Noorwegen 2014

Inleiding

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De voorbereiding en de reis naar Noorwegen.

Het eerste plan was om zelf de reis naar Noorwegen te regelen en de tocht te plannen van Stavanger naar Bergen. Ik ben in december op het spoor gezet van een min of meer georganiseerde kajak reis met dezelfde startplaats en einddoel die ik ook voor ogen had. Dus waarom dan zelf doen. Ik vond het ook wel eens fijn om niet alles te hoeven regelen.

Zodoende hebben we dus besloten om ons aan te sluiten bij deze groep. We zien wel wie er mee gaan, het zijn tenslotte mensen die het zelfde doel voor ogen hebben als wij. Zee kajakken!

In de loop naar het vertrek toe krijgen we informatie over het aantal mensen dat met ons mee gaat. De groep bestaat uit eindelijk uit 6 personen. Wij gaan met zijn drieën in de auto naar Hirtshals in het noorden van Denemarken. Hier gaan we met de veerboot naar Tavanger (vlak bij Stavanger).

Hier gaan we met de veerboot naar Tavanger (vlak bij Stavanger).

Na de kennismaking gaan we in het dorp gezamenlijk uit eten en doen we een voorstel rondje. Het ijs is snel gebroken en we bereiden ons voor op de reis met de veerboot. Dus kajaks van de auto’s, volpakken en lopend naar de veerboot. We mogen wel de auto’s zo dicht als het maar kan bij de poort parkeren, maar dan nog is het een stevig stukje wandelen met een volle kajak.

Eenmaal aan boord zoeken we onze hut op en nadat we opgefrist zijn gaan we als groep in een van de verblijven zitten. Hier worden de gesprekken voort gezet die we in het restaurant begonnen waren. Dan op tijd naar bed, morgen is het vroeg op. Om 07:00 uur moeten we weer van boord af. De vakantie is nu echt begonnen.

09
10

Tavanger – Lamholmen 15,9 n.m.

Vrijdag 11 juli.

Nautische gegevens:

HW Stavanger 10:18 + 80 LAT.
LW Stavanger 16:29 + 35 LAT.

kaart-1

Route Tavanger – Lamholmen

We zijn vroeg van de veerboot af en gaan eerst op zoek naar een goede plek om te water te gaan. Ook vullen we intussen de waterzakken en flessen met vers water. Het is de bedoeling dat we zoveel als mogelijk is wild kamperen. In Noorwegen geld het alleman recht, dus mag je overal staan als je maar niet op privé terrein gaat staan of dichter dan 100 meter van een woonhuis.

Het zweet staat al op mijn rug voordat we gaan varen, het is redelijk zwaar om allen kajaks op het strandje te krijgen. Voordat we vertrekken is er eerst nog een korte uitleg, waarna een discussie ontstaat over de veiligheid.

Hier is uit eindelijk de tochtleider verantwoordelijk voor. Wij gaan gewoon zoals we dat gewend zijn zo veilig mogelijk gekleed de zee op, wat anderen doen moeten ze zelf maar weten. Men is gewaarschuwd bedenk ik mij maar. Ik heb me voorgenomen om een deelnemer te zijn en niet een tochtleider.

Het water is een ongeveer 15 °C en de lucht temperatuur ± 18 °C. Er staat nauwelijks wind. De voorspelling is 2 bft uit W tot ZW. een vlakke zee dus.

Het eerste gedeelte gaat naar het dorpje Sunde, waar een paar mensen eerst nog wat boodschappen moeten doen om de dag door te kunnen komen.

De route die we volgen is vanaf Tavanger naar Sunde, dan door het Håsteinfjorden naar het Byfjorden die we oversteken naar het eiland Mosteroy.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De natuur is zoals je mag verwachten van Noorwegen langs de kust ruig. De twee pauzes die we houden zijn voor ons doen erg lang, maar we zijn niet alleen, dus gewoon meedoen.

