Duitsland 2014

Inleiding

Het eiland Rügen.

Onlangs hebben wij een geweldige week doorgebracht op het prachtige eiland Rügen in Oost-Duitsland. Het weer was fantastisch en alle geplande tochten zijn zonder problemen gevaren. Een prestatie op zich, aangezien dit niet altijd vanzelfsprekend is bij het plannen van een kajaktocht.

Een belangrijk aspect bij het plannen van onze tochten was het gebruik van de marifoon kanalen. Kanaal 67 voor het noord Europese zee weer bleek zeer betrouwbaar en kanaal 16 was vanzelfsprekend onmisbaar. Het weer werd dagelijks uitgezonden van 07:45 tot 08:15, waardoor we altijd goed voorbereid aan onze tochten konden beginnen.

Onze reis begon op zaterdagochtend, vroeg in de morgen. Met een kano kar beladen met vier boten en onze kampeerspullen vertrokken we richting het eiland Rügen. Na het oppikken van nog drie personen, reden we met twee auto's en zes man sterk richting ons avontuur. Vanuit Bolsward was het een rit van dik 700 kilometer, maar de reis verliep zonder problemen en we kwamen op tijd aan op onze eerste camping, Kustenkamp nabij Dranske Nonnevitz.

Hoewel de camping op het internet vrij luxe leek, waren er bij aankomst toch enige twijfels. Was dit werkelijk een vijfsterren camping? Gelukkig zag het sanitair er goed uit en aangezien de zee dichtbij was, besloten we het erop te wagen.

De eigenaar van de camping maakte het allemaal niet zoveel uit waar we gingen staan en morgen was er weer een nieuwe dag.

Na ons te hebben geïnstalleerd op de camping, gingen we aan de slag met het eten. Het was weliswaar fris, maar met de wind die over de Oostzee waaide, was dit niet onverwacht. De temperatuur van de zee was immers maar 7°C. We maakten plannen voor de eerste vaardag en gingen vroeg onder de wol, want het was een lange dag geweest.

Dranske Derbug.

Nautische gegevens:

• Wind O tot NO 4 later 5 bft.
  • Water 7 °C.
  • Lucht 14 °C.
  • Golfhoogte 1 meter.
kaart-1-1

Na een frisse nacht (goed en warm geslapen) begint de eerste ochtend van ons zeekamp. We zijn enthousiast over de dag van vandaag. Er staat wel een stevige wind, maar we zijn met een ervaren groep, dus dat mag geen probleem zijn.

Na het ontbijt begint het grote verkleden, de droogpakken worden te voorschijn gehaald en we tuigen ons in vol zee-kajak ornaat. Dan door het hek, over het zandpad, de trap af en over het strand naar de zee.

We moeten een stukje door de branding die in zoverre tricky is, daar er flinke rotsen onder de zeespiegel zitten. Ik ga als eerste en Piet gaat als laatste de branding door. Iedereen komt goed en ongeschonden door de branding. Nu kunnen we aan onze eerste tocht beginnen. We varen eerst met de wind in de rug naar het westen langs de kust buiten de branding. Het gaat mooi gestaag en we komen zo mooi in ons ritme.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We zoeken op de kaart een goede plek voor de middag pauze vlakbij een verboden gebied. We varen eerst met de wind in de rug naar het westen langs de kust buiten de branding. Het gaat gestaag en we komen zo mooi in ons ritme. We zoeken op de kaart een goede plek voor de middag pauze vlakbij een verboden gebied.

Veel stukken zijn aangemerkt als natuur bescherming gebied en daar mag je niet komen. Dit zijn de zogenaamde rode zones. Je hoeft ook geen poging te doen om daar wel aan te landen, want de kustwacht patrouilleert veel en ze houden je goed in de gaten, zoals we via de marifoon vernemen. In de groen aangemerkte zones mogen alleen ongemotoriseerde boten komen. Dit betekend dus al met al dat je goed de kaart in de gaten moet houden.

