug als die we heen gevaren zijn. Het schudden in de sluis duurt lang deze keer, maar er is genoeg vermaak.

Op zee aangekomen is de wind aangehaald en staan er voor de beginners toch meer golven dan ze lief is. we komen zonder problemen weer in Harlingen aan en zien aan de lucht dat dit de juiste beslissing was. Het trekt dicht en de wind trekt stevig aan.

Weer een mooie dag op de Waddenzee gehad.

Weekendje Vlieland.

Multimedia

Roptazijl Vlieland, 30 mei.

kaart-6-1

Nautische gegevens:

  • HW Harlingen 11:30 + 240 LAT.
  • LW Harlingen 19:01 + 24 LAT.
  • Nieuwe Maan wo 28 mei 20:40 uur.
  • Wind NO 2 tot 3 bft.
  • Zeewater temperatuur 18°C.
  • Lucht temperatuur 18°C.
  • Afstand 17.3 n.m.
  • Actieve vaartijd 4,5 uur.

Op de kalender van kano vereniging “Onder De Wadden” staat voor vrijdag 30 mei tot en met zondag 1 juni een masterclass zv en zve naar Vlieland. Dat lijkt mij wel wat, maar als tochtleider bij ODW wordt van mij niet verwacht dat ik deelnemer ben aan de masterclass. Dit wil niet zeggen dat er voor mij geen leermomenten in zitten in tegendeel.

Tochtleider en organisator van dit alles is A.J. één van onze zee instructeurs. In totaal zijn we met zes personen en verzamelen we ons zo rond 11:00 uur op vrijdag morgen bij het gemaal van Roptazijl.

Zoals gezegd, verzamelen om 11:00 en het vertrek is gesteld op 12:30. A.J. had de deelnemers gevraagd om de tocht te plannen en wel zodanig dat we onder de Richel door zouden kunnen varen naar Vlieland.

Dit is keurig gedaan, alleen zou ik dan toch een uur of anderhalf eerder vertrekken, zeker met springtij zoals nu. Maar goed, ik ben slechts de mee vaarder en zal zien waar het schip strand, ik ben niet van plan om op het wad te gaan wandelen met een afgeladen kajak.

05

A.J. vraagt aan twee deelnemers om de tochtleiding voor hun rekening te nemen. Eerst wordt er naar hun plan geluisterd en hier en daar wat bij gestuurd door A.J. en dan is het duidelijk wat we gaan doen. Vanaf K3 varen we een koers van ongeveer 270° wat ons over de zuidelijke punt van de Ballast Plaat brengt naar de Blauwe Slenk (BS 17 om precies te zijn.)

Door het rustige weer varen we al keuvelend door de Blauwe Slenk, het Pannegat naar de kardinaal IN2 en de BS1. Hier ontstaat de discussie (opgestart door A.J.) of we over de Waardgronden kunnen naar Vlieland.

Naast mij lopen de meeuwen al door het water, dus de kans is volgens mij nul, maar daar gaat het niet om.

06

De deelnemers moeten tot een eenduidig besluit komen en wel gefundeerd als dat zou kunnen.

A.J. gooit nog wat olie op het vuur en men is er al min of meer van overtuigd dat het mogelijk moet zijn. Ik geef maar even aan dat de meeuwen al in het water lopen, dus niet zwemmen en het water zakt aardig snel.

A.J. ziet in de verte toch een boot varen, dus suggereert hij naar de deelnemers toe, dat het toch moet kunnen, of niet dan.

Weer twijfel!!!

Ik geef nog maar weer eens aan dat ik aan het kajakken ben en niet in training voor de vierdaagse.

En ik wil ook voor het donker wordt gegeten hebben en mijn tent overeind hebben staan.

Dan komt toch het besef dat de route onder de Richel door wel mogelijk is, maar dan moet je veel eerder vertrekken.

Dus alle berekeningen ten spijt over de hoeveelheid water die je onder je boot nodig hebt om te kunnen varen gaan we dus boven de Richel langs. Hier was blijkbaar niet erg op gerekend, want nu moet er goed op de kaart gekeken worden.

O ja, ruim om de Richel heen want het is verboden gebied!!!! (Hoe komen die stromen mensen op de Richel? Dat mag dus wel? Er langs varen niet?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er wordt hier wel met twee hele grote maten gemeten. Het was een zeehonden rust gebied, maar met al die toeristen die toch massaal de Richel betreden zijn de zeehonden verhuist naar de Engelschehoek.