Na de laatste pauze gaan we richting Mosteroy om in de buurt van het Utstein kloster te kamperen. Het is eerst even zoeken, maar ons oog valt op het onbewoonde eilandje Lamholmen. Deze eerste kampeerplek voldoet aan onze verwachting, een redelijk vlak grasveld en rust. We hebben uitzicht op de ondergaande zon boven de Noordzee.

De eerste dag zit erop, een lange dag die het koken voor de tent aangenaam maakt. Het geeft je rust en doordat we een aardige inspanning achter de rug hebben smaakt de maaltijd voortreffelijk. We sluiten de dag af met een goed glas wijn. Hoe slecht kan je het hebben. Extreem mooi weer voor Noorwegen en zelfs het zeewater is redelijk van temperatuur.

Lamholmen Geitunoen 15,4 n.m.

Zaterdag 12 juli.

Nautische gegevens:

HW Stavanger 11:10 + 84 LAT.
LW Stavanger 17:17 + 32 LAT.

De wind is vandaag ZW 2 bft., de lucht temperatuur is 22 °C en het water is ongeveer 16 °C.

kaart-2

Na de ochtend routine (voor mij dan), zee-douche (wassen/zwemmen in de koude zee). Ga ik ontbijten, inpakken en mij zelf gereed maken om te varen. De route die we vandaag gaan volgen is gisterenavond door gesproken en is dus duidelijk.

Grofweg varen we de route: Lamholmen oversteek Boknafjorden 4,7 nm. zuid van het eiland Bokn, daarna oversteek Karmsundet 3,6 nm naar het dorp Skundeneshavn en verder naar een geschikte kampeerplek Geitunoen. Het plan is om bij de vuurtoren “Geitungen Fyr” te overnachten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Door het rustige zonnige weer zijn het betrekkelijk eenvoudige oversteken met de stroming dwars op de boot. Ook is er ondanks dat dit een drukke scheepvaart route is weinig scheepvaart. Dit zal wel door het weekend komen denk ik.

Na de eerste oversteek zoeken we een plek om te rusten. Een idyllisch plekje in een baai op de rotsen. We vervolgen onze tocht voor de tweede oversteek. Ook deze oversteek is rustig. De zee is extreem vlak. We landen na de tweede oversteek in het dorp Skundeneshavn. Hier kunnen we vers water halen en even naar een supermarkt.

Na deze pauze is het tijd om naar de kampeer plek te gaan en ons kamp op te bouwen. Bij het vuurtoren eiland aangekomen blijkt dat we een stijl stuk tegen de rotsen met veel grote keien moeten beklimmen op op het kampeer veld te komen. Dit lijkt het merendeel van de groep niet een goed plan.

Er wordt besloten om verder te zoeken. Dit valt niet mee, de kust is ruig en er zijn eigenlijk geen goede landing plaatsen. Uit eindelijk komen we bij een plek uit waar we met wat moeite aan de wal kunnen komen. Dit is wel een wildkampeer plaats voor Diehards. Ik had er geen moeite mee, maar niet iedereen was blij met het sompige taai begroeide stukje land. Uit de wind was het voor sommigen ook afzien tussen de knoetjes. Ook hier had ik geen last van.

Verder gaan is geen optie, dus tent opzetten of op de rotsen blijven slapen is de enige keuze die er overblijft. Mijn tent is op zichzelf staand, dus ik zet de binnentent op een zacht stuk en heb heerlijk geslapen. Anderen zijn op de rotsen blijven slapen.

Zoals altijd zorgt de tijd voor de juiste oplossingen en na een zwempartij en een goede maaltijd is iedereen toch min of meer tevreden.

Het was een lange dag en de twee oversteken waren aan de saaie kant, dit komt voornamelijk door het super goede weer, dus een vlak zeetje.

060708

Geitunoen Maryo 11,2 n.m.

Zondag 13 juli.

