Voorwoord

We hadden de reis naar de Kleine Belten al gepland voor 2017, maar door het slechte weer hebben we deze vakantie afgelast. Nu ziet het er een stuk beter uit. De hele week zomerse temperaturen en veel zon. We reizen met vier personen af naar Faaborg Denemarken.

De camping die we als uitval basis bezoeken en waar de auto`s achter blijven is camping “Nabstrand” een kleine zes kilometer voorbij Faaborg in het Zuid-Westen van de Funen.

Deze camping is echt super, gratis koffie (tot 1 juni), goed sanitair, mooie kookgelegenheid met tafels en stoelen, buiten haard en een schitterend uitzicht over de zee.

Het gebied waar we gaan varen heeft alles wat je als zee-kajaker zoekt. Ondiepten, glas helder water, diep water, grote oversteken, mooie kusten, enz, enz. Het enigste wat hier ontbreekt is de getijdenstroom. Er is hier een verval van maximaal vijftien tot twintig centimeter en deze draait meer met de wind dan met de getijden stroom mee.

Al varend komen er plannen om hier eens een zeekamp te organiseren. Alles is hier voorhanden om goed en leuk zeekamp te draaien.

Dit gaan we realiseren eind augustus 2019.

De reis.

We vertrekken op zondag richting Denemarken en we rijden een week later op zaterdag weer terug naar Nederland.

Van ouds her is de grote bottleneck de Elbe tunnel bij Hamburg. Nu is de Elbe tunnel op orde, de nieuwe buizen zijn gereed en operationeel, dus op zondag zouden we daar soepel door moeten kunnen rijden.

Tot zover klopt het verhaal ook, maar! Na de tunnel is men bezig met een grote infrastructurele aanpassing van meer dan tien kilometer. En ja, daar loopt het krakend vast, langzaam rijdend verkeer.

Dit geld ook voor de terugweg, als je bij de Elbe tunnel bent kun je weer gewoon doorrijden.

Wij rijden via het vaste land naar de Funen, dit is wel 86 km omrijden via Kolding, maar het veerpontje van Fyrshav naar Bøjden is ook geen optie.

De afvaart is altijd een gok en het bootje vaart langzaam. Dus wij gaan voor zekerheid.

Het is zowel heen als terug je verstand op nul en rijden, met de kajaks op het dak van de auto kan je toch redelijk met het verkeer mee doorrijden.

Nabstrand - Faaborg - Bjørno - Nabstrand

kaart-1-1

De aankomst op de camping was super, gastvrij, ongedwongen en ! gratis koffie. Nu zit daar wel een kleine aantekening aan, de automaat met luxe koffie soorten is nieuw en tijdelijk gratis voor de gasten. Vanaf 01 juni moet er ook voor de koffie betaald worden.

We hebben een mooie plaats toegewezen gekregen met uitzicht over de Bjornholme, zoals dit stukje zeestraat genoemd wordt.

Zoals we gewend zijn om te doen gebruiken we de eerste dag om te acclimatiseren met een niet al te lange zeetocht. Tevens gebruiken we deze tocht om Deense kronen te scoren en deze direct weer in te leveren bij onze penningmeester.

Nautische gegevens:

• Marifoon kanalen: 1 voor het kustwacht station “Svenborg” en 16 voor nood.
  • Wind oost 3 tot 4 beaufort.
  • Afstand 8.1 n.m.
  • Zonnig, luchttemperatuur 22 °C.
  • Zeewater 18 °C

Vandaag varen we dus alleen met de uitrusting die we daadwerkelijk nodig hebben, de tent blijft staan op de camping. Volledig Z.V. uitgerust gaan we op pad. Eerst een stukje wandelen met de wieltjes onder de kajak. Er is een verhard pad naar beneden waar we Z.V. waardig “kniediep” in moeten stappen. Het water is niet koud dus moet het voor niemand een probleem zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We kunnen niet onder de kust varen omdat er halverwege Nabbe en Faaborg een kunstmatige dam is aangebracht. In de loop van deze week komen we bij vrijwel alle eilanden zo`n soort strekdam tegen. Bij de één een stuk langer dan bij de andere. We koersen dus eerst tot halverwege 280 ° en varen dan richting Faaborg.

Met de wind in de rug en de stuwing van het water uit het oosten gaat het zeer ontspannen, wat we dan nog niet weten is dat we hier van hadden moeten genieten.

Vlak voor Faaborg is er een steiger voor de roeivereniging dit zou een mooie plek kunnen zijn om aan te landen, maar zoals het een goede Hollander betaamt proberen we nog dichter bij de pin automaat aan te landen.

