Zeekamp Denemarken
Inleiding
Multimedia
Na een zorgvuldige voorbereiding van enkele maanden is het moment eindelijk daar: ik ben klaar om een zeekamp in Denemarken te organiseren. Mijn doel is tweeledig: enerzijds wil ik dat de deelnemers een leuke vakantie hebben en anderzijds wil ik hen op zeevaardigheidsniveau instructie geven.
Om deze doelen te bereiken, moet er een balans worden gevonden tussen tochten en oefeningen en mag er niet te veel nadruk liggen op theoretische kennis. Het is immers belangrijk dat de deelnemers praktijkervaring opdoen.
De deelnemers zijn essentieel voor het succes van het kamp. Ik benaderde leden van mijn kano vereniging "Onder de Wadden", en al snel meldden de eerste deelnemers zich aan. Zodra ik het minimum aantal van vijf deelnemers heb bereikt, ga ik aan de slag met de praktische voorbereidingen.
Ik hecht er waarde aan dat het kamp niet commercieel wordt en in de geest van onze vereniging wordt georganiseerd. Het moet een gezellige en leerzame ervaring zijn voor alle deelnemers. Ik kijk ernaar uit om samen met hen een onvergetelijk avontuur op zee te beleven.


We hebben gekozen voor camping "Nabstrand" in Denemarken als uitvalsbasis voor ons kamp en de eigenaresse was direct enthousiast toen ik het plan voorlegde. Het was snel geregeld. Nu is het tijd om alles op papier voor te bereiden, zoals de oefeningen, tochten en het benodigde kaartmateriaal.
Om de deelnemers op de hoogte te houden van de voortgang heb ik besloten om een paar nieuwsbrieven te maken. Dit zorgt ervoor dat iedereen goed geïnformeerd blijft en dat we eventuele problemen kunnen voorkomen.
Ik heb voor tien dagen een programma gemaakt in plaats van de zeven dagen die het kamp zal duren. Hiermee hoop ik eventuele slechte weersomstandigheden te kunnen opvangen en toch alle oefeningen en tochten te kunnen uitvoeren.
Uiteindelijk zijn er negen personen bij het kamp betrokken: zeven deelnemers, ikzelf als instructeur en een begeleider. Ik ben erg blij met deze opkomst, vooral omdat dit mijn eerste keer is dat ik een zeekamp organiseer. Ik ben er klaar voor om er een fantastisch kamp van te maken!
De reis
Zaterdag 24 augustus

Tijdens onze reis van Bolsward naar de camping waren er twee belangrijke redenen om vroeg te vertrekken. Ten eerste wilden we de verwachte verkeersdrukte bij de Elbe-tunnel in Hamburg vermijden. Ten tweede wilden we genoeg tijd hebben om alles op de camping te regelen voordat de deelnemers arriveerden, zodat ze alleen nog maar hun tent hoefden op te zetten.
Het eerste gedeelte van onze reis verliep uitstekend en we kwamen snel door Hamburg. Echter, bij de grens werden we gecontroleerd en dit leidde tot enige vertraging vanwege de file. Maar wat we niet hadden kunnen voorspellen, was een zwaar ongeluk op het laatste stukje van onze route. Hierdoor ontstond er een file van maar liefst 20 kilometer.
Ondanks deze tegenslag van twee en een half uur, kwamen we toch nog als eerste op de camping aan en konden we alles nog op tijd regelen voor de deelnemers. Kortom, ondanks enkele onvoorziene omstandigheden, verliep onze reis overwegend succesvol en hebben we het doel om de drukte voor te zijn en de deelnemers te ontzorgen, behaald.
adat alle deelnemers één voor één zijn aangekomen, hebben we na het avondeten een bijeenkomst georganiseerd om het weekprogramma door te nemen. Tijdens deze bijeenkomst zijn alle belangrijke onderwerpen aan bod gekomen, zoals de oefeningen, geplande tochten, veiligheid, communicatiemiddelen, enzovoort.
Ik wil graag nogmaals benadrukken dat het plezier in het kanovaren voorop staat en dat niets moet, maar alles mag. We willen dat alle deelnemers zich comfortabel voelen en zich kunnen concentreren op het genieten van de ervaring. Vanaf nu houden we elke avond een korte nabespreking van de dag en een voorbespreking van wat er op de planning staat voor de volgende dag.