Nautische gegevens:

HW Stavanger 11:58 + 88 LAT.
LW Stavanger 18:02 + 29 LAT.

kaart-3

Het is een mooie zonsopgang deze morgen. En daar ik alleen in de binnentent heb opgezet kan ik dit in alle vroegte mooi zien. Het is echt genieten uit je slaapzak vandaan. Het is zo vroeg licht dat ik nog wel een paar uur kan slapen. Het ontbijt gebruiken we op de rotsen langs het water. Ik sjouw eerst mijn tent en slaapzak van de berg af voor ik begin met koffie zetten. De dames liggen nog te doezelen op de rots. (ze hebben buiten geslapen zonder tent).

Na het inpakken van alles, laten we de boten één voor één te water. De rotsen zijn glad en de boten zijn zwaar, maar het teruggaan in het water gaat gemakkelijker dan gisteren, toen we de boten uit het water haalden en op de rotsen sjouwden. Nu werkt de zwaartekracht mee in plaats van tegen.

Als we klaar zijn, vervolgen we onze weg naar het noorden. Zoals altijd komen we langs mooie kampeerplekken. Hadden we moeten doorvaren? Nee, natuurlijk niet. We waren gisteren lang genoeg onderweg en nog één of twee uur doorvaren was geen optie.

De kust is ruig, maar het is minder ruig dan in Schotland. Dat heeft misschien te maken met het feit dat hier meer mensen wonen. We varen tussen de rotsen door en langs grote open stukken. De eerste rustplaats die we aandoen is het strand bij Laksodden. Een strand is hier zeldzaam, dus we genieten van de zon.

Het tweede deel van onze reis varen we verder langs de kust naar het noorden en landen uiteindelijk op het strand van Akrahamn, dat erg druk bezocht wordt in Noorwegen.

Het laatste stuk komen we weer meer rotsachtige eilanden tegen en zoeken we aan de westkant een kampeerplek. De lokale bevolking wijst ons een kampeerplek aan de oostkant van het eilandje Maroya aan, en dat blijkt een uitstekende plek te zijn.

Bij aankomst zijn er mensen aan het barbecueën, maar zij hebben er geen bezwaar tegen dat wij daar kamperen. We krijgen zelfs een broodje met braadworst aangeboden. Dat gaat er bij ons wel in. Als de tenten staan, ga ik nog even het water in om te rollen en wat te oefenen.

Vandaag was een mooie rustige vaardag zonder grote golven of stromingen. We hebben ook genoeg rustmomenten gehad en aan het eind van de dag een goede kampeerplek gevonden, al moesten we daar wel even naar zoeken. Deze plek kan voor niemand een probleem zijn, want het is een eenvoudige, lage landingsplaats die vlak is en een relatief vlak grasveldje heeft om je tent op te zetten. De rotsen beschermen ons hier tegen de wind uit het westelijke kwadrant.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
11
13

Maroya Haugesund 14,4 n.m.

Maandag 14 juli.

Nautische gegevens:

LW Stavanger 06:27 + 26 LAT.
HW Stavanger 12:44 + 89 LAT.
LW Stavanger 18:46 + 29 LAT.

kaart-4

We hebben weer een fantastische kampeerplek achter ons gelaten. Het was er heerlijk rustig en als de winkels open waren, konden we binnen een kwartiertje varen aan de overkant inkopen doen. Vandaag vervolgen we onze tocht richting het noorden. Helaas hebben we nu tegenwind, omdat de wind uit het noorden komt en met 4 Beaufort waait. Gelukkig kunnen we redelijk beschut tussen de rotsen en kleine eilandjes varen. Het gebied is ruig, maar het verschilt wel van Schotland. We hebben zelfs af en toe de kans om te rock hoppen, omdat we tegen de stroming in varen. In de vernauwingen staat een redelijk sterke stroming, waardoor we de opkomende golven kunnen gebruiken om over de rotsen te varen.

Onze eerste pauze nemen we in een baai op privéterrein, waar we toestemming voor hebben. Het is regenachtig, maar we zijn hier goed beschermd tegen de wind.