En dat lukt, er is een heuse kanovereniging met een logo dat eerst beken moet worden door een serieuze ballotage commissie. De kanosteiger, meer plateau is perfect om uit te stappen en de kajaks achter te laten.

Met drie ervaringsdeskundigen is de pinautomaat snel gevonden en wordt er met souplesse een greep in de kas gedaan om onze tijdelijke penningmeester van de nodige kronen te voorzien. De pot is gevuld en daar hebben we geen omkijken meer aan.We gebruiken de lunch in het haventje van Faaborg en genieten van de rust en het mooie zomerweer. Maar zoals altijd wordt er wel iemand onrustig en moeten/mogen we weer verder. De wind trekt aan en we besluiten dat we wel zien hoe het gaat komen, eerst maar eens oversteken naar de westpunt van het eiland Bjornø.

De duin kliffen aan de zuidkant van Bjornø zijn een huisvesting voor een kolonie oeverzwaluwen. Hier mag je volgens een folder niet aanlanden, maar op de zeekaart staat hier niets over. Andere verboden gebieden staan wel op de kaart aangegeven. Wij besluiten maar om het zekere voor het onzekere te nemen en niet te dicht bij te komen.

We varen nog in de beschutting van het eiland, maar dit veranderd snel als we eiland ronden en de oversteek naar Nabstrand gaan maken. Ook Bjornø heeft aan de oostkant een aangelegde ondiepte waar je omheen moet. Daarna gaat het tegen de wind in terug naar de camping.

We landen weer kniediep aan en klûnen de klif weer op met de kajaks. Dit is was mooi begin van onze vakantie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nabstrand – Skyrø v.v. 15 n.m.

Het plan is/was om het eiland Æro te ronden aan de zuidkant. Maar zoals zo vaak kan je het weer niet sturen en is dit een belangrijk onderdeel in de beslissing lijn. De verschillende weer apps geven aan dat het windkracht 5 beaufort plus zou gaan waaien uit oost tot zuid oostelijke richting. Dit heeft ons doen besluiten nog een dag langer op camping Nabstrand te blijven en een dagtocht te plannen naar de weersomstandigheden.

kaart 2

Bij het opstaan is het rustig, vrijwel geen wind. Nu gebeurd dit wel vaker en zal in de loop van de dag de wind toch nog aantrekken. Dit gebeurt vandaag echter niet en de wind wordt niet meer dan oost 2 beaufort.

Het eerste gedeelte van de tocht is echt ondiep, zo ondiep zelfs dat er naar het eilandje Svelmø een doorwaadbare plaats is waar de auto`s door de zee rijden om op dit eilandje te komen. Wij kunnen op de heenreis hier nog eenvoudig overheen varen, maar op de terug weg voelen we de bodem van de kajak over het zand schuren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Omdat we niet een echt doel voor ogen hebben gaan we eerst naar het dorpje Fjaellebroen waar een pittoresk haventje is waar wij denken een kop koffie met Deens gebak te scoren. Alles wat we hier tegen komen zijn twee zwijgzame vissers die ons totaal, maar dan ook totaal negeren. Echt het toppertje van vriendelijkheid. Dus we graven onze koffie maar uit de boot en nuttigen die met de verse broodjes die we op de camping gekocht hebben.

Na deze enerverende pauze gaan we dit haventje maar weer verlaten, het zal er in de weekenden wel druk zijn met de zeilvereniging, maar nu is het uitgestorven. We varen de baai uit en steken over door het diepe water naar het eiland Skyrø. We naderen dit eiland in het noorden, waar een klein haventje is. Ook hier is een lange kunstmatige strekdam die we lopend oversteken. Achteraf bleek dit ook een afgesloten gebied te zijn voor vogels. (sorry vogels.)

Het haventje bied geen uitstapplaats voor kajaks, tenminste dat vonden wij op dit moment. Buiten het haventje is volgens hen die hier eerder geweest zijn een strandje waar we beter konden aanlanden. Dus wij daarheen.

En inderdaad het lijkt in de verte op een strandje, maar dan wel één die begraven is onder een dikke laag rottend zeewier. Zodra je de gedachten alleen al had om het wier aan te raken begon het al te stinken. Bij het betreden zakte je tot je enkels in de rottende prut. Maar goed altijd brullen dat je overal uit moet kunnen stappen getroosten we ons dit kleine ongemak en gaan eten bij het havenkantoor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bijzonder is het bankje waar we op gaan zitten, dit is gemaakt van zonnepanelen. Wel apart, want als je erop gaat zitten blokkeer je het licht voor de panelen.