Nabstrand - Faaborg
Zondag 25 augustus

Op de eerste dag van onze tocht is afgesproken dat we om 10:00 uur klaarstaan bij het water aan de voet van de camping. Hoewel het bijna gelukt is om op tijd te zijn, moet iedereen nog even wennen aan de routine van deze expeditie.
Het weer is echter gunstig voor onze activiteit:
De watertemperatuur bedraagt 18 °C
De luchttemperatuur is 23 °C
De wind waait uit Z.O. met een snelheid van 3 bft.
De golven zijn afkomstig uit Z.O. en hebben een interval van 3 seconden en een hoogte van 0,3 meter.
We starten de dag met de eerste oefening voor onze zeekajaktocht: het kniediep instappen. Dit betekent dat we niet via de steiger of het dek van onze kajaks instappen, maar vanaf het water zelf. Ook deze techniek vereist enige gewenning.
Ons doel voor vandaag is om via de Hansebugt langs het Kattrod rev. te varen en door te gaan naar Faaborg via het Faaborg Fjord. Tijdens deze tocht krijgt één van de deelnemers de kans om voor het eerst op kompas naar de kop van het Katterod rev. te navigeren.
Wat niemand had kunnen vermoeden, was dat de bakens die het einde van het Katterod rev. markeerden, waren verwijderd. Later vernam ik dat het rev. onder water was komen te staan als gevolg van de stormen van de afgelopen jaren, waardoor het voor ons niet langer een gevaar vormde.
Je zou denken dat we dan nieuwe kaarten zouden aanschaffen, maar helaas lopen de kaarten hier, net als in Nederland, achter op de werkelijkheid.



In Faaborg werden we verrast door een leuk evenement georganiseerd door de lokale kano vereniging. Op het terrein stond onder andere een stand van een vereniging die groenland kajaks bouwt, waar we veel informatie hebben opgedaan over het bouwen van kajaks. De kanovereniging was druk bezig met het bedienen van het publiek dat een rondje kon kajakken door Faaborg of een stukje op zee kon meevaren. Gelukkig mochten wij gebruikmaken van hun steiger, op voorwaarde dat we onze kajaks naar de grote steiger verplaatsten, omdat ze hun eigen steiger nodig hadden voor het in- en uitstappen van hun gasten.
Al met al was het voor ons een leuke pauze, die tevens de gelegenheid bood om wat Deense kronen op te nemen.


Op het afgesproken tijdstip was iedereen weer aanwezig en gereed voor vertrek. Helaas was de instapsteiger bezet en de groep besloot te wachten tot er ruimte was. Niet dus, de kajaks werden vanaf een hoge steiger in het water gelaten en de groep sprong achter de kajaks aan en klom weer aan boord. Deze goede oefening werd netjes uitgevoerd door de Z.V. groep.
Toen iedereen eenmaal in de boot zat, voeren we pal zuid om het eiland Bjorno te ronden aan de zuidkant. Hier waren duinkliffen waar veel zwaluwen nestelden. Het weer was mooi en we zochten nog een leuk strandje om te pauzeren en thee te drinken. Ook het aanlanden op een grindstrand was voor de meesten nieuw.
Tijdens onze pauze zagen we richting Faaborg dikke zwarte rook opstijgen en we vermoedden dat er brand was uitgebroken op een van de veerboten. Maar we konden het niet met zekerheid zeggen.
Het laatste stuk van de route voeren we rustig om het eiland om vervolgens de Hansebugt over te steken. Hier gebeurde wat iedereen min of meer had verwacht: een kajakker raakte te water en er moest snel een redding worden uitgevoerd.
De redding werd snel en goed uitgevoerd en na het bespreken van het voorval voeren we terug naar de camping. Ook hier stapten we kniediep uit.
De eerste dag was wat onwennig voor de meesten, maar we hebben een mooie en vruchtbare kajaktocht gehad.
Oefendag Nabstrand
Maandag 26 augustus