De bewoners vinden het leuk om zo'n groep kajakkers te zien en stellen ons allerlei vragen. Voor ons is het ook handig, omdat we zo meer informatie over de rest van onze tocht kunnen krijgen. Een man vertelt ons dat de oversteek naar het eiland Soroya met de noord tot noordwesten wind geen enkel probleem is. Het eiland zorgt ervoor dat de wind weinig vat op het water kan hebben, dus de golven zullen meevallen. En dat blijkt ook zo te zijn, de oversteek naar het eiland Soroya verloopt soepel en de afstand is iets meer dan 1 zeemijl.

Tijdens onze tweede pauze stoppen we in het dorp bij een gesloten restaurant. Gelukkig krijgen we toestemming om hier te eten en de uitbaatster schenkt ons zelfs koffie uit haar thermoskan. Wel moeten we onze eigen mokken meenemen.

Het laatste stuk van onze tocht varen we tegen de stroom in. Tijdens de oversteek naar Haugesund staat de stroming sterk dwars en de aanloop naar dit stadje is vrij lang en saai. We varen eerst door naar Haugesund om daarna door de stad terug te varen richting de camping.

Ook hier moeten we een geschikte aanlegplaats zoeken, maar uiteindelijk vinden we een kleine baai bij een watersport- of visvereniging. Het is een natuurlijke haven die beschut is tegen de zee.

We trekken onze boten aan wal en lopen een paar honderd meter naar de camping met onze kajaks op wielen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA171516

Gelukkig hebben we vandaag een echte douche en de mogelijkheid om wat kleding te wassen.

Haugesund Langevag 14,9 n.m.

Dinsdag 15 Juli

Nautische gegevens:

LW Stavanger 07:11 + 25 LAT.
HW Stavanger 13:30 + 89 LAT.

Het is regenachtig en het zicht is matig en soms slecht.
De wind is 4 bft uit het ZZO.

kaart-5-1

We keren terug naar het haventje en laten onze beladen boten te water. Vanuit Haugesund varen we verder naar het noorden. We worden deels beschermd door rotsachtige eilandjes en deels varen we over open zee. Met de wind half in de rug is dit niet moeilijk.

We maken een korte stop bij de vuurtoren van Ryvarden. Het is een lastige plek om uit te stappen, vanwege de beperkte ruimte. Het water begint echter op te komen, dus we besluiten bij de boten te blijven. Een enkeling gaat wel naar de vuurtoren en laat ons bij de boten achter, wat voor enige onvrede zorgt.

De rustplaats biedt geen zitplekken en deels staat het water ook nog eens hoog. Het is echter niet erg warm, dus stil zitten is toch al geen optie. Na deze pauze varen we verder richting het Bomlafjorden. We moeten het fjord oversteken, maar op advies en overleg varen we eerst nog een stuk door, zodat we niet door de stroming voorbij het eiland worden gezet.

Het bijkomende voordeel van deze actie is dat de wind draait en het zicht weer helder wordt, wat de oversteek een stuk veiliger maakt. We varen naar Langevag (de oversteek is 2,4 n.m.) waar we een welverdiende lange pauze nemen met vier deelnemers. Henk, de leider van de tocht, vaart met één deelnemer naar het stadje om inkopen te doen.

Na deze pauze ontmoeten we elkaar weer op een afgesproken punt en varen we samen verder naar een recreatiestrand waar een goede campingplaats is. Een extra luxe hier is dat er een toiletgebouw aanwezig is.

Het is een idyllische plek met een mooi, min of meer vlak veld dat sterk op gras lijkt. Het is in iedergeval een soort van groen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
19
20

Langevag Hiskje 13,5 n.m.

Woensdag 16 juli.

Nautische gegevens:

LW Stavanger 07:54 + 27 LAT.
HW Stavanger 15:01 + 83 LAT.

kaart-4

Na een nacht met maagproblemen starten we na een voor mij karig droog ontbijt voor de volgende tocht. We varen aan de oostzijde van het eiland Bomlo, dus aan de binnenkant. Eerst passeren we de zalm kwekerijen, waar de vissen actief springen om het rond strooiende voer op te kunnen vangen. Dit is een geweldig gezicht en gelukkig voor mij vinden de anderen dat ook, zodat het tempo erg laag ligt.