We nemen het ervan op de landtong Derbug. Na de pauze gaan we in tegenovergestelde richting weer terug. Nu is de wind tegen en er staan zo nu en dan stevige golven. Het ziet er naar uit dat de branding ook meer is dan bij het vertrek. Dus bij het aanlanden is voorzichtigheid geboden. Als we bij de landingsplaats zijn gekomen valt het allemaal wel mee. Wel is het zaak om beheerst door de branding te gaan om schade aan de kajaks te voorkomen. Het was een mooie eerste dag, die kan niet meer afgepakt kan worden.

Wat opvalt is dat er geen zeehonden te zien zijn en ook roofvogels zijn er weinig. Het water van de Oostzee is kraakhelder en je kan vrij diep onder het water kijken. Er wordt door de lokale bevolking veel gevist en vanaf het strand staan de mensen vaak tot hun middel in het koude water.

Na het aanlanden sjouwen we de kajaks weer de trap op naar het zandpad om dan gezamenlijk terug naar de camping te wandelen. Als we ons gedoucht en om gekleed hebben is het WINETIME!!. De eigenaresse van de camping komt nog even langs om te vertellen dat we s ’avonds één van de appartementen mogen gebruiken om binnen te zitten. Ook kunnen we hier koffie en thee zetten. Een aanbod dat we graag aannemen.

Uit eindelijk blijkt het een erg goedkope en goede camping te zijn voor ons. Brood wordt s `morgens om 08:00 uur op bestelling geleverd. Als het seizoen op gang is dan gaat de kamp winkel ook open, maar die moet nu nog worden ingericht. Misschien dat daarom de prijs van de overnachtingen wel zo laag was. We betaalden voor zes personen met vijf tenten € 20.= per nacht. Dus nog geen €4.= per persoon.

Dranske Arkona v.v.

• Wind: O max 3 bft.
  • Water temperatuur: 7 °C.
  • Lucht temperatuur: ± 17 °C.
kaart-2-1

Het was eest de bedoeling om een binnenzee te gaan bevaren en morgen deze tocht. Maar de weersvoorspelling is zo goed dat we daar maar gebruik van maken en vandaag de open zee op zoeken.

Dus starten we met een kano wandeling van 400 meter, weer de trap af en starten door de branding!!! Helaas pindakaas er staan amper golven, dus ook geen branding.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op de heenweg naar Arkona staat er nog wel een aardige seastate van de afgelopen nacht en zelfs hier en daar vlak voor de ondieptes een redelijke branding.

De kust waar we langs varen is fantastisch, hoge steile duinen en stranden die voornamelijk bestaan uit rotsen. Dit maakt het tegelijk lastig om ergens een goede plaats te vinden om aan te landen. Vlak bij de steile duinen mag je niet komen, omdat er gevaar bestaat van instorten. De lange deining en de zon die goed aanwezig is maakt het een luie tocht.

We besluiten om iets om de noord te varen, zodat we aan de oostkust misschien een plekje vinden om aan te landen. Hier staat plotseling een redelijke stroming die vreemd van opzij komt. Er staat hier ook een betonnen stuk bunker of iets dergelijks in het water. Wat verder in de luwte kunnen we aan land. Elbrich heeft zo haar eigen manier van uitstappen.

We nemen het ervan en we kunnen wel even de vuurtoren van Arkona bezoeken. Ik blijf bij de kajaks op het strand. Onze kajaks zijn een bezienswaardigheid schijnbaar, want ze worden veelvuldig op de foto gezet.

Als iedereen weer aanwezig is gaan we ons opmaken voor de terug weg. Het is een rustige tocht en doordat de wind is weggevallen is het weinig spectaculair. We landen weer aan op de plaats waar we gestart zijn. Klimmen weer met de kajaks de trap op, wandelen naar de camping en spoelen onze uitrusting met zoet water.

Mooie dag, goed weer en een prachtige kust.

Breege.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vandaag gaan we met de auto en kar beladen met kajaks richting Breege. Het is een klein stukje rijden vanaf de camping. We vinden een plek bij een hotel om te water te gaan. De auto’s worden naar een parkeerplaats gebracht voor lang parkeren.

Dit moet wel met een blauwe kaart, dus twee keer €10,= boete voor ons. Komt erg vriendelijk en gastvrij over. Onze parkeerkaarten lagen niet op het Duits voorgeschreven plek.