Weer omstandigheden:
- wind 3 tot 4 bft.
- golf hoogte 30 cm.
- lucht temperatuur 22 °C
- water temperatuur 18 °C
Na onze reis naar Denemarken en onze eerste zeetocht, staat er vandaag een dag op het programma die we op en rondom Nabstrand Camping zullen doorbrengen. Om 10:00 uur starten we met de activiteiten, zodat iedereen de kans heeft om uit te slapen en zijn of haar uitrusting in orde te maken.
Om de dag goed te beginnen, zal ik eerst mijn tarp opzetten als beschutting voor onszelf of voor een patiënt. Ik wil jullie adviseren om een tarp niet te groot te maken, zodat je samen met je kajak een goede schuilplaats kunt creëren. Ook zullen we alle noodzakelijke materialen doornemen, met de vuistregel dat je in elke situatie alles BLEN zou moeten kunnen maken.
BLEN staat voor:
B = Bescherming beschutting.
L = Locatie (Bereikbaar en een plek waar je aandacht kan trekken in geval van nood).
E = Eten en drinken (zorg dat je voldoende eten en drinken bij he hebt).
N = Navigatie en communicatie.
Dit zal in de loop van de week veelvuldig gebruikt gaan worden bij de planning en de eventuele incidenten.
Na het intermezzo gaan we verder met de stabiele zijligging en het behandelen van een hypothermie patiënt, waarbij de schuilplaats goed van pas kan komen. Om het nut van een oranje overlevingszak te demonstreren, laat ik iedereen er even inkruipen om te ervaren hoe snel je hierin kunt opwarmen (of het te warm kunt krijgen in dit geval).
Na het behandelen van een paar specifieke kajak blessures is het tijd voor het volgende onderwerp. Een belangrijk onderwerp dat regelmatig de nodige aandacht krijgt binnen onze vereniging, is "Hoe zit je in je boot". Ik zal eerst demonstreren hoe ik in mijn eigen boot zit en waarom. Vervolgens gaat iedereen in zijn eigen boot zitten en kijken we of er mogelijk verbeteringen zijn in de zitpositie. Dit kan namelijk veel veranderingen teweegbrengen.
Het merendeel van de deelnemers zit te krap in de boot, waardoor je automatisch naar achteren leunt. Om hier verandering in te brengen, zullen we per vaartocht de voetsteunen één standje naar voren zetten, zodat je meer ruimte hebt en rechtop kunt zitten. Deze verandering in de zitpositie heeft direct resultaat in de praktijk, met meer ontspanning en minder krampachtig varen tot gevolg.
Ook zullen we de lengte van de peddel bespreken. Hoewel er geen directe verklaring voor is, blijkt de oude standaard uitleg om de juiste lengte van een peddel te bepalen vaak afdoende. Ook hier zullen de deelnemers baat bij hebben.
Na de uitgebreide uitleg over peddeltechnieken, reddings-technieken en eventuele aanpassingen aan de boot, is het eindelijk tijd om de opgedane kennis in de praktijk te brengen op het water.
De oefenmiddag is intensief, maar dankzij twee sessies kunnen alle technieken goed beoefend en gefinetuned worden. Het is geweldig om te zien hoe iedereen vooruitgang boekt en meer vertrouwen krijgt op het water.
Al met al was het een zeer geslaagde dag, waarbij niet alleen veel kennis is uitgewisseld, maar waarbij ook een goede teamspirit heerste.

Nabstrand Drejo
Dinsdag 27 augustus.