Het weer is goed, de wind ZZO 3 bft. die later aantrekt naar 4 bft. Deze kant van de eilanden is groen en bebost. Dit heeft ook zo zijn charme, in één van de nauwe doorgangen houden we een pauze, zodat ik mijn getergde lichaam weer wat kan bijvoeren. Het eten blijft nu zitten waar het hoort en ik wordt zowaar weer wat fitter.

We varen door smalle door gangen en tussen Bomlo en Straumayo staat een tide race in de versmalling die “Langestraumen” wordt genoemd. Ik vind dit een geweldig stukje natuur en mooi om te varen. Dit is een stuk dat zeker niet had moeten ontbreken.

Wij hebben de tide race tegen, dus proberen we langs de kant een keerstroom te vinden om er doorheen te komen. Dit is redelijk goed te doen, al denkt een lokale bewoner dat het niet erg handig is wat we doen. Tja met een motor achter je boot is het eenvoudig commanderen.

Boven Bomlo varen we weer richting zee naar het westen om aan de oostkant van het eiland Hiskje een kampeerplaats te zoeken. Er is ook hier een recreatie strand met een groot redelijk egaal grasveld. Prima kampeerplaats.

25

Hiskje Kvalvag 20,9 n.m.

Donderdag 17 juli.

Nautische gegevens:

LW Stavanger 08:38 + 30 LAT.
HW Stavanger 15:49 + 80 LAT.

Er staat vandaag een harde wind WZW 4 beaufort. Later zal de wind iets afnemen. De temperatuur is prima en het is droog.

kaart-7

Na vertrek varen we tussen de rotsen beschermd voor de golven en de wind vanaf zee. Dit is wel het mooie van deze kust, er is eigenlijk altijd wel een mogelijkheid om veilig te varen. De tochtleider wil tussen de rotsen door toch even buiten kijken,

maar vaart dan ook direct door. Dit hadden we niet direct verwacht. Eenmaal buiten kunnen we niet meer terug er staan golven van 3,5 meter die erg onregelmatig zijn doordat de bodem hard en ongelijk is.

Het zijn geen brekende golven, dus eigenlijk gaat het water onder je op en neer. Er zit wel veel kracht in de golven. Het is wel grappig dat je met drie kajakkers achter elkaar op de rug van een golf kunt varen.

Door de steile rotsen komen de golven wel hard terug, beetje je boot laten beslissen wat hij wil. Als je die keuze überhaupt hebt. Na 2,5 n.m. kunnen we via een korte tide race weer terug in de beschutting komen.

Voor mij een leuk stukje, of iedereen er zo over denkt moeten de deelnemers zelf maar bepalen. Tot voorbij de eilanden Gisoya en Selsoy kunnen we beschut blijven varen. Doordat de eilanden steil en hoog zijn kunnen we geen kampeerplaats vinden en zijn genoodzaakt om een oversteek van 5 n.m. te maken over het

Sjelbornfjorden. We hebben de wind dwars van achteren en de stroming dwars, dus een stevige overtocht. Ook hier is geen goede uitstapplaats te vinden en we varen dus door naar Kvalvag. Hier mogen we achter een oude loods onze tenten opzetten na. De uitstap plaats is wat lastig, maar we hebben al aardig ervaring om op onmogelijke plaatsen uit te stappen en dan is dit een peuleschil.

Het was alles bij elkaar een lange zware dag met veel afwisseling in golven, wind en natuur. Dit is eigenlijk waar ik het voor doe, een beetje spanning en het triomferende gevoel dat je de wereld aan kan.

We hebben 20,9 n.m. afgelegd vandaag. Een lange vaardag die weer op een mooi plek eindigt. Gelukkig is het lang licht, zodat je het gevoel hebt dat je toch nog een redelijk lange avond hebt om lui en voldaan voor je tent te hangen.

26
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kvalvag Sandtorv 14,6 n.m.

