Voorwoord.

DSCN1305

Na een paar maanden investeren in een gedegen voorbereiding is het zover dat ik gereed ben om een zeekamp in Denemarken te gaan organiseren.

Het doel is tweeledig, enerzijds wil ik dat het voor de deelnemers een leuke vakantie is en anderzijds wil ik ze ook op zee vaardigheid niveau instrueren.

Dit betekend dus een balans vinden in tochten en in oefeningen en geen overkill aan theorie.

Dit gezegd hebbende gaat dit allemaal niet zonder deelnemers. Ik benader via mijn kano vereniging "Onder de Wadden" de leden en al snel melden de eerste deelnemers zich aan. Als ik een minimum aantal van vijf deelnemers heb ga ik aan de slag met de praktische voorbereidingen.

Wat ik niet wil is dat het een commercieel zeekamp gaat worden. Het kamp moet georganiseerd worden in de geest van onze vereniging.

"Niets moet, alles mag en we doen het met vrijwilligers"

01

We gebruiken de camping "Nabstrand" in Denemarken als basis voor ons kamp. De eigenaresse was direct enthousiast toen ik contact met haar opnam en het plan voorlegde.

Dat was dus snel geregeld. Nu nog alles op papier voorbereiden, de oefeningen, de tochten en het benodigde kaartmateriaal.

Het leek mij handig om een paar nieuws brieven te maken om de deelnemers op de hoogte te houden met de vorderingen.

Om niet in de knoop te komen met eventuele slechte weersomstandigheden heb ik voor tien dagen een programma gemaakt in plaats van de zeven dagen die het kamp gaat duren.

Uit eindelijk zijn we met negen personen, zeven deelnemers en een instructeur en een begeleider. Niet slecht voor een eerste keer.

De reis.

Zaterdag 24 augustus

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over de reis kan ik in principe kort zijn, we vertrekken vroeg uit Bolsward om twee redenen. Ten eerst willen we de file in Hamburg bij de Elbe tunnel voor zijn. Ten tweede willen we op tijd op de camping zijn om alles vast te regelen voor de deelnemers, zodat die alleen hun tent nog maar op hoefden te zetten.

Goed plan dus, punt één verliep super snel.

Ja en dan de grens, controle dus en dat gepaard met een file niet lang, maar toch. Dan wat je niet kunt plannen een zwaar ongeluk op het laatste gedeelte van de route met een vrijwel stilstaande file van 20 km.

Alsnog later op de camping dan we gepland hadden, maar ondanks de twee en en half uur tegenslag waren we toch nog als eerste op de camping.


Uit eindelijk druppelen de deelnemers één voor één binnen en kunnen we na het avond eten een bijeenkomst organiseren om het week programma door te praten.
Alles komt aan de orde, de oefeningen, de geplande tochten, niet onbelangrijk de veiligheid, de communicatie middelen enz. enz.

Ik benadruk nogmaals dat het plezier in het kano varen voorop staat en dat niets moet, maar alles mag. We houden vanaf nu elke avond een korte na bespreking van de dag en een voorbespreking van wat er op de planning staat voor de volgende dag.

IMG-20190824-WA0005

Nabstrand - Faaborg

Zondag 25 augustus.

kaart-1-1

De eerste dag. De afspraak is dat we 10:00 uur gereed staan bij het water onderaan de camping. Je zou kunnen zeggen dat dit bijna gelukt is. Het moet allemaal even wennen.

Het weer is goed:

  • Water temperatuur 18 °C
  • Lucht temperatuur 23 °C
  • Wind Z.O. 3 bft.
  • Golven Z.O. 3sec. 0,3 meter

We starten met de eerste oefening voor Z.V., kniediep instappen. Dus niet via de steiger of via het dek van je kajak. Ook dit moet even wennen.

Het doel is om via de Hansebugt langs het Kattrod rev. door het Faaborg Fjord naar Faaborg te varen. Eén van de deelnemers krijgt hier de kans om voor het eerst op kompas naar de kop van het Katterod rev. te varen.