Ruim om de Richel heen dus. Dan voor Vlieland door de Wals (de Wals slaapt) en langs het randje van het strand in de keerstroom naar de haven.

Mooie vaardag, lang in de boot gezeten maar dat was het meer dan waard.


Vlieland Engelschehoek,
31 mei.

kaart-7

Nautische gegevens:

  • LW Harlingen 07:06 + 28 LAT.
  • HW Harlingen 11:55 + 245 LAT.
  • LW Harlingen 19:32 + 23 LAT.
  • Nieuwe maan wo. 28 mei 20:40 (springtij).

Vandaag hoeven we niet al te vroeg op. We vertrekken om 10:00 vanaf het strand voor een mooi tochtje naar de Engelschehoek en de Noordvaarder op Terschelling. Het vertrekpunt is Kaap Bol, een mooi oud houten groen baken op de duinen.

We houden koers 0° om met de inkomende vloedstroom zo goed als het gaat richting de ZS (Zuider Stortemelk) 12 te varen. Maar eerst gaan we de door de branding. Ik ga als eerste en A.J. als laatste. Na wat kleine start problemen, (kajaks niet goed in de stroom leggen) komt iedereen goed door de branding. Als we verzameld zijn varen we richt de SM 12, die we links passeren. We worden zoals de bedoeling is door de stroom opzij gezet en komen zo boven de “gronden van Stortemelk”. Hier staat een stevige zeegang die tot aan de Engelschehoek voor een waar kajak paradijs zorgt. Er is een hoge branding waar niet al te veel kracht achter zit, omdat het na de zandbank direct weer diep water is. ook zijn hier enorme clapotis golven aanwezig, die meters hoog opstuiven. Wat een leuk gebied. We volgen A.J. die een pad zoekt naar de Noordvaarder, waar we aanlanden door de branding om te lunchen. Eén deelnemer steunt van de golven af en krijgt een natpak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tijdens de gezellige lunch wordt afgesproken dat een van de deelnemers ons weer terug naar Vlieland zal brengen. De bedoeling is dat we tegen de stroom in naar het zuiden varen langs de Noordvaarder en dan door het Schuitenzand naar de Vlietstroom met de stroom mee boven de Richel en zo weer naar Kaap Bol.

Dat is dus het plan. Doordat we veel te vroeg uit de keerstroom onder het strand vandaan worden geleid varen we tegen een te sterke stroom in en zie ik de meeuwen achteruit gaan op de zandplaat. ????

We halen ook het Schuitenzand niet, maar gaan op het smalste gedeelte van de Jacobs Ruggen de vlietstroom in. Het valt niet mee voor de aangewezen tochtleider om zich te oriënteren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is daardoor een zeer leerzame tocht voor de deelnemers en ik vermaak mij opperbest in de golven.

We bereiken de noordkant van de Richel en gaan in de Wals kijken voor het strand van Vlieland. De Wals slaapt is onze conclusie en geen speelplaats voor ons. Dan maar weer terug naar Kaap Bol. Hier volgt nog een sportief stukje sjouwen over het meest beroemde duin van Nederland.

Na deze sportieve dag is het voor de tent goed toeven met een glas (beker) wijn en goed kajak verhalen.


Vlieland Roptazijl,
1 juni.

kaart-8

Nautische gegevens:

  • LW Harlingen 07:30 + 23 LAT.
  • HW Harlingen 12:40 + 246 LAT.
  • Nieuwe maan wo. 28 mei 20:40 (springtij).

Het is vroeg op vandaag. Om 06:00 uur staat mijn wekker, maar de eerste zijn dan al een half uur bezig met op hun pannetjes te slaan, branders met versterkers aan het opstarten en als dat nog niet helpt halen ze nog meer lawaai dingen uit hun tent. Ik blijf sterk, 06:00 uur is 06:00 uur.

Het plan is om 07:00 uur gereed te zijn om de kajaks over het duin te sjouwen en daarna de bagage, zodat we op het strand de kajaks kunnen inpakken. Dus een uur om te eten en af te breken is meer dan genoeg lijkt mij. (Daar komt bij alles wat je niet uit pakt hoef je ook niet meer in te pakken.