Nautische gegevens:
- Wind Z.O. 3 bft.
- Golven max 30 cm.
- Temperatuur lucht 24 °C
- Zeewater temperatuur 18 °C
- Getij n.v.t.
Eerste dag van tweedaagse trektocht.
De avond voor vertrek stel ik Jos aan als tochtleider voor onze komende dag. Ik heb dit plan van tevoren thuis al goed doordacht samen met de eventuele incidenten die onderweg zullen plaats gaan vinden.
Ik zal Jos als tochtleider de volledige verantwoordelijkheid geven en zal alleen ingrijpen als er gevaar dreigt voor de groep of een individu. Mocht er tijdens de tocht een navigatiefout worden gemaakt, zal ik dit niet corrigeren en de groep zelf laten oplossen.

Jos is een serieuze en capabele kandidaat om deze tocht te leiden. Hij heeft alle nodige voorbereidingen thuis al getroffen en is goed volgens mij goed voorbereid op zijn taak als tochtleider.
Voor vertrek hebben we een bespreking gepland om de koers, pauzes, gedragsregels, marifoonkanaal en wie er voorop moet varen te bespreken. Dit alles om ervoor te zorgen dat de tocht soepel verloopt en iedereen veilig en met plezier kan genieten van deze ervaring.

Tijdens de eerste paar mijlen van de tocht merk ik dat ik met enige argwaan in de gaten word gehouden, en vreemd genoeg niet door degene die ik gevraagd had om in het geplande incident te acteren. De groep blijft angstvallig dicht bij elkaar varen, wat aanhoudt tot de eerste drijfpauze voor het eilandje "Svelmo".

Wanneer we weer beginnen te varen en de oversteek van Svelmo naar Avernako maken, zet ik mijn marifoon op zacht en begeef me langzaam naar de voorvaarder. Onderweg praat ik met iedereen die ik tegenkom en kalmeer ik de groep langzaam. Iedereen geniet van het mooie weer en het weidse uitzicht over het water.
Eenmaal bij de één van voorvaarders aangekomen, begin ik een gesprek over het water en de scheepvaart. Geleidelijk aan verander ik van koers en ga iets sneller varen. Doordat de andere voorvaarders niet omkijken en alle aandacht op mij hebben, raken we buiten gehoorafstand van de groep.
Op dat moment hoor ik de oproep van de tochtleider op mijn marifoon en begin ik met de meet gelokte voorvaarder nog een goed verhaal over waarom de kleur van kustvaartschepen onderwater rood is en bovenwater zwart. Het scenario voor de oefening verloopt buiten verwachting, de groep moet zich her formeren en Jos neemt kordaat de leiding op zich.
Direct na Jos de groep weer bij elkaar heeft gebeurt het onvermijdelijke, één van de deelnemers krijgt last van haar arm. De patiënt kan niet meer zelfstandig varen en moet gesleept worden over een aantal nautische mijlen. Om zo snel als mogelijk is aan de wal te komen.