Vrijdag 18 juli.

Nautische gegevens:

LW Bergen 10:06 + 26 LAT.
HW Bergen 16:34 + 133 LAT.

kaart-8

We starten rustig na de lange vaardag van gisteren. Er staat weinig wind vandaag en de eerste oversteek van1,3 n.m. is dan ook een makkie. We komen tussen rotsen en laveren hier wat doorheen om onze weg te vinden. Het is alweer een mooi gebied. We besluiten dan ook om hier maar direct een rust te nemen. Als we deze eilanden verlaten moeten we een oversteek maken van 3 n.m. De wind begint nu aan te trekken en naar het NW te draaien. Het oorspronkelijke plan is om naar het vuurtoren eiland Marstein fyre te varen. Dit is nog eens een mijl of vier, maar wel tegen de wind, stroom en opbouwende golven in.

P1020019b

Dit lijkt mij geen goed plan. Ik overleg met mijn mede reisgenoten en leg de tochtleider voor dat we met de wind, stroom en golven mee het eiland willen gaan ronden. Dit wordt dan ook de nieuwe route. Het vaart een stuk meer ontspannen dan het scheppen tegen de stroom en golven in. Dit plan wordt algemeen aanvaard en geeft ook direct meer rust in de groep.

We varen naar het dorpje Bakkasund waar we een lange rust houden. Er is niet veel te beleven, maar de koffie en het gebak zijn voortreffelijk. Als we weer in de kajaks zitten, varen we oostwaarts ten zuiden van het Korsfjorden. Ook nu is het weer zoeken naar een redelijk geschikte plaats om te overnachten.

We doen nog even wat natte oefeningen met de gedachte dat we er bijna zijn. Dit pakt iets anders uit, maar we landen dan toch nog op een rustige plek die wel erg drassig is.

2930

Mijn tent staat op zich zelf, dus plant ik hem op een rots. Dit voorbeeld volgen de meesten onder ons, want op de drassige grond tussen de muggen is niet echt een pretje.

We eten goed, genieten van de ondergaande zon en gaan morgen weer verder richting Bergen.

Sandtorv Nibben 12,2 n.m.

Zaterdag 19 juli.

Nautische gegevens:

LW Bergen 11:04 + 35 LAT.
HW Bergen 17:29 + 126 LAT.

kaart-9

Als we opstaan is het praktisch windstil, dit zal de rest van de dag ook zo blijven. Het is mooi weer en eigenlijk te warm voor Noorwegen.

We starten met een oversteek van 4,2 n.m. Er is geen scheepvaart, zodat we rustig naar de overkant kunnen varen. Als we het Korsfjorden zijn overgestoken zoeken we een pauze plek. Het is een stuk met grote keien, maar het is goed te doen om hier uit te stappen. Als we rustig van onze koffie of thee zitten te genieten worden we wel lastig gevallen door een lastig soort vliegen die venijnig steken weet ik uit eigen onder vinding.

Na de pauze gaan we het Raunefjorden in en weten we dat we nu niet meer op open zee komen. Dit geeft het meewarige gevoel dat de vakantie over is. We zitten in de aanloop naar richting Bergen. Hier is het een stuk drukker met recreatie vaart. Weekend en mooi weer lokt veel soorten recreanten het water op. Erg opvallend is wel dat er veel speedboten varen en dat het goed uit is met de rust die we gewend waren. Het is dus uitkijken geblazen.

De tweede pauze is ook op één van de vele eilandjes in het fjord en we worden hier gewaarschuwd voor de schapen, het schijnt dat die bijten. Wij hebben hier niets van gemerkt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als we weer varen wordt het ook tijd om onze water voorraad eens aan te vullen. Wat in de rustige gebieden geen enkel probleem opleverde wordt nu een uitdaging. We vragen opp verschillende plaatsen of we water kunnen krijgen, maar de meeste huizen zijn niet op het waternet aangesloten, dus de eigenaren moeten zelf ook water aanvoeren en dan is water geven aan een groep kajakkers niet dat gene wat ze in gedachten hebben.

