Trektocht door het Limfjord.

Voorwoord

In het voorjaar van 2011 zijn afgereisd naar Denemarken voor een zeekajak vakantie in het Limfjord, met als startpunt Tambosund. Het doel is om het eiland Mors rond te varen, maar dat zal geheel anders verlopen.

De reis naar Denemarken gaat vlot, we reizen weer met één auto en een kanokar met vier kajaks en de bagage. Bij aankomst half in de middag op de camping Tambosund is het erg mooi zomers weer, de mensen op de camping lopen in zwemkleding.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
02

Dat lijkt een goed begin van onze vakantie, korte broek of toch maar even niet!

We mogen van de beheerder de auto en de kar op de camping achterlaten als we de trektocht gaan beginnen. Zoek eerst maar een plaatsje uit om je tent op te zetten. Het strand lijkt ons helemaal geweldig. Tent opzetten en spullen in orde maken voor de volgende dag. Maar, aan het einde van de middag trekt de wind aan over het water en het wordt iets frisser. Het lijkt of het elk kwartier kouder wordt om niet te zeggen erg koud.

Voor mijn nieuwe tent de Hubba Hubba van MSR is dit gelijk een wind test. De keuze die we gemaakt hebben om op het strand te gaan staan is een emotionele keuze omdat het zo’n mooi idyllisch plekje is. Erg handig was dit uit eindelijk niet. De avond bestaat uit gezamenlijk koken en lekker krap met z’n vieren in één tent gaan zitten, zodat we het behaaglijk warm houden.

Wat hebben we hiervan geleerd!!!! Twee Denen in een zwembroek maakt nog geen zomer.

Zondag 1 mei,

kaart1

Nautische gegevens:

  • Traject: Tambosund – Sallingsund
  • Afstand: 28 km.
  • Wind: N-O 2 tot 3 beaufort later 4 tot 5 en aan het einde van de dag 6 to 7 beaufort.
  • Water: 12 °C
  • Lucht: 14 °C

Marifoon kanalen:

  • Voor het Limfjord – Frejlev kanaal 03.
  • Voor SAR Radio Lyngby – kanaal 16.

De tocht:

Wat rustig begint en stevig eindigt.

Als we alles inpakken controleren we eerst nog de weersverwachting. We kijken op windguru en krijgen via de camping de lokale weersvooruitzichten. Ook luisteren we het Engelse weerbericht op de marifoon uit. Een goede voorbereiding is het halve werk.

We starten om 09:30 vanaf de camping met onze volgeladen kajaks.

De geplande route;

We varen ten zuiden van het eiland Jendingo op een koers van 120° en als we het eiland zijn gepasseerd een koers van 090° voor de eerste pauze aan de westkust. Daarna koersen we 045° over ruim water met een sterk aantrekkende wind tegen naar Rodding Hedde voor de tweede rust. Hierna vervolgen we de tocht vlak onder de kust naar Langerodde voor een derde rust. Daarna steken we over 300°, we doen dit hier om niet verderop, waar het wel smaller is, langs een hoge brug te hoeven varen waar je valwinden kan verwachten. Als we doe overkant bereiken varen we koers 020° tot aan de camping. Het laatste stuk is zo ondiep dat we ook nog een stukje moeten lopen

03

Verloop van de tocht:

04

De start is ontspannen en we beginnen met goede moed aan de tocht. Na de eerste rust steek de wind, anders dan de weersverwachting, sterk op. Niemand heeft hier eerst nog problemen mee, al gaat de snelheid er op den duur wel uit.

Na een rondje gedaan te hebben langs de deelnemers hoe ze ervoor staan besluiten we om maar richting de kust te varen voor een rust pauze. Tijdens de rustpauze nogmaals iedereen gecontroleerd en uit gevraagd over de gemoed toestand. Er wordt aangegeven dat alles nog goed gaat al is het varen tegen de wind wel zwaar. Hier hadden we nog terug gekund. Na een lange lunch pauze gaan we voor de laatste etappe onderweg. Eerst gaat het nog redelijk goed met de vaarsnelheid, maar na een uurtje zakt het tempo weer in.

