Denemarken 2018

Inleiding.

De Kleine Belten in Denemarken. Oorspronkelijk hadden wij deze reis gepland in 2017, maar vanwege het slechte weer hebben wij deze vakantie toen helaas moeten annuleren. Gelukkig ziet het weer er nu een stuk beter uit, met zomerse temperaturen en veel zon gedurende de hele week.

Met een groep van vier personen reizen wij af naar Faaborg, gelegen in het Zuid-Westen van de Funen.

Als uitvalsbasis hebben wij gekozen voor camping "Nabstrand", gelegen op zo'n zes kilometer afstand van Faaborg. Deze camping is werkelijk fantastisch en biedt gratis koffie (tot 1 juni), goed sanitair, een mooie kookgelegenheid met tafels en stoelen, een buitenhaard en een prachtig uitzicht over de zee.

Het gebied waar wij gaan varen is een paradijs voor zeekajakkers. Het biedt ondiepten, glashelder water, diep water, grote oversteken, mooie kusten en nog veel meer. Het enige wat hier ontbreekt is de getijdenstroom. Het verval is hier maximaal vijftien tot twintig centimeter en draait meer met de wind dan met de getijdenstroom mee.

Tijdens het varen ontstaan er plannen om hier een zeekamp te organiseren. Alles is hier namelijk voorhanden om een goed en leuk zeekamp te draaien. Wij zijn van plan om dit te realiseren eind augustus 2019.

De reis

Onze  reis naar Denemarken. Wij vertrekken op zondag en zullen een week later op zaterdag weer terug rijden naar Nederland.

Traditioneel gezien was de grote bottleneck bij Hamburg altijd de Elbe tunnel. Echter, de Elbe tunnel is onlangs gerenoveerd en de nieuwe buizen zijn nu operationeel. Dit betekent dat wij op zondag soepel door de tunnel moeten kunnen rijden. Echter, na de tunnel zijn er momenteel grote infrastructurele aanpassingen gaande over een afstand van meer dan tien kilometer. Dit veroorzaakt langzaam rijdend verkeer en kan voor vertraging zorgen op zowel de heen- als terugweg.

Daarom hebben wij besloten om via het vaste land naar Funen te rijden, wat een omweg van 86 kilometer betekent via Kolding. Het veerpontje van Fyrshav naar Bøjden is namelijk geen optie vanwege de onvoorspelbaarheid van de afvaart en de langzame vaarsnelheid. Met de kajaks op het dak van de auto zullen wij ons door het verkeer heen bewegen en ons verstand op nul zetten om onze bestemming te bereiken. Bij terugkomst bij de Elbe tunnel kunnen wij weer gewoon doorrijden naar Nederland.

Nabstrand - Faaborg - Bjørno - Nabstrand

kaart-1-1

Nautische gegevens:

• Marifoon kanalen: 1 voor het kustwacht station “Svenborg” en 16 voor nood.
  • Wind oost 3 tot 4 beaufort.
  • Afstand 8.1 n.m.
  • Zonnig, luchttemperatuur 22 °C.
  • Zeewater 18 °C

Onze aankomst op de camping was fantastisch. We werden hartelijk ontvangen en voelden ons meteen thuis. Het personeel was erg gastvrij en we kregen een ongedwongen sfeer. Als kers op de taart was de koffieautomaat met luxe koffie soorten nieuw en tijdelijk gratis voor de gasten. We hebben er dankbaar gebruik van gemaakt, maar we willen wel vermelden dat vanaf 01 juni de koffie niet langer gratis zal zijn.

We kregen een mooie plek toegewezen met uitzicht op de prachtige Bjornholme-zeestraat. De eerste dag hebben we, zoals gebruikelijk, de tijd genomen om te acclimatiseren en te genieten van een rustige zeetocht. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om Deense kronen te scoren en deze meteen bij onze penningmeester in te leveren.

Vandaag hebben we alleen de benodigde uitrusting meegenomen voor onze tocht. Onze tent bleef achter op de camping. We zijn volledig uitgerust en gaan op pad. We beginnen met een stukje wandelen met de kajakwieltjes voordat we kniediep in het water stappen. Het water is niet koud, dus het is geen probleem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We kunnen niet onder de kust varen vanwege een kunstmatige dam halverwege Nabbe en Faaborg. Later deze week zullen we bij vrijwel alle eilanden soortgelijke dammen tegenkomen. Bij de ene zijn ze langer dan bij de andere. We koersen dus eerst tot halverwege 280 ° en varen dan richting Faaborg.