Als we bij het ijs café zijn blijken wij de eerste gasten van deze dag, het is dus wel een klein wonder te noemen dat dit bedrijfje bestaansrecht heeft. Vier ijsjes verkopen op een dag zet nu niet direct zoden aan de dijk.

Maakt ons niet zoveel uit, roomijs met witte chocolade is niet te versmaden. Na wat rond te hebben geslenterd wordt het zo zoetjes aan ook weer tijd om de terug reis aan te vangen.

We varen nu netjes om de dam heen en koersen in een directe lijn naar Svelmø door de ondiepte die nu echt ondiep is. Tien centimeter verval maakt op deze plek wel degelijk uit. Gelukkig zijn de kajaks leeg en kunnen we net over de ondiepte heen zonder dat we hoeven te lopen.

We vervolgen onze weg naar de camping, want de gratis koffie roept. Tijdens het eten bereiden bespreken we de tocht voor de komende dagen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het wordt ons al snel duidelijk dat we morgen twee grote oversteken maken naar het eiland Æro om daar te overnachten, maar dat is voor morgen.

Nabstrand – Æroskobing 11 n.m.

kaart-3-1

De voorspellingen van het weer zijn voor de rest van de week super en we starten met een stevig zonnetje en er is totaal geen wind vandaag. Het is genieten van de rust en de vlakke zee, het werkt zo aanstekelijk dat we allemaal stil genieten van het kajakken. De eerste oversteek die we maken is naar de oostpunt van het eiland Avernakø, waar we aanlanden op een strandje voorzien van een ietsje in vervallen staat verkerend bankje.

We doen ons hier tegoed aan de koffie en de wederom verse harde Deense bolletjes. De sanitaire voorzieningen zijn hier ook prima, ruimte zat. We nemen ruim de tijd, want de volgende oversteek is vrij lang en we kunnen hier nergens meer uit de boot voor we vlak bij de camping zijn.

Als iedereen voldaan is gaan we weer in de kajaks om het tweede en laatste gedeelte van de tocht te varen. We richten ons eerst op de westpunt van het eiland Drejø wat we passeren tussen de kust en een west kardinaal.

Het water is spiegelglad en kraakhelder, zo helder dat je op redelijke diepte de bodem kan zien. Het lijkt wel of je er over zweeft. Doordat het water spiegelglad is en vrijwel de zelfde blauwe kleur heeft als de lucht is het moeilijk om de horizon te zien.

Het heeft bijna iets magisch. En wij zijn de geluksvogels die dit mogen aanschouwen.

Als vervend zee kajakker hou ik natuurlijk van golven en stroming, maar dit is toch ook echt iets bijzonder. Het komt niet zo heel vaak voor dat er totaal geen golven zijn.

We spotten zo nu en dan een bruinvis en varen gestaag door naar Urenhoven, zoals de landtong nabij Ærøskøbing heet. We zijn blij als we daar eindelijk even uit de kajak kunnen en zoeken min of meer de schaduw van het klif op.

Daar de rotsen die we als zitplaats gebruiken wat uit elkaar liggen wordt er al snel geredeneerd dat er wat verwijdering aan het optreden is in onze homogene groep. Eerst maar eens van de verlate lunch genieten en dan het laatste stukje naar het strand in de buurt van camping afleggen.

Het strandje grenst aan een mooie asfaltweg die wel oploopt. Er wordt gesuggereerd dat het verstandig is om buitenom te lopen, daar het tussendoor weggentje er slecht en modderig is. Ook zou het netter zijn om via de hoofdingang binnen te komen.

Dus D.J. en ik gaan vast vooruit, een kleine kilometer met de kajak op de wielen. En het is warm! Bij de camping aangekomen willen wij terug lopen om de anderen te helpen en wat denk je wat! Ze staan met de kajak al op het veld. Het binnendoor weggentje was toch goed te doen met de kajak.

Dan wordt er beweerd dat niet naast elkaar zitten de afstand in de groep verwijderd, nu D.J. en ik weten wel beter.

Deze camping is wel een ster of wat minder dan Nabstrand, maar voor ons voldoet hij aan alle eisen. Er is een supermarkt in de buurt bij de haven.

Na het eten maken we nog een spannende culturele wandeling door het dorpje Æroskobing, wat de status van wereld erfgoed heeft.