Wat niemand kon vermoeden was dat de bakens van het einde van het Katterod rev. zijn verwijderd. Naar ik later hoorde is het rev. door de stormen van de laatste jaren onderwater komen te staan en voor ons niet meer een gevaar.

Je zou zeggen koop dan nieuwe kaarten, wel die hebben we dus maar helaas net als in Nederland lopen ze achter met de werkelijkheid.

In Faaborg wacht ons een leuke verrassing, de lokale kano vereniging heeft een outdoor evenement. Er staat op het veld onder andere een stand van een vereniging die groenland kajaks bouwen. We hebben hier veel informatie over het bouwen van kajaks opgedaan.

De kanovereniging is druk met publiek die een rondje kunnen kajakken door Faaborg of een stukje op zee mee mogen. wij mogen van hun steiger gebruik maken als we de kajaks maar verplaatsen naar de grote steiger daar ze hun eigen steiger nodig hebben voor het in en uit stappen van hun gasten.

Het is al met al voor ons een leuke pauze die ook bedoelt is om wat Deense kronen te pinnen.

IMG-20190826-WA0009
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
01

Zo rond het afgesproken tijdstip is iedereen weer aanwezig en gereed voor het vertrek. Maar de instap steiger is bezet en het idee is dat we wachten tot er weer plaats is.

Niet dus, mooi de gelegenheid om in te stappen in diep water. We laten de kajaks in het water zakken van een hoge steiger en springen achter de kajak aan en klimmen zo weer aan boord. Goede oefening die door de Z.V. groep netjes wordt uitgevoerd.

Als iedereen in de boot zit varen we pal zuid om het eiland Bjorno te ronden om de zuidkant. Er zijn hier duin kliffen waar veel zwaluwen nestelen. Het is mooi weer en we zoeken nog een leuk strandje voor de thee. Ook het aanlanden op een grindstrand is voor de meesten nieuw.

Tijdens onze pauze zagen we richting Faaborg een dikke zwarte rook opstijgen en ons vermoeden was dat er brand was uitgebroken op één van de veerboten. Zeker weten doen we het niet.

Het laatste stuk van de route varen we rustig om het eiland om dan de Hansebugt over te steken. En daar gebeurt wat iedereen min of meer verwachte. Een kajakker te water en er moest snel een redding worden uitgevoerd.

De redding wordt snel en goed uitgevoerd, we bespreken het voorval en gaan dan terug naar de camping. Ook hier weer kniediep uitstappen.

De eerst dag is wat onwennig voor de meesten, maar we hebben een mooie vruchtbare kajak tocht gehad.

Oefendag Nabstrand

Maandag 26 augustus.

IMG-20190826-WA0005

Weer:

  • wind 3 tot 4 bft.
  • golf hoogte 30 cm.
  • lucht temperatuur 22 °C
  • water temperatuur 18 °C
IMG_1372

Na de reis naar Denemarken en de eerste zeetocht vandaag een dag die we op en rond Nabstrand Camping zullen uitvoeren. We starten om 10:00, dus iedereen heeft min of meer de kans om uit te slapen en zijn of haar uitrusting in orde te maken.

Om de lessen te starten bouw ik eerst mijn tarp op als beschutting voor je zelf of voor een patiënt.

Het advies is om een tarp niet te groot te houden en zo te maken dat je samen met je kajak een goed schuilplaats voor jezelf kunt maken. Ook wordt al het noodzakelijke materiaal door genomen met de vuistregel dat je in elke situatie alles BLEN zou moeten kunnen maken.

BLEN staat voor:

  • B = Bescherming beschutting.
  • L = Locatie (Bereikbaar en een plek waar je aandacht kan trekken in geval van nood).
  • E = Eten en drinken (zorg dat je voldoende eten en drinken bij he hebt).
  • N = Navigatie en communicatie.

Dit zal in de loop van de week veelvuldig gebruikt gaan worden bij de planning en de eventuele incidenten.