Er wordt een enkel sleep georganiseerd, hoewel ik liever een tandem sleep had gezien. In eerste instantie wordt de patiënt alleen gelaten, wat tot omslaan had kunnen leiden. Al snel komt Jos ook tot die conclusie en laat hij iemand de patiënt ondersteunen.
Al met al was het een goede oefening, waarbij er wel wat leermomenten waren. De oplossing om naar de dichtstbijzijnde wal te koersen waar je hulp kunt verwachten, werd goed uitgevoerd.
Op het strand evalueren we het voorval en bespreken we de belangrijke les voor de groep: regelmatig omkijken en controleren of iedereen nog bij de groep is. Daarnaast benadruk ik dat “de tochtleider verantwoordelijk is voor de groep en de groep voor de tochtleider”.
Na deze oefening varen we naar de geplande pauzeplek en ik geef aan dat de rest van de dag in het teken zal staan van navigatie. Er zullen verder geen incidenten worden gecreëerd. Als er iets gebeurt, dan is het geen oefening, maar echt.
We steken de "Fleskholm Flak" over richting Drejo en besluiten bij het "Skarsand" om de mooiere zuidkant van het eiland te ronden. De klif "Skoven" is een bijzonder stukje van het eiland Drejo en biedt de gelegenheid voor individuele en groepsfoto's (min één persoon die aan de verkeerde kant van de lens staat).
Na de fotosessie varen we rustig verder en genieten van de prachtige natuur. Voordat we verder varen naar Hjorto, waar we oorspronkelijk naartoe wilden, landen we bij een van de primitieve campings van Drejo. Hier is zelfs een klein vliegveld in de buurt.
de pauze wordt het drukkend warm en de lucht dreigt naar onweer. We besluiten om de voorspellingen nogmaals te raadplegen voordat we verder varen.
Het weer verandert snel en de berichten geven nu aan dat er onweer wordt verwacht voor de avond en nacht. Daarom neem ik nu zelf de leiding weer over en geef ik de groep de keuze: kamperen op deze locatie of doorvaren naar de oostkust van Drejo en bij de haven kamperen. Beide zijn primitieve kampeerplaatsen, maar gezien de weersvoorspellingen lijkt het verstandiger om voor de kampeerplaats bij de haven te kiezen. Hjorto is geen optie met het verwachte weer, aangezien je daar geen enkele mogelijkheid hebt om te schuilen als het noodweer wordt.
De altocumulus castellanus, ook wel bekend als kanteel wolken, zijn goed te zien en geven een waarschuwing dat het weer aan het veranderen is en dat er onweer te verwachten valt. Overigens heb ik hier een foto van genomen op de kampeerplaats, toen het al avond was.
Na de pauze zullen we dus naar de haven varen en na enig zoeken vinden we de kampeerplaats. Hoewel wij het droog houden, is er om ons heen de hele avond vuurwerk van het onweer.
Het was vandaag een mooie oefen- en vaardag, waarbij we veel mooie stukjes natuur hebben gezien en veel van elkaar hebben kunnen leren. Het is ook mooi dat het weer veranderde, zodat ik kon laten zien waarom je voorbereid moet zijn op wijzigingen in je tocht planning. De kampeerplaats bij de haven is ideaal en we kunnen, nadat we de code van de deuren hebben gevonden, gebruik maken van de douche en toilet van de haven.
Morgen wacht ons een nieuwe dag met een nieuwe tochtleider die ook het één en ander moet voorbereiden. Ik wens iedereen een goede nachtrust en we zien elkaar morgen weer.


Nabstrand Drejo
Woensdag 28 augustus.
Tweede dag tweedaagse trektocht.
Een nieuwe tochtleider!

Nautische gegevens:
- Wind Z.O. 2 bft.
- Golven nihil.
- Temperatuur lucht 27 °C
- Temperatuur zeewater 18 °C
- Zicht in de morgen matig door vochtige lucht boven zee.