Ik krijg op de marifoon door van Lynby radio dat er een onverwacht harde tot stormachtig wind opsteekt. Ik overleg nog even snel wat we kunnen doen, de eerste gedachte was met de wind mee terug, maar ik zie al snel in dat we het point of no return al gepasseerd zijn. We besluiten om een korte derde stop te maken voor overleg op de punt van Langerodde. Hier blijkt dat één van de deelneemsters een blessure aan de schouder heeft door het geforceerd varen.De enige optie die op dit moment open staat is dat we gaan slepen met één man als sleper en één deelnemer naast de sleper. Zelf ga ik naast de gesleepte varen om overzicht te houden en de patiënt in de gaten te kunnen houden. We gaan oversteken naar de andere kant en komen dan misschien wat in de luwte van het eiland. Als we bijna op de helft van de 2 km oversteek zijn komt het bericht door op de marifoon dat de wind 7 bft is en de pleziervaart wordt geadviseerd om naar binnen te gaan. Onze snelheid over de grond is inmiddels gedaald naar 1,5 km per uur. Ik beslis nu om de zwakste vaarder naast de gesleepte te zetten en zelf ga ik als eerste van de tandem slepen, zodat we weer meer vaart kunnen maken en ik bij problemen nog in staat ben om los te koppelen en hulp te bieden of op te roepen. Het vertrouwen in elkaar is goed en op deze manier naderen we snel de andere kust en varen daarna tegen de wind naar de camping. Het laatste stuk is wel erg ondiep. De golf hoogte die we tijdens de oversteek hadden varieerde tussen de 0,5 tot 0,6 meter dwars en tegen. Het zijn bijzonder vervelende golven omdat ze nogal stijl zijn.

Evaluatie:

07

Door het vele oefenen in het zwembad, in het buiten water en op zee zijn we niet in de problemen gekomen en konden we met de kennis die we in al de jaren hebben opgedaan dit probleem goed en professioneel oplossen zonder gevaar. Wat ook niet onbelangrijk is dat we elkaar vertrouwen en dat er niet één keer is getwijfeld aan de besluiten die zijn genomen.

We hebben op de camping nog even het hele gebeuren geëvalueerd en het enigste wat anders had gekund is het duidelijk en eerlijk aangeven als je een blessure krijgt en niet willens en wetens doorgaan omdat anders misschien een tocht niet door kan gaan. De blessure viel gelukkig mee, een stevige overbelasting die zich snel zal herstellen.

Maandag 2 mei,

Tocht beschrijving:

Nautische gegevens:

  • Traject: Sallingsund – Tambosund
  • Afstand: 22 km.
  • Wind: N-O 4 tot 5 beaufort.
  • Water: 12 °C
  • Lucht: 10 °C

We hebben gisteren besloten om de trektocht af te blazen.

De wind zal hard blijven en als we de route vervolgen hebben we hem weer de hele dag tegen. Dit is gezien de situatie geen optie.

We gaan met z’n drieën terug naar Tambosund via een kortere route en gaan de noordkant van het eiland Jegindo om dit is ongeveer een 6 km korter. De gene met de blessure blijft achter en wij halen die in de middag weer op met de auto.

07
08

Het weer is zonnig, maar af en toe valt er een korte pittige hagelbui. De wind is in de rug en we gaan al surfend terug naar de startplaats. We varen wel in een hoog tempo door en houden de rust kort om zo snel mogelijk onze metgezel weer op te kunnen halen. Het is een mooie tocht met een prettige ruwe zee.

Als we aankomen gaan twee man direct met de auto naar Sallingsund en ik blijf op de camping om alles verder te regelen. We krijgen nu een beschutte plaats waar we de rest van de week zullen blijven staan. Het wordt in plaats van een trekt tocht een soort zeekampje waar vandaan we dag tochten zullen gaan varen.

Dinsdag 3 mei,

09

Vanmorgen word ik wakker en ja hoor, het is weer zo ver, een Ménière aanval. Dit is een ziekte waar ik last van heb en het veroorzaakt van tijd tot tijd duizeligheid. Zo’n aanval duurt meestal een uur of tien twaalf en dan is het weer weg voor een langere tijd. Ik kan vandaag dus niet varen een tegenvaller, in ieder geval voor mij dan.