De wind is er bijna niet, 2 bft. uit het NW. Stipt 08:00 uur vertrek vanaf Kaap Bol. We volgen de vaargeul van het begin af aan. Er staat een kleine branding en we hopen (is ijdel) op nog wat branding boven de Richel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Er staat weinig wind en de deining is nog van vannacht. Zodra we de Vliestroom in duiken is het vlak en dat zal de gehele tocht zo blijven. Onderweg hebben we twee keer een drijfpauze.

Het is een erg ontspannen tocht die doordat we de stroom erg mee hebben snel gaat. (gemiddeld 8,5 km in het uur inclusief drijfpauzes). Bij de BS 16 gaan we een koers van 110° varen om zo vlak bij Roptazijl uit te komen.

Om precies 12:00 uur zetten we de boten op de dijk. De afstand is voor de gevorderde vaarder, maar gezien het weer had iedereen wel mee gekund.

We hebben 17.5 n.m. afgelegd in een record tempo. Op de dijk staan mensen foto’s van ons te maken en er wordt beloofd om ze naar ons op te sturen.

Na het afdalen van de dijk met de volle kajaks is het de gebruikelijke omkleed partij, uitrusting in de auto, nog een kop koffie of thee. De laatste evaluatie en dan afscheid nemen en weer naar huis. Het was een schitterend weekend met geweldige omstandigheden.

Holwerd Nes v.v., 23 mei.

kaart-5-1

Nautische gegevens:

  • LW Harlingen: 12:06 + 25 LAT.
  • HW Harlingen: 17:46 + 230 LAT.
  • Laatste Kwartier wo 21-05 (doodtij).
  • Wind ZO-ZW 1 tot 2 bft, bewolkt en zicht matig.
  • Watertemperatuur 18 °C.
  • Luchttemperatuur 18 °C.
  • Afstand 12 nm.

We verzamelen om11:00 uur op de pier van Holwerd, vertrek 12:30. Dit is een beginners tocht.

Bij aankomst zie ik dat het water wel heel erg laag is. De naderende veerboot vaart hierdoor ook erg langzaam om niet aan de grond te lopen. Meestal is het nog mogelijk om bij de slenk in het water te stappen. In dit geval dus niet. Over op plant twee.

We laten de kajaks d.m.v. een lange lijn vanaf de steiger in het water zakken. (± vijf meter). Dan gaat de eerste via de trap naar beneden en stapt in zijn kajak. Zo doen we dit met alle kajaks. Die gene die al in zijn kajak zit kan de lege kajaks mooi bij de steiger houden. Het is even organiseren, maar het heeft ook wel wat.

Als iedereen in de boot zit gaan we naar de vaargeul, die door het lage water erg smal is. Er is naast de boeien geen ruimte, de platen liggen hier droog. De zee lijkt hier meer op een zoutwater rivier. Voor de beginners een aparte ervaring. Als er dan ook nog eens twee veerboten elkaar moeten passeren is het wel heel erg druk hier.

Omdat ik besloten heb om laat in het tij te vertrekken hebben we door het oponthoud op de steiger eerder de stroom tegen dan gepland. Niet dat dit erg is, ik kan nu laten zien dat er vlak langs de platen een keerstroom is die je kunt benutten.

We komen na anderhalf uur varen in de haven van Nes aan. Ik meld me bij de havenmeester en we gaan beschut zitten voor onze lunch. Tijdens het eten begint het te regenen en te onweren. Dit laatste was totaal niet voorspeld. Gelukkig zitten we aan land en als het weer zo blijft kunnen we altijd nog met de veerboot terug.

Na de lunch meld ik me weer bij de Verkeerscentrale (De Brandaris) en overleg de weer situatie. Volgens de verkeerscentrale komt de volgende onweersbui aan het eind van de middag. Dus we gaan te water en varen met de stroom mee terug naar de vaste wal.

Bij aankomst in Holwerd barste het noodweer los, dus precies zoals verwacht. We waren ruim op tijd binnen. Rustige tocht met nautische aanwijzingen en uitleg voor onze beginners.

Rondje Schuitenzand, 17 mei.

Multimedia

kaart-4

Nautische gegevens:

  • LW Harlingen: 07:19 + 18 LAT.
  • HW Harlingen: 12:35 + 235 LAT.
  • LW Harlingen: 19:49 + 17 LAT.
  • Volle Maan wo 14-05 21:16 (één dag na springtij).
  • Wind NW 1 tot 2 bft. (zonnig en helder).
  • Watertemperatuur 14,4 °C.
  • Luchttemperatuur 18 °C.
  • Afstand 16,5 nm.