Gisteren heb ik Elbrich al verteld dat zij vandaag de leiding zou hebben over onze tocht en alles moest voorbereiden. Gelukkig hebben we de hevige onweersbuien die vannacht om ons heen trokken doorstaan zonder nat te worden. Hoewel de lucht vanmorgen vochtig is en de warmte klam aanvoelt, zijn we na het ontbijt weer klaar om onze kajaks in te pakken en op weg te gaan naar de haven.
We zijn een half uur eerder dan gepland, wat mij de gelegenheid geeft om een discussie te starten over het wijzigen van onze geplande route. Ons plan was om via Skaro en Fjeallebroen naar Nabstrand te varen, wat gezien de afstand en de samenstelling van de groep een uitstekende route is.
Echter, aangezien we gisteren Hjorto niet hebben bezocht, begint de groep te discussiëren of we dit eiland alsnog kunnen bezoeken, aangezien we toch een half uur te vroeg klaar zijn. Als tochtleider is het aan Elbrich om met duidelijke en goede argumenten te komen waarom dit niet mogelijk is.
We hanteren het motto "Zacht voor je relaties, maar hard op je standpunt". Dit betekent dat we respectvol en empathisch zijn naar onze groepsleden, maar ook vasthouden aan onze beslissingen als deze gebaseerd zijn op een zorgvuldige afweging van alle relevante factoren.
Daarom zal Elbrich uitleggen dat het bezoeken van Hjorto ons tijdschema te veel zou vertragen en dat we daardoor in de problemen zouden kunnen komen als we bijvoorbeeld te laat bij onze overnachtingsplek aankomen. Ook kan de samenstelling van de groep en de weersomstandigheden van invloed zijn op de veiligheid van onze tocht. Daarom zullen we ons aan ons oorspronkelijke plan houden en via Skaro en Fjeallebroen naar Nabstrand varen.
Na het afronden van de discussie konden we eindelijk vertrekken richting Skaro. Vanwege het matige zicht moesten we op het kompas varen naar het noorden. Onderweg passeerden we het kleine vogeleilandje Greasholm, waar we in de verte een grote vogel zagen zitten, mogelijk een Vis- of een Zee-arend. Hoewel de geleerden in de groep het niet helemaal eens waren over de identificatie van de vogel, genoten we van het prachtige uitzicht terwijl we gezellig kletsten en wereldproblemen oplosten.
Het grootste gedeelte van de overtocht ging over ondiep water, en net voordat we bij het eiland Skaro aankwamen, moesten we een sanitaire stop houden. Dit leidde tot een bijzonder fenomeen onder kajakkers, waarbij iedereen zijn luiken opende en allerlei voeding tevoorschijn haalde. Ik herinnerde de groep eraan dat ik hier al een anekdote over had verteld bij de start, maar het leek erop dat het niet helemaal was ingedaald of alweer was vergeten.
Na deze drijfpauze was het nog maar een kwartier varen naar de lunchplek op Skaro, waar we een uur de tijd hadden om het dorpje te verkennen of te ontspannen. Tijdens de lunch ontvingen we een stormwaarschuwingsbericht via de marifoon voor het gebied waar we op dat moment voeren. Hoewel het op dat moment niet leek te gaan stormen, was het weer onstabiel en bouwden er zo nu en dan hoge wolken op. Ik besloot om de leiding te nemen tijdens de tweede grote oversteek en het weer in de gaten te houden. Na de oversteek zou ik dan beslissen of we de tocht volgens plan zouden vervolgen of rechtstreeks naar Nabstrand zouden gaan.



Er is nog geen reden om op het eiland te blijven, aangezien het weer de komende uren rustig blijft. De wind is afgenomen en het wordt erg warm. Echter, er is wel een zeer reële kans op onweer aan het eind van de dag.
Bij terugkomst zal ik de groep op de hoogte brengen van het marifoonbericht en de weerberichten die we via internet hebben ontvangen. Ik zal de leiding over nemen tijdens de oversteek van deze tocht. Indien het weer hetzelfde blijft als nu, zal Elbrich de leiding weer overnemen bij aankomst aan de overkant.
We zullen ons nu gereedmaken voor vertrek. Voordat we vertrekken zal ik de bedoeling en route nogmaals duidelijk uitleggen. Tijdens de overtocht zullen er geen oefeningen plaatsvinden. We zullen om de kunstmatig aangelegde golfbreker van het eiland Skaro varen en koers zetten naar Langelar, het gedeelte van de baai waar we heen willen. De oversteek is ontspannen, ondanks de warmte.
Wanneer we in de buurt van de kust zijn, nemen we een korte pauze om even af te koelen in het water. Dit kan gecombineerd worden met een reddingsoefening. Elbrich neemt nu de leiding weer over tot we in Fjeallebroen zijn.
Helaas is er een ongeluk gebeurd met Jos, waarbij hij zijn peddel en kajak kwijtraakte. Gelukkig heeft de groep kordaat kunnen handelen en ze Jos uit het water gehaald en zijn kajak en peddel teruggevonden.
Na dit incident zetten we onze tocht voort naar het haventje van Fjeallebroen, waar we een welverdiende thee pauze zullen nemen.
Na de pauze varen we terug richting Nabstrand. Voordat we hier aanlanden, willen we nog oefenen en afkoelen in het zeewater. Dit is tevens een goede oefening om alle reddingsacties te oefenen met vol beladen kajaks. Het verloopt uitstekend en het is een goede test om te zien of onze uitrusting waterdicht is ingepakt.
Terug op de camping zullen we onze uitrusting spoelen met zoetwater en te drogen leggen. We zullen onze tenten opzetten en een maaltijd bereiden. De trektocht is zeer geslaagd en leerzaam geweest. Het weer is boven verwachting droog gebleven, maar het onweer blijft helaas in de buurt.
Nabstrand
Donderdag 29 augustus.