Met de wind in onze rug en de stuwing van het water uit het oosten varen we ontspannen richting Faaborg. We hebben geen idee dat we van deze mooie ervaring zouden moeten genieten. Vlak voor Faaborg is er een steiger voor de roeivereniging. Dit zou een mooie plek zijn om aan te landen, maar als goede Hollanders proberen we nog dichter bij de pinautomaat aan te meren.

Er bestaat in Faaborg een serieuze kanovereniging, waarbij het logo eerst beoordeeld moet worden door een strenge ballotage commissie. De kanosteiger, die ook fungeert als een plateau, was perfect om uit te stappen en onze kajaks achter te laten. Met de hulp van drie ervaren deelnemers was het snel gevonden waar we geld konden opnemen en de nodige kronen konden verkrijgen voor onze tijdelijke penningmeester. De pot was gevuld en we hoefden ons hier verder geen zorgen meer over te maken.

We genoten van de rust en het mooie zomerweer tijdens onze lunch in de haven van Faaborg. Maar zoals altijd is er altijd wel iemand die onrustig wordt en dus gingen we verder. De wind trok aan en we besloten om over te steken naar de westpunt van het eiland Bjornø.

Aan de zuidkant van Bjornø bevinden zich duin kliffen die fungeren als huisvesting voor een kolonie oeverzwaluwen. Hoewel volgens een folder het verboden is om aan te meren, was er op de zeekaart niets aangegeven. Andere verboden gebieden stonden wel op de kaart aangegeven. Om het zekere voor het onzekere te nemen besloten we om niet te dichtbij te komen.

Terwijl we nog in de beschutting van het eiland voeren, veranderde dit snel zodra

we het eiland rondde en de oversteek naar Nabstrand maakten. Aan de oostkant van Bjornø bevond zich een ondiepte waar we omheen moesten varen. Vervolgens voeren we tegen de wind in terug naar de camping.

We kwamen weer kniediep aan land en klommen terug omhoog langs de klif met onze kajaks. Dit was een mooi begin van onze vakantie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nabstrand – Skyrø v.v. 15 n.m.

kaart 2

Het oorspronkelijke plan was om het eiland Æro te ronden aan de zuidkant, maar het weer gooide roet in het eten. Verschillende weer-apps gaven aan dat er een windkracht van 5 beaufort plus zou gaan waaien uit oost tot zuidoostelijke richting, wat de beslissing heeft geforceerd om nog een dag langer op camping Nabstrand te blijven en een dagtocht te plannen naar de weersomstandigheden.

Bij het opstaan was er aanvankelijk weinig wind, en deze bleef gedurende de dag beperkt tot oost 2 beaufort. De tocht begon met een ondiep gedeelte waar zelfs een doorwaadbare plaats was om met auto's het eilandje Svelmø te bereiken.

Op de heenreis konden we er nog eenvoudig overheen varen, maar op de terugweg schuurde de bodem van de kajak over het zand.

Er was geen specifiek doel voor ogen, dus werd eerst het pittoreske haventje van Fjaellebroen bezocht in de hoop op een kop koffie en Deens gebak. Helaas werden we genegeerd door twee zwijgzame vissers. Na deze enerverende pauze vertrokken we weer uit het haventje en voeren de baai uit naar het eiland Skyrø. In het noorden van dit eiland was een klein haventje met een lange kunstmatige strekdam die we lopend overstaken. Achteraf bleek dit ook een afgesloten gebied te zijn voor vogels. (sorry vogels)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het strandje bij het haventje leek vanuit de verte op een normaal strandje. En inderdaad het lijkt in de verte op een strandje, maar dan wel één die begraven is onder een dikke laag rottend zeewier. Zodra je de gedachten alleen al had om het wier aan te raken begon het al te stinken. Bij het betreden zakte je tot je enkels in de rottende prut. Maar goed altijd brullen dat je overal uit moet kunnen stappen getroosten we ons dit kleine ongemak en gaan eten bij het havenkantoor.

Hier vonden we een bijzonder bankje, gemaakt van zonnepanelen, waarop we gingen zitten. Het enige nadeel was dat hierdoor het licht voor het paneel werd geblokkeerd.