Æroskobing – Strynø 11,2 n.m.

kaart-4

Na een rumoerige nacht veroorzaakt door een kolonie kauwen in de bomen zijn we vroeg uit de veren. Vandaag vertrekken we vanuit de haven van Æroskobing. Dit is een kleine 700 meter lopen met de kajaks. Dit doen we omdat we anders een kilometer of vier om moeten varen.

De wind is flink aangetrokken vannacht en is bij het vertrek 4 beaufort uit het oosten. Dit is nu net de richting die wij op moeten varen. Pal tegen dus. Het plan is om eerst naar Marstal te varen voor de koffie pauze, maar we besluiten om in de luwte van het eilandje Halmø te gaan varen en hier aan te lande om koffie te drinken.

Vanaf Halmø steken we pal tegen de wind in over naar het zuidelijkste puntje Strynø. Hier landen we op een moerasachtig stukje strand dat bedolven is onder rottend zeewier voor de lunch. Daar we vroeg zijn besluiten we om via de westkust het eiland te ronden, zodat we nog wat van de kust kunnen bekijken.

Het vaart ontspannen langs de kust die hier en daar bewoond is. Het eiland is niet groot en na een klein uurtje varen we alweer pal tegen de wind in die inmiddels is aangetrokken naar een kleine 5 beaufort.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Als we het noorden van Strynø ronden om aan de oostkust in het haventje te kunnen aanlanden varen we over een verraderlijke ondiepte. We zijn genoodzaakt om verder naar het oosten te varen om dieper water op te zoeken. De golven zijn nu stevig en beuken vanaf opzij tegen de kajaks.

We vorderen gestaag en manoeuvreren ons voor het havenhoofd. Door de harde wind die recht voor de haven staat en de stuwing van de golven is er maar één weg mogelijk, we spoelen letterlijk de haven in.

Dit was een mooie vaardag met condities voor gevorderde zee kajakkers en weer een hele dag zon. Dit is in deze tijd van het jaar wel uniek. De natuur camping annex recreatie terrein is vlak bij de haven. Als we hier aankomen blijkt er een jeugd kamp te zijn met een 130 kinderen en begeleiders.

Wij hebben eigenlijk geen last gehad van deze kinderen al hadden we wel het idee dat wij gebruikt werden om ze in de avond rustig te houden. Maar eerlijk is eerlijk, na negen uur s `avonds was het stil.

Er werden op deze camping voorheen Smak zeilboten gemaakt, in de schuur staat er nog een half afgemaakte boot en er hangt aan het plafon een origineel frame van een Groenland kajak.
Bij de camping is ook een bezoekers centrum met boten en dieren die op het eiland voorkomen. Kortom een leuke kampeer plaats.

Strynø – Nabstrand 15,3 n.m.

kaart-5

De wind is vannacht iets afgenomen en er staat bij het opstaan een windkracht 3 tot 4 beaufort, wederom uit het oosten. Dit is vandaag gunstig, want dit betekend dat we hem schuin mee hebben en dan ziet het er naar uit dat we kunnen surfen.

Maar eerst gaan we na het ontbijt inkopen doen bij de kleine plaatselijke kruidenier. We willen voor de laatste dagen voeding inkopen want er is verder geen gelegenheid meer waar dit mogelijk is.

Het plan voor vandaag is om naar de zuidwest kust van Tasinge te varen en dan via de west kust over de ondieptes.

We willen dan over te steken naar het eiland Skarø om hier te kamperen voor we terug gaan naar Nabstrand.

Ook deze maal wordt het plan veranderd door het weer. De wind is pal in de rug en we varen half surfend naar Tasinge. We vorderen zo snel dat we al vroeg op Tasinge aankomen voor onze koffie. Door de golven kunnen we niet veel van de ondieptes zien en nemen we het besluit om maar over te steken naar Skarø om hier te gaan lunchen.

Het is geweldig om zo met de stevige golven mee te surfen en de oversteek in record tempo te overbruggen. Zelfs voor de lunch zijn we vroeg en het plan om op Skarø te kamperen laten we varen.

We gaan in één ruk door naar Nabstrand. Het voordeel is dat we nu zaterdag terug naar Nederland kunnen in plaats van zondag. Niet dat we de vakantie graag willen afbreken, maar voor die gene die maandag weer naar het werk moeten is het wel plezierig om zaterdag thuis te komen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We kijken weer terug op een geslaagde vakantie en er borrelt al een plan op om in dit gebied een zee kano kamp te organiseren. Alles is hier letterlijk voor handen, groot water, langere oversteken, noodzaak om te kunnen navigeren, met wat geluk branding enz.