Nautische gegevens:
- Wind aantrekkend ZW 4 tot 5 bft.
- Temperatuur 22 °C en bewolkt
- Zeewater 18 °C
- Golven opbouwend van ± 20 cm naar 50 cm.

Vandaag stond er eigenlijk een lange vaartocht op het programma, maar door het onstabiele weer heb ik besloten om een alternatief plan uit te voeren dat ik al had voorbereid. Na het onweer van vannacht en de aantrekkende wind ZW 4 tot 5 bft leek het me niet verstandig om grote oversteken te maken.
We hebben ons in plaats daarvan gericht op het surfen met de kajak. Na een theoretische uitleg hebben we op het water drie praktijksessies gehad. We hebben geleerd hoe we moeten surfen, actief kunnen peddelen en reddingen kunnen uitvoeren in ruwer water.
Tijdens de tweede sessie hebben we ons gericht op actieve peddeltechnieken en hebben we kort langs boeien gevaren om te oefenen met manoeuvreren. In de derde sessie hebben we ons opgesplitst in twee groepen om reddingen uit te voeren.
Het surfen op de golven was fantastisch. De wind trok steeds meer aan en het was een uitstekende oefening om onze techniek te verbeteren. Na het surfen hebben we onze natte oefeningen uitgevoerd, waarbij we hebben geoefend met het aanlanden op en vertrekken vanaf het strand.
Aan het einde van de middag zijn we teruggekeerd naar onze camping. Het was een mooie dag en ik ben blij dat we voldoende alternatieven hebben voorbereid voor deze week. Als je een zeekamp orgsniseer moet je immers altijd een plan B en C hebben.
Nu zitten we tevreden aan de picknicktafel voor onze tent en bespreken we nog eens de belevenissen van de afgelopen dag(en).



Rondje "Hansebugt"
vrijdag 29 augustus.

Nautische informatie:
- Wind eerst W 4 bft. later ZZO 3 tot 2 bft.
- Temperatuur 22 °C
- Zeewater 18 °C
- Golf hoogte ± 30 cm later n.v.t.
Vandaag stond er een prachtige tocht op het programma: een rondje om de noord van Avernako. Helaas was de wind nog steeds ruim 4 bft. en daarom hebben we besloten om een alternatieve route te varen. We zijn daarom begonnen aan een rondje genaamd "Hansebugt". Om beschut te kunnen varen hebben we eerst overgestoken van Nabstrand naar de zuidoost punt van Bjorno en zijn we vervolgens naar het haventje van Bjorno gevaren waar we een korte pauze hebben genomen.
Na de pauze zijn we verder gevaren naar het haventje Dyraborg en vanaf hier naar Faaborg, waar we eerder ook al zijn geweest. Daarna hebben we langs de kust terug gevaren naar Nabstrand. Dit was het programma van de laatste dag van ons zee instructie kamp, maar zoals altijd geldt hier: veiligheid gaat voor alles!
We zijn begonnen met een voorbespreking op het strand waarin ik de tocht heb uitgelegd. Iedereen was op tijd en volledig uitgerust conform de ZV eisen, wat aangeeft dat het samen optrekken deze week zijn vruchten heeft afgeworpen. Na de voorbespreking zijn we met zijn allen (wel kniediep instappen) richting Bjorno vertrokken, tegen de wind in.
Maar al snel kwamen we in de luwte van het eiland en dat was direct te merken aan de temperatuur. We hebben vlak onder de kust gevaren richting het haventje van Bjorno. Hier hebben we aangelegd op een klein strandje, het dorpje is zo klein dat verdwalen hier onmogelijk is.
Na de koffie hebben we het eiland Blorno verlaten en zijn we na de haven de vaargeul overgestoken naar het oude vissers haventje van Dyraborg. Dit was aardig om even te bekijken, maar niet meer dan dat. Daarna hebben we koers gezet naar Faaborg voor de lunch en zijn we weer aangemeerd bij de kano club. Hier hebben we genoten van het alweer mooie weer en is de wind afgenomen waardoor het weer warmer werd.




