Voorwoord.

01

Deze pagina is nog in wording, ik zal hier zoveel mogelijk peddel, redding en rol technieken van het kajakken gaan beschrijven en waar mogelijk voorzien van beeld materiaal.

Ik doe dit vanuit mijn eigen visie opgedaan door ervaring en in meer dan veertig jaar sporten en opleidingen.
Mijn moto is: Iedereen wordt beperkt door zijn of haar lenigheid.

Vanuit dit gegeven is het mogelijk om vrijwel iedereen de meeste technieken eigen te laten maken door een persoonlijke kijk op de bewegingsmogelijk heden van de betrokken persoon.

Stormrol of standaard rol.

Tot het moment dat ik voldoende gegevens en niet te vergeten tijd heb eerst wat filmpjes waar ik zo goed mogelijk het technische gedeelte van de bewegingstechniek wil tonen. Als je zelf met deze technieken bezig bent is het een goed idee om het te late filmen, zodat je terug kan zien waar je staat. Het geeft je ook de kans om je beweging in je eigen mogelijkheden te verbeteren.

Zwembad januari 2018.

Buiten is het koud, maar in het zwembad is het goed uit te houden. Warm water en een hoop lol. Dit is tevens een manier om mijn camera`s uit te proberen om straks in het buitenwater mooi techniek video`s te maken.

Zwembad januari 2019.

Ook nu weer een kleine compulatie van de zwembad training van mijn kano vereniging "Onder de Wadden". Voor de beloofde techniek filmpjes heb ik nog geen tijd gehad om goed over na te denken, maar misschien geeft het reisverslag van het Zeekamp in Denemarken je vast wat inspiratie.

De "Keuken Roll"

Nu we beperkt zijn in onze bewegingsvrijheid door de Corona crisis kwam ik tijdens één van mijn zoektochten op het world wide web, een filmpje tegen met een techniek die ik zo’n dikke twintig jaar geleden gebruikte om mijzelf het tweede gedeelte van de roll of de hoge steun aan te leren.

Ik deed dit omdat ik wilde leren rollen en wilde begrijpen welke beweging tot welk gevolg leidde en of het voor iedereen het zelfde is.

Het is mooi weer, dus ik bedacht nu ik toch niets met mijn training schema’s kan is het misschien wel leuk, voor wie dat wil natuurlijk, om de “Keuken roll” als oefening te laten zien.

Nadat je bent omgeslagen en je wilt gaan oprollen moet je allereerst zorgen dat je aan die kant van je boot komt waar je wilt oprollen.

De basis houding om op te rollen is met je gezicht omhoog, dus je kano al iets opgekant en je lichaam min of meer richting het water oppervlak. Als je dan probeert om zoveel als mogelijk is op je schouders te gaan drijven is je houding voor het eerste gedeelte in orde. Je kijkt dus als het ware door het water omhoog naar de lucht.

Keuken roll 01
Keuken roll 02
Keuken roll 04

Je brengt nu je peddel uit en gebruikt een krukje of stoel dat dient als het water oppervlak. Neem de tijd voor jezelf om de eerste beweging goed te begrijpen en in te slijpen. De peddel moet uit eindelijk haaks op je denk beeldige kano komen. Geef geen druk op het krukje of stoel.

Nu komt de techniek van de heup beweging.

Je drukt nu in dit geval je linker bil naar beneden en je rechter bil duw je omhoog. Te gelijkertijd duw je de rechterknie als support omhoog (tegen het dek van je boot).

Nu geef je iets druk op het krukje of stoel.

Let op!!!! De techniek komt vanuit je heup, dus het krukje of stoel gebruik je als ondersteuning.

Keuken roll 05
Keuken roll 06

Nu komt het gedeelte waar het meestal fout gaat, je hoofd!

Je laat je hoofd richting het water hangen op je schouder (Eerst je boot, dan je lichaam en als laatste je hoofd.) Een handigheidje is om tijdens het op komen je gezicht richting het water te draaien.

Let op!!! Belangrijk is dat je linker arm tegen je lichaam blijft rusten.

Blijf deze houding volharden tot je weer rechtzit en breng dan pas je hoofd weer in het midden.

Door deze oefening regelmatig zowel links als rechts uit te voeren slijp je de beweging in het geheugen van je spieren en zal je er uit eindelijk veel profijt van hebben tijdens het rollen.

Keuken roll 08
Keuken roll 09