Onze geblesseerde kano vriendin kan ook nog niet varen, dus wordt er een rustdag in gelast. Ik blijf in mijn tent rustig liggen en de rest gaat met de auto een rondrit in de omgeving van het Fjord maken. Morgen kijken we wel weer verder.

Woensdag 4 mei,

Nautische gegevens:

  • Traject: Rondje om het eiland Jegindo.
  • Afstand: 18 km.
  • Wind: West 2 tot 4 beaufort, later in de middag afnemend.
  • Water: 12 °C
  • Lucht: 10 °C

Na een goede nachtrust besluiten we tijdens het ontbijt om weer met z’n vieren te gaan varen. Het is mooi en rustig weer en de verwachtingen blijven ook goed. Er staat weinig wind en als we met de klok mee varen hebben we de wind het meest in de rug. De blessure valt gelukkig mee.

Het is een mooie route die we in alle rust kunnen varen. We zijn weer de enigste die op het water zijn en dat terwijl het toch schitterend weer is. We landen voor de koffie en het eten op mooie idyllische strandjes. De laatste rustplaats lijkt wel op een tropisch eiland. Het enigste wat hier niet aan voldoet is de temperatuur en de breedte graad. Onderweg doen we ook nog een piep klein vissershaventje aan met de typische kleine lichtblauwe Deense vissersbootjes.

Dit was weer eens een mooie positieve vaardag door een erg mooi gebied.

10
11
12

Donderdag 5 mei,

Tambsund Ageroe v.v.

Nautische gegevens:

  • Afstand: 22 km.
  • Wind: West 4 tot 5 beaufort.
  • Water: 12 °C
  • Lucht: 7 tot 10 °C

Wakker worden en veel harde wind, het is ook niet erg warm. Ik wil toch wel gaan varen, anders valt de vakantie voor mij wel wat tegen.

Ik ben hier om te kajakken. Eerst maar eens eten en koffie drinken. Tijdens het ontbijt komt de rest ook tot leven en ontstaat er een hevige discussie, wat gaan we doen. Het besluit wordt genomen, de dames gaan shoppen en wij gaan met z’n tweeën kajakken. Het plan is om het eiland Ageroe te ronden. Er zijn voldoende ontsnappings mogelijkheden en we blijven langs de kust wel hebben we twee keer een oversteek van ongeveer 2 n.m.

13
14

Er staat veel wind en vlak onder de kust hebben we last van valwinden. Dit is in de kajak een aparte ervaring en je moet er erg op bedacht zijn. De bij oversteek die we moeten (willen) maken hebben we de wind dwars uit het westen. Als we weer in de beschutting van het eiland Ageroe varen gaan we aan wal voor een korte pauze. Als we net aan de koffie zitten wordt er geschoten, we zitten blijkbaar op een jacht perceel. Voor de zekerheid zakken we wat verder achter beschutting van de rotsen.

Ons plan om het eiland te ronden word aan de westkant behoorlijk dwars gezeten. Wat op de kaart een doorsteek leek met een brug is in werkelijkheid een soort dam. Het is wel overdraagbaar, maar eerst gaan we eens kijken hoe de andere kant eruit zit.

Dit ziet er niet erg positief uit. Na de zee en zeegang te hebben bestudeerd concluderen we dat de zeegang wel erg zwaar is aan de andere kant. Omdat we met z’n tweeën zijn is het verstandiger om dezelfde weg terug te volgen.

De wind is behoorlijk aangetrokken en tijdens de oversteek staan er brekers dwars op onze koers. Dit geeft toch nog het gevoel een stevige tocht te hebben gemaakt. Met hier en daar een lage steun bereiken we de andere oever. Een laatste rust en dan weer terug naar de camping.

Als we de camping naderen staan de dames net op de wal ons op te wachten. Zij zijn ook net terug. Zo kunnen we onze ervaringen tijdens een bak koffie of zoiets uitwisselen en terug kijken op een weekje Denemarken.

15

Door de onverwachte harde wind deze week hebben we niet gevaren wat we van plan waren, maar het was wel een uitermate mooie ervaring. We hebben beslissingen genomen om de veiligheid van de groep te waarborgen en hierdoor kijken we allemaal terug op een geslaagde zeekajak vakantie.