Bij aankomst bij het ijs café in het dorp werden we verrast door het feit dat we de eerste gasten waren van de dag. Het is dan ook verbazingwekkend dat dit bedrijfje nog steeds bestaat, aangezien de verkoop van slechts vier ijsjes per dag niet bepaald lucratief is. Desalniettemin waren we vastbesloten om te genieten van onze favoriete lekkernij: roomijs met witte chocolade.

Na wat tijd te hebben doorgebracht bij het café, begonnen we langzaamaan terug te keren naar onze vertrekplaats. We manoeuvreerden zorgvuldig om de dam heen en voeren rechtstreeks naar Svelmø door de ondiepte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het was op deze plek duidelijk te zien dat een daling van tien centimeter een groot verschil kon maken. Gelukkig waren onze kajaks leeg en konden we net over de ondiepte heen varen zonder te hoeven lopen.

Eenmaal terug op de camping konden we genieten van een gratis kopje koffie terwijl we ons voorbereidden op de tocht van de komende dagen. Het werd ons al snel duidelijk dat we twee grote oversteken zouden moeten maken naar het eiland Æro om daar te overnachten. Maar dit zou pas de volgende dag zijn, dus besloten we ons te concentreren op het bereiden van onze maaltijd en het bespreken van onze plannen voor de komende dagen.

Nabstrand – Æroskobing 11 n.m.

kaart-3-1

Op deze prachtige dag zijn we begonnen aan onze kajaktocht op Avernakø, met een fantastisch weerbericht in het vooruitzicht. We werden begroet door een rustige dag zonder wind en konden optimaal genieten van de kalme zee en het mooie weer. Onze eerste oversteek was naar de oostpunt van het eiland, waar we aanmeerden op een strandje met een vervallen bankje. Hier genoten we van koffie en verse Deense bolletjes en de sanitaire voorzieningen waren uitstekend.

Na een lange pauze vervolgden we onze tocht met het tweede en laatste gedeelte. We richtten ons eerst op de westpunt van het eiland Drejø, waar het water spiegelglad en kraakhelder was en het voelde alsof we over de bodem zweefden.

Het was moeilijk om de horizon te zien door de zelfde blauwe kleur van het water en de lucht, maar dit gaf ons wel een magisch gevoel. We waren bevoorrecht om dit te mogen aanschouwen.

Als fervent zee-kajakker hield ik van golven en stroming, maar deze tocht was echt bijzonder. Er waren bijna geen golven en we spotten af en toe een bruinvis. We voeren gestaag door naar Urenhoven, waar we even uit de kajak konden en de schaduw van het klif opzochten. De rotsen die dienden als zitplaatsen zorgden ervoor dat we wat uit elkaar kwamen te zitten en er werd al snel gesuggereerd dat er wat verwijdering optrad in onze homogene groep.

Na de lunch voeren we verder naar het strandje in de buurt van de camping. Het strandje grensde aan een mooie asfaltweg die omhoog liep. Er werd gesuggereerd om buitenom te lopen in plaats van het tussendoor gelegen weggetje te nemen, omdat deze slecht en modderig was. Ook zou het netter zijn om via de hoofdingang binnen te komen.

D.J. en ik besloten vooruit te gaan en een kleine kilometer met de kajak op de wielen te lopen. Het was warm! Bij de camping aangekomen, zagen we dat de anderen er al waren met de kajak op het veld. Het binnendoor gelegen weggetje bleek toch goed begaanbaar te zijn met de kajak. Er werd beweerd dat de afstand in de groep vergroot was doordat we naast elkaar zaten, maar D.J. en ik wisten wel beter.

Deze camping was minder goed dan Nabstrand, maar voor ons voldeed hij aan alle eisen en er was een supermarkt in de buurt bij de haven. Na het eten maakten we nog een spannende culturele wandeling door het dorpje Æroskobing, dat de status van Werelderfgoed heeft.

Al met al was het een fantastische dag waarbij we hebben genoten van het mooie weer, de vlakke zee, de kraakheldere en spiegelgladde wateren, de koffie en de verse Deense bolletjes.