Na dit intermezzo gaan we verder met de stabiele zijligging en hoe een hypothermie patiënt te behandelen, waar de schuilplaats natuurlijk goed van pas komt.

Om het nut van een oranje overlevingszak te demonstreren laar ik iedereen er even inkruipen om te ervaren hoe snel je hierin opwarmt (of het te warm krijgt in dit geval).

Na nog een paar specifieke kajak blessures te hebben behandeld wordt het tijd het volgende onderwerp.

Een niet onbelangrijk onderwerp wat op de vereniging ook regelmatig enige aandacht krijgt is "Hoe zit je in je boot".

Dus eerst maar een demonstreren in mijn eigen boot hoe ik zit en waarom. Daarna gaat iedeen in zijn eigen boot zitten en kijken we of er eventueel een verbetering in het zitten mogelijk is. Dit zorgt voor veel veranderingen in de zitpositie.

De meeste deelnemers zitten te krap in de boot. Dus per vaartocht de voetsteuen één standje naar voren, zodat je meer ruimte hebt en rechtop kunt zitten. Het is namelijk zo als je erg krap in je kajak zit te niet anders kan dan naar achter leunen.

Deze verandering in de zit positie geeft bij verschillende deelnemers in de praktijk direct resultaat. Meer ontspanning en minder krampachtig varen.

Ook wordt de lengte van de peddel aangehaald. Nu is daar niet direct een goede verklaring voor, maar de oude standaard uitleg om de juiste lengte van een peddel te bepalen is vaak afdoende. Ook hier hebben de deellnemers baat bij.


Na al de uitleg over peddel technieken, reddingen en eventuele aanpassingen aan de boot is het tijd om al de opgestoken kennis in de praktijk te gaan brengen op het water.

De oefen middag is intensief, die we in twee sessie afleggen.

Het is een zeer geslaagde dag, waar veel kennis is uit gewisseld.

06
05

Nabstrand Drejo

Dinsdag 27 augustus.

Eerste dag van tweedaagse trektocht.

kaart 01

Nautische gegevens:

  • Wind Z.O. 3 bft.
  • Golven max 30 cm.
  • Temperatuur lucht 24 °C
  • Zeewater temperatuur 18 °C
  • Getij n.v.t.

De voorbereiding:

Als eerst wijs ik de avond voor ons vertrek Jos aan als tochtleider, dit plan heb ik van te voren thuis al uit gedacht, evenals de incidenten die onderweg zullen voor gaan vallen. Ik laat de tochtleider alles doen en ik zal niet ingrijpen, anders dan er gevaar voor iemand of de groep dreigt.

Dus wordt er fout genavigeerd laat ik dit gaan om te zien hoe de groep dit op gaat lossen mocht dit gebeuren.

Jos is een serieuze kandidaat om een tocht te kunnen leiden, hij heeft thuis alle tochte al voorbereid en is berekend op zijn taak als tochtleider.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor we vertrekken is er een bespreking over welke koers we varen, waar we gaan aanlanden voor een pauze, hoe de groep zich dient te gedragen, marifoon kanaal en wie er voor moet varen.

Een duidelijk verhaal.


10

De eerste mijlen wordt ik met enige argwaan in de gaten gehouden en vreemd genoeg niet die gene die ik gevraagd heb om in het geplande incident te acteren. Ook blijft de groep angstvallig dicht bij elkaar varen, dit duurt zeker wel tot de eerste drijfpauze voor het eilandje "Svelmo".

Als we weer varen en de oversteek van Svelmo naar Avernako maken zet ik mijn marifoon op zacht en begeef mij langzaam naar de voorvaarder.

Intussen praat ik met iedereen die ik inhaal. En ja, zo sus ik de groep langzaam in slaap. Iedereen, ook ik geniet van het mooie weer en het weidse uitzicht over het water.

Zo kom ik bij de voorvaarder uit en begin een gesprek over het water, de scheepvaart enz.

Geleidelijk aan verander ik wat van koers en ga iets sneller varen. Doordat de voorvaarders niet omkijken en alle aandacht op mij hebben raken we iets buit gehoorafstand van de groep.