Tocht met veel beginners. De route leent zich goed voor navigatie oefeningen, varen naar bepaalde boeien, oversteken en op kompas varen en als laatste een peiling nemen en dan op de peiling varen.

Starten vanaf het strand naar de BO 6, vanaf hier koers bepalen naar de VVG 3 (stuk is tegen de stroom in), dan de boeien volgen tot de VVG 11. Hier houden we een drijfpauze, zodat we ook zien hoe hard we worden weggezet. In dit gedeelte komen we redelijk wat grijze zeehonden tegen en dat is wel opmerkelijk.

Na de pauze kompaskoers bepalen op de kaart (035°) om zo bij de MR 19 uit te komen. Vanaf hier peiling genomen om plaats te bepalen en dan richting Harlingen. Omdat er niet wordt omgekeken besluit ik met Dirk achter te blijven. We worden niet opgemerkt, zodat een ferme fluit nodig was om reactie uit te lokken. Oververhitting gesimuleerd en sleep oefening gehouden. Tocht vervolgd naar het strand van Harlingen, langen pauze met instructie (kaart lezen, kompas, gedrag op zee). Terug via de Boontjes van af de BO 33. Nabij Kornwerderzand reddingen uitgevoerd, waarbij de beginners in opleiding de gevorderde zee vaarders weer in de boot moesten helpen.

Terug bij het kleine strandje op de kop van Kornwerderzand stond er niet voldoende water om de “Mud” te vermijden. Dit was dus nog even een klein beetje stompen. Nadat iedereen zijn boot weer op de wal had zijn we in de Sluiskom de mud van ons af gaan spoelen, zodat we niet die stinkende rommel in de auto hoefden mee te nemen.

Mooie dag en leuk gevaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kornwerderzand Harlingen v.v., 19 april.

kaart-3

Nautische gegevens:

  • HW Harlingen: 13:15 + 228 LAT.
  • LW Harlingen: 20:36 + 20 LAT.
  • VM di. 15-04 09:42.
  • Wind O NO 4 tot 5 bft. (zonnig).
  • Watertemperatuur 8,4 °C.
  • Luchttemperatuur 15 °C.
  • Afstand 13 nm.

Ter voorbereiding op onze tocht naar het Duitse Rügen hebben we met de groep een zee-tochtje van Kornwerderzand Harlingen v.v. gevaren. Dit was niet zo zeer om te kijken hoe het ervoor staat met de vaar conditie, maar meer voor de gezelligheid als vrienden groepje onder elkaar. Het komt niet zo vaak voor dat we met elkaar kunnen varen. Dit heeft deels te maken met werk en deels met de reisafstanden die door sommigen gemaakt moeten worden.

Verzamelen om 10:30 uur Kornwerderzand zeekant, vertrek 11:00 uur.

14

Direct na de start worden we aangehouden door de Marechaussee i.v.m. een overboord geslagen visser. Er wordt gevraagd of we tijdens onze tocht willen uitkijken. Later bleek de man niet overboord geslagen te zijn, maar naar België te zijn gevlucht.

Er staat een stevige wind, maar het is mooi varen we leggen de beide trajecten af in 1:40 uur. Na het aanlanden in Harlingen doen we ons tegoed aan koffie en gebak in het Zilt. Op de terug weg kunnen we zo nu en dan surfen en we kunnen in Kornwerderzand uitstappen op het strand in de hoek en dat is wel bijzonder. Dit gebeurt bijna nooit. Mooie tocht en lekker wat kilometers gevaren.

Harlingen Kornwerderzand, 12 april.

Multimedia

kaart-2

Nautische gegevens:

  • HW Harlingen: 08:34 + 206 LAT.
  • LW Harlingen: 15:46 + 31 LAT.
  • EK 07-04 10:31.
  • Wind ZW 3 tot 4 bft, op het einde van de tocht 5 bft.
  • Lucht temperatuur 13 °C.
  • Water temperatuur 11,4 °C.
  • Afstand 10,4 nm.

Na verschillende tochten op grootwater, nu eindelijk weer eens de Waddenzee op. Het is een tocht in het kader van de Zeevaardigheid Opleiding van onze kano vereniging “Onder de Wadden”. Ik ben hierbij betrokken als begeleider.