Als alles gereed is gaan we van start voor een tochtje over de "Grosser Jasmunder Bodden". Doordat ik al even lag te wachten in de zon werd het mij wat te warm in mijn droogpak. Dus even rollen en nog eens en dat was voldoende in het koude water. We varen richting het zuiden en wilde erg graag langs de kust varen. Deze lol was er gauw af, even buiten de vaargeul is het hier ontzettend ondiep.

• Wind: NO 2 bft.
  • Water temperatuur 9 °C.
  • Lucht temperatuur ± 18 °C.
kaart-3-1

We koersen naar een plek waar volgens de kaart een camping zou moeten zijn. Dat is volgens ons plan de rustplek voor vandaag. Als we hier aan komen zien we wel een surfschool, maar geen camping, die ligt als het goed is achter de duinen.

Het is in ieder geval een mooie beschutte plaats om uit te stappen en een uurtje in de zon te luieren. Als we besluiten om weer verder te gaan is de wind in zijn geheel gaan liggen en dat maakt deze binnenzee tot een saai stukje water, je ziet je einddoel al vanaf ver liggen en je moet eigenlijk zoveel als mogelijk is de vaargeul volgen.

Al met al een rustige mooie dag, maar niet het zeegebied wat we verwacht hadden.

Morgen gaan we naar een andere camping voor een ander gebied. We willen dan naar de Ostseecamp nabij Suhrendorf.

Suhrendorf Neuendorf v.v.

• Wind: WNW 4 tot 5 bft.
  • Water temperatuur: 11°C.
  • Lucht temperatuur: 10 °C.
kaart-4-1

We staan op een mega groot veld en het sanitair is een stukje lopen. Dus regelmatig de waterzakken vullen als je toevallig naar het toilet gebouw gaat. De omgeving is hier een stuk vlakker. We zitten vlakbij het water en of dat gunstig is valt nog te beien. Erg veel beschutting hebben we niet, dus de tarp brengt uitkomst. Alleen de lucht van rotten zeegras is niet te keren. We starten vanaf de camping Ostzeecamp in Suhrendorf op het eiland Ummanz.

We wilden meer wind, wel dat is vanaf nu dus geregeld. Het is bewolkt vanmorgen en redelijk fris. Het instappen gaat kniediep nadat we en stuk aangespoeld dood zeegras hebben doorwaad. Dan is het tegen de wind in vanaf lagerwal. Door de ondiepten zijn er veel brekende golven. Je kunt niet direct recht op het dorp Neuendorf af varen van wegen de grote ondieptes met daarin de rotsen vlak onder het water oppervlak.

Dus eerst volgen we een kompas koers van 340° richting boei 38. Na het bereiken van deze boei kunnen we Neuendorf goed zien en koersen iets rechts van het dorp.

Het is wel mooi dat we moeten navigeren om de oversteek goed te kunnen maken. Bij Neuendorf is een strandje waar je goed kunt aanlanden. We ontmoeten daar zeekajakkers uit Berlijn, die kamperen in Schaprode. Na de lange rust met koffie en appelstroedel gaan we weer terug naar de kamping met de wind in de rug (Surfend).

Mooie tocht naar het eiland Hiddensee.

Suhrendorf Shaprode v.v.

Het weer is minder goed dan de afgelopen dagen. We kunnen wel varen, maar het zal een korte tocht worden.

Het is eerst bewolkt, maar op het einde van de dag breekt de zon weer door.

We varen weer net als gisteren richting boei 38, om vanaf hier koers te zetten richting Shaprode. We zijn hoog nodig aan verversingen toe en hopen dat er in Shaprode een supermarkt is. De tocht verloopt voorspoedig, het is wel stevig peddelen tegen de harde wind in, maar daar hadden we immers om gevraagd.

Voor Shaprode liggen weer ondieptes met verraderlijke rotsen vlak onder het water oppervlak. De vaargeul naar Shaprode is extreem smal. Als we zitten te eten op het beschutte zandstrand blijkt hoe gevaarlijk de vaargeul is.