Op de weg terug naar Nabstrand hebben we nog een paar natte oefeningen gedaan. Als eerste hebben we de grote wens van de groep uitgevoerd: een "All in" redding. Hierbij hebben we afgesproken dat iedereen omgaat op een seintje van mij. Wat ik zag was werkelijk waar indrukwekkend, ik heb nog nooit een groep zee kajakkers zo dicht bij elkaar zien varen. De groep heeft deze week duidelijk veel geleerd en al snel werd Jos tot leider gebombardeerd. In slechts acht minuten zat de groep van zeven personen weer in de boot, een prima prestatie.
Na deze oefening hebben we direct geëvalueerd. Het viel op dat men heeft ervaren dat acht minuten in het water onder goede omstandigheden al lang aanvoelt. Dit zette ons aan het denken over de theorie van hypothermie, wat inderdaad een belangrijk aandachtspunt is voor een zee kajakker.
Met het voltooien van het laatste stukje van de zeekajak week is het tijd om deze avontuurlijke reis af te sluiten. Maar niet voordat we de laatste oefening hebben voltooid: het rechtstandig uitstappen uit de kajak en ongeveer 50 meter naar het strand zwemmen met de kajak voor je uit. Een ultieme test van onze kajakvaardigheden en fysieke conditie. En dan nog één keer het klif op naar de tenten, om alle spullen uit te spoelen en klaar te maken voor vertrek morgen.





Voor mij persoonlijk was dit een zeer geslaagde week vol met spannende avonturen en uitdagende momenten. En naar mijn mening kan ik gerust zeggen dat dit voor alle deelnemers geldt, gezien de positieve reacties die ik heb mogen ontvangen.
We kunnen terugkijken op een week vol met nieuwe ervaringen en vriendschappen. Bedankt voor jullie inzet en bijdrage aan deze onvergetelijke reis!
Resumé
Wat ik er zelf van vond:
Het organiseren van een buitenland zeekamp kan een spannende uitdaging zijn. Als organisator bent je verantwoordelijk voor verschillende aspecten, zoals de camping, de voorbereiding en het hopen op goede weersomstandigheden. Het vergt veel tijd om alles goed voor te bereiden, maar het kan ook een leuke en leerzame ervaring zijn.
Een goede voorbereiding is essentieel om het zeekamp soepel te laten verlopen. Het opstellen van een schema met alle activiteiten en oefeningen kan helpen om eventuele problemen te voorkomen. Het is ook verstandig om te anticiperen op mogelijke situaties die zich tijdens het kamp kunnen voordoen, zodat je snel kunt handelen indien nodig.
Het delen van kennis en ervaring met anderen kan een verrijkende ervaring zijn. Als je overweegt om nogmaals een zeekamp te organiseren, is het belangrijk om te beseffen dat het niet gemakkelijk is om een kamp te organiseren dat zo succesvol is als het vorige. Het is altijd moeilijk om iets goeds te overtreffen, maar als je je goed voorbereidt en je ervaringen deelt, kan je zeker een waardevol kamp organiseren voor de aanwezige deelnemers.