Æroskobing – Strynø 11,2 n.m.

kaart-4

Na een onrustige nacht veroorzaakt door een zwerm kauwen in de bomen, waren we vroeg uit de veren om onze kajaktocht te beginnen vanuit de haven van Æroskobing. Het was een korte wandeling van ongeveer 700 meter met onze kajaks, maar dit was noodzakelijk om de onnodige omweg van vier kilometer te vermijden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bij ons vertrek bleek de wind flink te zijn aangetrokken en kwam deze met een snelheid van 4 beaufort uit het oosten, precies de richting die we moesten opvaren. Het was een flinke tegenwind, maar we waren vastberaden om door te gaan. Ons oorspronkelijke plan was om naar Marstal te varen voor een koffiepauze, maar gezien de

omstandigheden besloten we om in de luwte van het eilandje Halmø te varen en daar aan te meren voor een welverdiende pauze.

Vanaf Halmø staken we tegen de wind in over naar het zuidelijkste puntje van Strynø, waar we landden op een moerasachtig stukje strand dat bedolven was onder rottend zeewier.

Omdat we vroeg waren, besloten we om via de westkust van het eiland te varen, zodat we nog wat van de kust konden bekijken. De route langs de kust was ontspannend en we kwamen hier en daar bewoning tegen. Het eiland is niet groot en na een klein uur waren we alweer tegen de wind in aan het varen, die inmiddels was aangetrokken naar een kleine 5 beaufort. Toen we het noorden van Strynø rondden om aan te meren in het haventje aan de oostkust, kwamen we een verraderlijke ondiepte tegen. We waren genoodzaakt om verder naar het oosten te varen om dieper water op te zoeken. De golven waren stevig en beukten vanaf opzij tegen onze kajaks.

We vorderden gestaag en manoeuvreerden ons voor het havenhoofd. Door de harde wind die recht voor de haven stond en de stuwing van de golven, was er maar één weg mogelijk: we spoelden letterlijk de haven in. Het was een mooie vaardag met condities voor gevorderde zee kajakkers en weer een hele dag zon, wat uniek was voor deze tijd van het jaar.

Bij aankomst bij de natuurcamping annex recreatieterrein vlak bij de haven, bleek er een jeugdkamp te zijn met ongeveer 130 kinderen en begeleiders. We hadden eigenlijk geen last van deze kinderen, maar hadden wel het idee dat we werden gebruikt om ze rustig te houden in de avond. Maar eerlijk is eerlijk, na negen uur 's avonds was het stil. Op deze camping werden voorheen Smak-zeilboten gemaakt en in de schuur stond nog een half afgemaakte boot. Aan het plafond hing een origineel frame van een Groenlandse kajak. Bij de camping was ook een bezoekerscentrum met boten en dieren die op het eiland voorkomen.

Strynø – Nabstrand 15,3 n.m.

kaart-5

De wind is vannacht iets afgenomen en er staat bij het opstaan een windkracht 3 tot 4 beaufort, wederom uit het oosten. Dit is vandaag gunstig, want dit betekend dat we hem schuin mee hebben en dan ziet het er naar uit dat we kunnen surfen.

Maar eerst gaan we na het ontbijt inkopen doen bij de kleine plaatselijke kruidenier. We willen voor de laatste dagen voeding inkopen want er is verder geen gelegenheid meer waar dit mogelijk is.

Het plan voor vandaag is om naar de zuidwest kust van Tasinge te varen en dan via de west kust over de ondieptes.

We willen dan over te steken naar het eiland Skarø om hier te kamperen voor we terug gaan naar Nabstrand.

Ook deze maal wordt het plan veranderd door het weer. De wind is pal in de rug en we varen half surfend naar Tasinge. We vorderen zo snel dat we al vroeg op Tasinge aankomen voor onze koffie. Door de golven kunnen we niet veel van de ondieptes zien en nemen we het besluit om maar over te steken naar Skarø om hier te gaan lunchen.

Het is geweldig om zo met de stevige golven mee te surfen en de oversteek in record tempo te overbruggen. Zelfs voor de lunch zijn we vroeg en het plan om op Skarø te kamperen laten we varen.

We gaan in één ruk door naar Nabstrand. Het voordeel is dat we nu zaterdag terug naar Nederland kunnen in plaats van zondag. Niet dat we de vakantie graag willen afbreken, maar voor die gene die maandag weer naar het werk moeten is het wel plezierig om zaterdag thuis te komen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We kijken weer terug op een geslaagde vakantie en er borrelt al een plan op om in dit gebied een zee kano kamp te organiseren. Alles is hier letterlijk voor handen, groot water, langere oversteken, noodzaak om te kunnen navigeren, met wat geluk branding enz.