Dan begin ik nog een goed verhaal, terwijl ik de oproep van de tochtleider hoor op de marifoon, over waarom de kleur van kustvaart schepen onderwater rood is en bovenwater zwart.

Het scenario voor de oefening verloopt buiten verwachting, de groep moet zich her formeren, Jos neemt kordaat de leiding op zich en is duidelijk in wat hij wil. De patiënt kan niet meer zelfstandig varen en moet gesleept worden over een aantal n.m.

Er wordt een enkel sleep georganiseerd, waar ik liever een tandem sleep zou zien. En in eerste instantie wordt de patiënt alleen gelaten, wat omslaan tot gevolg zou kunnen hebben. Al snel komt Jos ook tot die conclusie en laat iemand de patiënt ondersteunen.

Al met al een goede oefening, waarbij er wel wat leermomenten zijn. Ook de oplossing om de naar de dichtstbijzijnde wal te koersen waar je hulp mag verwachten is goed uit gevoerd.

111213

Op het strand is onze patiënt wonderbaarlijk genezen en evalueren we het hele voorval. Een belangrijke les voor de groep is regelmatig omkijken in controleren of iedereen bij de groep is. En niet te vergeten:

"De tochtleider is verantwoordelijk voor de groep en de groep voor de tochtleider".

We varen na deze oefening naar de geplande pauze plek en ik meld nog wel even dat de rest van de dag in het teken zullen staan van het navigeren.

Er zullen vandaag verder geen incidenten worden gecreëerd. Als er iets gebeurt, dan is het geen oefening, maar echt.

We steken de "Fleskholm Flak" over richting Drejo. Het eerste plan was om de noord zeide van het eiland te ronden, maar als we bij het "Skarsand" zijn wordt er besloten om de mooiere zuidkant te ronden.

De klif "Skoven" is een bijzonder stukje van het eiland Drejo. Het leent zich, samen met het mooie weer voor individuele foto's en een groepsfoto (min één, die staat aan de verkeerde zijde van de lens).

Na de foto sessie varen we rustig verder genietend van de mooie natuur. Voor we verder varen naar Hjorto, (dit was toen nog het doel.)

landen we aan bij één van de primitieve campings van Drejo. Hier is zelfs een klein vliegveld in de buurt. Tijdens de pauze wordt het drukkend warm en de lucht dreigt naar onweer. Tijd om de voorspellingen nogmaals te gaan raadplegen.


Het weer veranderd snel en ook de berichten geven nu onweer af voor de avond en de nacht. Ik neem nu zelf de leiding weer over en geef de groep de keuze. Of hier kamperen of doorvaren naar de oostkust van Drejo en bij de haven kamperen. Het zijn beide primitieve kampeerplaatsen.

Het wordt de kampeerplaats bij de haven. Hjorto is met het verwachte weer geen optie. Je hebt daar geen enkele mogelijkheid om te schuilen als het noodweer wordt.

De altocumulus castellanus, zoals de benaming van de kanteel wolken is zijn goed te zien en geven mij de gelegenheid om hier het één en ander over te vertellen.

24

Deze wolken zijn een waarschuwing dat het weer aan het veranderen is. En dat er onweer te verwachten valt.

Deze foto heb ik overigens s 'avonds op de kampeerplaats genomen.

25

We varen dus na de pauze naar de haven en vinden na enig zoeken de kampeerplaats. Wij houden het droog, maar om ons heen is het de hele avond vuurwerk.


Het was een vandaag een mooie oefen en vaardag, veel mooie stukjes natuur gezien en we hebben veel kunnen leren van elkaar. Het is ook mooi dat het weer veranderde, zodat ik kon laten zien waarom je voorbereid moet zijn op wijzigingen in je tocht planning. De kampeerplaats is ideaal en we kunnen, nadat we de code van de deuren gevonden hebben, gebruik maken van de douche en toilet van de haven.

Morgen weer een nieuwe dag met een nieuwe tochtleider die ook het één en ander moet voorbereiden.