• Wind: ONO 5 tot 6 bft.
  • Water temperatuur 11 °C.
  • Lucht temperatuur 10 °C.
kaart-5

Een zeilschip dat door de wind wordt verzet loopt onmiddellijk vast. Het was voor ons wel een soort leedvermaak en entertainment. Verschillende bootjes proberen de ongelukkige zeilers los te trekken en de laatste die ook nog eens het kleinste bootje was lukte het om het zeilschip los te trekken door hem op tegenkoers te slepen.

Omdat we niet zo ver varen hebben we tijd zat om het dorp te verkennen. Dat was snel klaar. Het is erg klein en wordt veel bezocht door toeristen. En!!! geen supermarkt. Dit doet ons besluiten om over de camping te lopen. Hier is wel een kampwinkel waar we wat noodvoorraad kunnen inslaan. (Uit eindelijk hebben we dit niet gebruikt).

Voor we terug gaan, varen we eerst even door de haven om de sportvis bootjes te bekijken. Dan zetten we surfend weer koers naar de 38. Het is wel oppassen geblazen, want de 1 meter hoge golven komen meer dwars dan van achter.

Een te korte tocht, maar wel leuk.

Suhrendorf Hiddensee (rond om de zuid).

Nautische gegevens:

• Wind: ONO 2 bft. later in de middag 5 antrekkende naar 6 bft.
  • Water: 11 °C.
  • Lucht: 14 °C.
kaart-6

Gisteren deed de surfschool houder op de camping ons een goed iedee voor een tocht aan de hand. Dit gaan we vandaag doen. We gaan een stukje klûnen met de kajak op het eiland Hiddensee.

Bij aanvang van de tocht staat er nauwelijks wind. We koersen richting nw op het eiland Hiddensee af, op zoek naar iets dat op een kleine baai lijkt. We vinden hem uit eindelijk met behulp van de gps.

Er is een kleine doorgang waar we met de kajak nauwelijks door kunnen. Deze baai ligt tegenhet gesloten rode gebied aan. Aan het einde stappen we uit de boten en gaan eerst maar eens kijken of we hier een pad of iets dergelijks kunnen vinden.

We slepen de kajaks op de wal en bij het pad zetten we de wielen eronder. Dan is het een stukje van een paarhonderd meter lopen met de kajaks door soms hard, maar meestal rul zand, richting de Oostzee.

Als laatste moeten we een laag duin over en dan zijn we bij het strand. Tijd om af te koelen in het water.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Op het strand, met helder water pauzeren we om dan de lange tocht om de zuid te maken. Elbrich gaat op verkenning en vond vlakbij de landingsplek een onverhard fietspad (zandpad).

Ook komt ze twee fietsers tegen die vol verbazing staan te kijken naar die vrouw in droogpak, met spatzeil en zwemvest aan midden op het fietspad.

Dit wordt zeker een tocht van drie uur. Door de grote zones waar we niet doorheen mogen is het een stuk omvaren. Nu is dat niet een groot probleem, daar de rode zones over het algemeen hier droog staan. Dit maakt het navigeren een stuk makkelijker.

Het laatste stuk om de zuid is even bereken, zodat we binnendoor naar de volgende vaargeul kunnen. Inmiddels staat er nu ook een harde wind, 4 tot 5 die aan het aanhalen is. Dit was overigens ook de voorspelling van het zee marifoon weer bericht. Het laatste stuk is zwaar door de harde zijwind die ons steeds van onze koers af blaast.

Zodra we vanaf de vaargeul richting camping varen is het oppassen voor de surfers en de kite surfers. Na een mooie en geslaagde dag was dit de laatste tocht van onze vakantie. Op de camping hoorde we dat er door de harde wind twee mensen met een Canadese kano vermist werden. Later op de avond zijn deze alsnog goed op de camping aan gekomen.

Resumé

Rügen is een mooi eiland om te fietsen en te zee kajakken. Je kunt er alle kanten op en het zeegebied leent zich zowel voor de gevorderde als voor de beginnende kajakker. Wel is het zaak om recente zeekaarten te gebruiken i.v.m. de afgesloten gebieden.