Het is beter alleen te varen dan met een groep die de verkeerde kant opgaat.

Voorwoord.

Zelden is een voorwoord zo beladen geweest als bij deze trektocht. Na jaren op zee te hebben gevaren heb ik mij, mede door de corona pandemie, aangemeld voor een georganiseerde trektocht bij mijn kano vereniging" Onde de Wadden" en wel voor de "Friesland Gigant". Het begon met mooi weer en veel enthousiasme. Het zou voortijdig eindigen in een deceptie voor mij persoonlijk, maar ook voor een deel van de deelnemers.

De gevolgen zouden achteraf groot zijn, maar ik sta wel voor de volle honderd procent achter mijn besluiten tijdens en na deze tocht. Wel heb ik mij afgevraagd of ik deze tocht wel op mijn website zou moeten plaatsen. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om dit wel te doen al was het alleen al om duidelijkheid te scheppen.

Uiteindelijk heb ik des ondanks alle gebeurtenissen wel een mooie kano vakantie week gevaren met een totale vaarafstand van 77 NM.

 

De start zondag 25 juli. (9,5 NM)

Een goed plan is aan verandering onderhevig!

Dit credo geld zeker voor de start. Het plan was om zondag morgen te vertrekken vanuit Bolsward richting Franeker. We zouden dan bij de kano vereniging kamperen en de volgende morgen starten met de trektocht. Helaas waren de weersvoorspellingen niet bepaald gunstig en wilden dus maandag met de auto naar Franeker gaan.

Maar! De weersomstandigheden waren een stuk beter dan de voorspelling. Snel gebeld en we vertrekken na het middag eten alsnog met de volgeladen kajaks richting Franeker. Varen is een stuk leuker dan met de auto nietwaar. Als we na een mooie middag tocht arriveren in Franeker is het al gezellig druk op het kampeer veld voor de kantine. We maken kennis of hernieuwde kennis met de aanwezige deelnemers, zetten onze tent op en instaleren ons voor een gezellige avond. Er worden zoals gebruikelijk veel verhalen en avonturen gedeeld, die in de loop van de avond steeds mooier worden.

Maandag 26 juli

We starten met een “Palaver” (het palaver zelfst.naamw. Uitspraak: [pa'lavər] Verbuigingen: palaver|s (meerv.) langdurig gepraat), iemand heeft zeker een nachtje op een woordenboek geslapen is mijn eerste gedachte. Maar het woord werd min of meer uitgelegd. Mijn idee is nog steeds, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg.
De voorbespreking dus met voorstel rondje, veiligheid enz.

We vertrekken en anders dan in de aankondiging van deze tocht wordt er lang niet door iedereen met zwemvest en spatzeil gevaren. Nu heb ik daar bij deze omstandigheden en deze tocht over smalle vaarten en sloten niet zo’n grote moeite mee. Het is warm en er staat weinig wind.

Maar toch afspraak is afspraak zou ik zeggen. Enfin ik ben niet de tochtleider en als je omgaat kan je zo naar de kant lopen (of niet).

01

De route

Frjentsjer - Tersoal (15 NM)

We starten voor de kanoclub op het “Van Harinxma kanaal” richting Wjelsryp (Welsrijp) op de “Frenkserter Feart” (Franekervaart), Winsum, Easterlitens (Oosterlittens) en Britserd (Brtiswerd). Dan de “Boazumer Feart" (Bozumervaart) naar Boazum (Bozum). Dan via de “Zwette” naar Skearnergoutum (Skarnegoutum) en Snits (Sneek). Ten noorden van Snits volgen we de “Snitser Feart” (Sneekervaart) richting Poppenwier (Poppingawier) waar we afslaan naar Tersoal (Terzool) via de “Tersoalster Sylroede” (Terzoolster Zeilroede).

Addie

Camping Tersoal.

Erbarmelijk slechte camping. We zitten midden in een corona pandemie en komen aan op een verwaarloosde camping. De toegewezen plaatsen zijn niet toereikend voor de hoeveelheid mensen in onze groep.

Het sanitair is oud en vies. Er is voor de dames één toilet en één douche. Dit is geld ook voor de heren. Dit is wel erg weinig, zelfs voor een kleine camping. De toegang naar bijde gedeelte is door dezelfde deur, die toegang geeft naar een klein portaaltje. In tijd van corona is het ook niet erg handig om met een groep een camping te plannen met zo weinig sanitair. Zelfs als het schoon geweest zou zijn. De anderhalve meter afstand houden is al helemaal onmogelijk.