We verzamelen om 10:00 uur bij de Willemshaven in Harlingen. Het logistiek moet worden geregeld, daar we hier niet meer terug komen. Een gedeelte van de auto’s wordt naar Kornwerderzand gebracht en de chauffeurs komen weer met één auto terug. Deze auto wordt vanavond weer opgehaald. Het plan is om volgens de planning om 11:00 uur te starten.

Marian heeft vandaag de leiding over deze toch en geeft voorafgaand aan het vertrek instructie. Mijn persoon wordt aangewezen als voorvaarder. Daar ik goed bekend ben in dit gedeelte van de Waddenzee zal dit de reden zijn. Als we zijn aangemeld bij de “Brandaris” en de havenmeester is ingelicht over ons plan zijn we gereed om te vertrekken.

We varen de haven uit en varen een koers van °240 richting de MR (Molenrak) 19. Deze tocht is in het kader van de z.v. opleiding die we bij onze kano vereniging geven, maar vandaag eerst gewenning op zee. Er staat een mooi zeetje, niet al te ruige golven, dus ideaal voor de beginnende zeevaarder.

15OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij de MR 19 wordt besloten om af te steken over de Zwanenbalg. Daar het afgaand tij is neemt dit wel een klein risico met zich mee. Als de groep langzaam vaart is de kans op klunen aanzienlijk. En ja, de groep vaart langzaam. Dit komt onder andere doordat sommige deelnemers moete hebben met het tempo.

Nu komt mijn kennis van dit gebied goed van pas. Na een korte drijf pauze op de Zwanebalg die al aardig droog begint te lopen varen we °210 om in het Vervresegat te belanden en zo koers te kunnen zetten naar Kornwerderzand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We halen dit ternauwernood en hoeven dus gelukkig niet te klunen.

We landen nog een keer aan op de droog gelopen Kornwerderzandplaat om rustig te eten en te drinken en we verlaten de zandplaat weer om naar Kornwerderzand te varen. Er wordt onderweg nog een sleepoefening uit gevoerd door twee van de deelnemers om hun sleeplijnen te testen. Na dit spektakel is het tijd geworden om naar de eindbestemming te varen waar ons nog een kleine uitdaging staat te wachten met uitstappen.

Op een strandje over de keien, of via de trailer helling glad van de alg, of via een meters hoge steiger. De keus is aan de deelnemers zelf en het moet gezegd worden iedereen is droog uit zijn of haar boot gestapt.

Als iedereen weer goed op de wal staat krijgen we nog een korte evaluatie van de tocht en kan het grote uit en in pakken weer beginnen. Wat kunnen kajakvaarders er in een paar minuten tijd een zooitje van maken.

Maar goed, binnen een kwartier is iedereen omgekleed, is de uitrusting weer ingepakt, de kajaks op de auto geladen en kan na een uitbundig afscheid de reis naar huis weer worden aangevangen met een leuke ervaring rijker.

Rondje Fleussen, 29 maart.

Multimedia

33

Nautische gegevens:

  • Wind ZO 3 Beaufort.
  • Water temperatuur 9 °C.
  • Lucht temperatuur 18 °C max.
  • Zonnig weer en goed zicht.

Traditioneel is dit de openingstocht voor het zee varen van mijn kano vereniging Onder de Wadden. Ik ben de tochtleider en organisator deze keer en mede door het mooie weer zijn er tien deelnemers, dus totaal elf kajakkers.

Op het kaartje staat de route in het blauw aangegeven. De totale lengte van deze route is 18,2 nm.

We verzamelen in Heeg bij “It Ilan” zo rond 09:30 uur en we vertrekken dan om 10:00 uur. Het is wel een tocht voor mensen met kajak conditie en niet een tocht voor beginners. Na het gebruikelijke welkom en de uitleg over de route gaan we de route linksom varen. Dus eerst het Heegermeer en de Fleussen op en dan door de Luts, het Slotermeer, dan langs Woudsend en via de oostkant van het Heegermeer weer terug naar Heeg.

Als iedereen op het water is varen we door Heeg richting het Heegermeer. Al direct bij het vertrek zie ik een merel in het water spartelen. Dit is vast en zeker een onvrijwillig bad, dus voor we verder gaan redden we eerst dit onfortuinlijk vogeltje. Niet dat de kans erg groot is dat hij de stres en het koude water zal overleven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hij heeft zo in ieder geval weer een betere kans tussen de struiken dan in het water. De groep ons al vooruit gevaren, maar ze wachten op ons voordat ze het meer op gaan.