Uit eindelijk vinden we een huis met aardige dames die ons graag van dienst zijn met water. Toch gelukt dus.

De kampeerplaats die we vinden lijkt privé terrein. We zoeken een eigenaar, maar kunnen niemand vinden. We zetten de tent maar op uit het zicht en laten het zijn beloop. Als we gereed zijn met de tent opzetten ga ik nog even oefenen met een paar deelnemers. Het water is niet erg warm, maar het is te doen. We hebben een rustige vaardag achter de rug met mooi weer, maar wel een druk vaargebied.

Nibben Bergen 14,4 n.m.

Zondag 20 juli.

Nautische gegevens:

LW Bergen 12:09 + 44 LAT.
HW Bergen 18:28 + 121 LAT.

kaart-10

Na het netjes opruimen van ons kampement, varen we rustig richting Bergen door het Byfjorden. Het water is kalm en alleen onder de bruggen die we passeren voelen we de stroming achter de pijlers. De warmte van gisteren is gebleven en er is vrijwel geen wind. Na een korte tussenstop op een strandje bij het dorpje Gravtal, zetten we onze reis voort richting Bergen.

Bijna bij de haven van Bergen zien we de jachthaven Sydnes waar we onze tenten mogen opzetten. We besluiten eerst naar Bergen te gaan en later terug te keren om onze tenten op te zetten. In Bergen zoeken we uit waar we morgen moeten zijn voor de veerboot en waar we het dichtst bij de wal kunnen aanmeren. Na wat rondkijken vinden we een steiger die geschikt lijkt en vragen we een jonge dame of we hier mogen aanlanden. Officieel mag het niet, maar ze geeft aan dat het wel kan voor ons om onze route uit te stippelen. We maken een plan en beloven zo min mogelijk overlast te veroorzaken wanneer we morgen van de steiger vertrekken.

Vervolgens varen we naar het historische gedeelte van Bergen. Een deel van onze groep besluit de stad in te gaan, terwijl ik met Elbrich op de boten blijf letten. Omdat ik al vaak in Bergen ben geweest, heb ik geen behoefte aan de drukte. Wanneer de rest van de groep terug is, gaan we naar de jachthaven voor onze laatste overnachting in Noorwegen. Ondanks dat de jachthaven vlakbij Bergen ligt, is het er erg rustig en min of meer afgelegen.

De vakantie zit er bijna op en we genieten nog even van de prachtige omgeving en de rust voordat we weer terugkeren naar huis.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Resumé

We hebben een fantastische trektocht achter de rug die voor iedereen met een redelijke conditie en het niveau van ZV goed te doen is. Echter, het is belangrijk om te weten dat voor het overgrote deel van de tocht wild kamperen de enige optie is. Voor mij is dit geen probleem, ik vind het geweldig om in de natuur te kamperen, maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen is weggelegd.

Langs de route die wij hebben gevaren, weet ik niet of er hotels zijn, maar er zijn in ieder geval geen campings. Alleen in Haugesund hebben we een camping kunnen vinden. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden bij het plannen van de trektocht.

De bootreis met de ferry’s was geweldig. De hutten waren prima en het eten was erg goed verzorgd. Een groot voordeel was dat je kajak mee kan voor de prijs van twee fietsen. De rederij hanteert de lengte van de kajak als maatstaf, vandaar dus twee fietsen. Dit is een belangrijk aspect om te overwegen bij het plannen van de tocht en het kiezen van een geschikte ferry.

Al met al was het een geweldige ervaring en ik zou het iedereen aanraden die van kajakken en wild kamperen houdt. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en rekening te houden met de beperkte accommodaties langs de route, maar als je daarop voorbereid bent, is het een onvergetelijke tocht die je nog lang bij zal blijven.

35
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De totale afstand die we gevaren hebben is 147,4 nautische mille (271,5 km.) hierbij is de laatste en kortste afstand vanaf de kampeer plek naar Bergen (veerboot) niet mee gerekend.