Het is een schitterende dag volop zon en hoe verder we het meer opgaan hoe meer golven we schuin mee krijgen. Er kan zelfs zo af en toe gesurft worden, al wordt dat niet door iedereen geparaisseerd. Niet iedereen is die mee is vandaag komt op zee. We zorgen dus dat we bij elkaar blijven en varen zo naar de Oude Karren voor de koffie en de lunch. Eén van de deelnemers die zijn nieuwe kajak wilde uitproberen in de golven vroeg op een gegeven moment of ik de golven weer plat wilde maken. Wel voor de Oude Karren lukte dat wel.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na de pauze varen we door de Luts, maar nu wel met de wind tegen. De Luts is mooi zo in het voorjaar met eigenlijk niemand anders dan wij op het water.

Door Balk heen en voorbij Balk de tweede pauze op een aangelegd strand. Uit de wind in de zon worden we lekker rozig, maar we moeten nog een stuk varen, voornamelijk wind tegen.

Op het Slotermeer krijgen een paar mensen het lastig, de conditie is toch niet zo goed als men zelf dacht en het is dan ook een behoorlijk eind varen voor één dag. Als de snelheid zakt tot onder de vier km per uur, besluit ik dat er preventief gesleept moet worden om de groep niet te veel op te houden. Dus wel zelf peddelen, maar met behulp van een voorvaarder die sleept.

Zo komen we na ruim zeven uur varen en rusten weer op ons begin punt aan. Hier besluit de fanatiekste vaarder onder ons om nog even een Eskimo rol uit te voeren in het koude water. (Wat hij in een razend snel tempo deed). En stapte er iemand aan de verkeerde kant van de boot uit. Resultaat dus twee natte pakken, maar een zeer geslaagde dag met mooi voorjaarsweer.

Oprektocht, 8 maart.

32_1

De blauwe lijn op het kaartje geeft de gevaren route aan.

Het idee om een oprek tocht te organiseren bestaat al een paar jaar bij onze kano club. Dus ook dit jaar staat hij op de kalender. Deze keer wordt hij op zaterdag 8 maart gehouden. Dit is normaal een risico, omdat er in deze tijd van het jaar nog winterse omstandigheden kunnen voor komen.

Welnu het is nu mooi lente weer. De wind is kracht 3 uit het zuid oosten en het is zonnig met een verwachte temperatuur van ongeveer 12 °C

De route is gepland op het Lauwersmeer en zal 20 km. zijn. We starten in Dokkumer Nieuwezijlen tussen de oude en nieuwe sluis in. Hier is een goede ruime parkeerplaats en een kano steiger. Het talud is stijl, maar goed te doen.

Het plan is om 10:00 uur verzamelen en het vertrek is gesteld op 11:30. Dit gaat lukken, de elf deelnemers zijn er allemaal ruim op tijd. Het is ook uitnodigend weer. We zijn met negen zee kajaks en één twee persoons zee kajak. Na een korte briefing en een inspectie van de uitrusting kunnen we het water op.

We varen al keuvelend door het Dokkumer diep richting de Slenk het Lauwersmeer op. De wind in de rug en de gevorderden bekommeren zich over de beginners. Op deze manier vaart iedereen veilig en vertrouwt.

We varen ten noorden van de Schoenerbult naar de Stropersplaat waar we de enige pauze van vandaag hebben.

Het is genieten in de zon uit de wind en iedereen heeft wel een mooi verhaal te vertellen.

Het is de eerste tocht dit jaar voor de meeste deelnemers en het is net als bij vee dat voor het eerst naar buiten gaat. We zijn wat uitgelaten. Nadat we gegeten en gedronken hebben gaan we beginnen aan het tweede deel van de tocht en dat is tegen de wind in die inmiddels iets is aangehaald. Nu komen de beginners in de groep aan bod, het valt niet mee voor sommigen, maar er wordt dapper en goed gevaren. Hier en daar worden er wat aanwijzingen gegeven en zo komen we weer terug bij de sluis.

Het was een mooie dag voor iedereen en we kunnen tevreden naar huis.

De opstap plaats is voor mij ook nieuw, maar zeker aan te raden om een tocht te varen door dit schitterende natuur gebied.