De veldjes die wij in eerste instantie toegewezen hebben gekregen zijn slecht onderhouden, lang gras en distels.

De steigers zijn aan onderhoud toe, deels zijn de planken versleten (verrot kan je wel zeggen.) Dit geld ook voor de walbeschoeiing.

Ik ben wel wat gewend, vaak ga ik wild en primitief kamperen, maar dit is niet wat je verwacht op een camping. Maar goed, we zitten niet in de bebouwde kom, dus de vaart is mijn badkamer en het veld mijn toilet. Dat is een stuk hygiënischer en corona veiliger dan het sanitair van deze camping.

 

Dinsdag 27 juli.

Tersoal - Nes (14.5 NM)

Vroeg uit de veren, even de natuur in en het weerbericht bekijken voor de aankomende dag. Negen uur zou de start zijn, dus ik heb ruim de tijd voor ontbijt, koffie en om alles gereed te maken voor vertrek. De weersverwachting is niet zo gunstig, harde wind uit het zuidwesten 4 beaufort met uitschieters tot 5 beaufort.

De verwachte palaver! blijft tot mijn stomme verbazing min of meer uit. De belangrijkste mededeling is dat we op het starteiland gaan koffie drinken. Met de mensen waarmee ik normaal train en vaar overleg ik kort wat de weersverwachting is op het grote water en wij kleden ons naar de omstandigheden die verwacht worden.

Op de vaart waar we zitten varen we beschut, wat verraderlijk is ten opzichte wat ons te wachten staat. Een gedeelte van de deelnemers, inclusief die genen die de tocht leiden varen zonder zwemvest en of spatzeil. Dit zal zo dadelijk wel aangepast worden voor we het Sneekermeer opgaan verwacht ik.

Zodra we de zelfbediening sluis uitvaren aan het einde van de Tersoalster Sylroede gaan we groter water op om via de sluis in het Margriet kanaal het Sneekermeer op te varen. We zitten aan de hoge kant van het meer en het water is redelijk ruw. Dit wordt leuk is mijn eerste reactie, maar al snel kom ik tot de ontdekking dat een gedeelte van de groep nog steeds zonder zwemvest en spatzeil vaart. De lol vergaat mij direct, dit is een gevaarlijke situatie.

Ik probeer nog een aantal mensen te helpen met hun zwemvest aan te doen, maar de groep valt rap, erg rap uit elkaar. De voorste zijn niet meer bij te halen en ik ga samen met een andere instructeur van onze vereniging heen en weer varen om mensen te adviseren en te ondersteunen. Dit doen we onafhankelijke van elkaar zoals achteraf blijkt.

Sneekermeer
Sneekermeer2

Eén van de deelnemers vaart ruim 500 meter bij ons vandaan, als die omgaat is hij niet te bereiken voor ons en erger nog als we zijn hulp nodig zouden hebben zijn wij letterlijk de Sjaak. We zitten nu in een situatie waar je als kanovaarder niet wilt zitten en waar we altijd tijdens de instructie op hameren om dit  te voorkomen.

Het idee dat je met water van 19 °C niet onderkoeld zou kunnen raken zoals één van de deelnemers / tochtplanner suggereerde is natuurlijk al helemaal van de zotte.

Ik besluit halverwege de overtocht om mijn best te doen om de achterblijvende deelnemers zo goed mogelijk te begeleiden naar het start eiland en daarna deze groep te verlaten en mijn eigen weg te volgen.

Mijn grootste bezwaar van dit debacle is wel het feit, dat die genen die deze tocht organiseren en horen te leiden al op de wal van het start eiland waren. Zij hebben een gedeelte van de groep aan hun lot over gelaten op het Sneekermeer in windkracht 4 tot 5 bft.
Dit is niet zoals tochtleiders zich horen te gedragen en zo sta ik zeker niet in het kanovaren. Je hoort op grootwater ten alle tijden bij je groep te blijven om eventuele incidenten te managen. Dit is niet zoals ik in het kanovaren sta en dit is ook niet wat er bij mijn kanovereniging geleerd wordt.

Achteraf had één van de deelnemers totaal geen idee dat hij het Sneekermeer op zou gaan (gebrek aan informatie) en voelde zich hier niet senang bij. Wat mij nog het meeste verbaasde was dat de twee tochtleiders beide niet graag op groot water varen. Eén van beide heeft zelfs een dag niet meegevaren.

Dit is niet waar ik mijn kano vereniging in herken en zeker niet waar ik bij wil horen. Onervaren en of mensen die bang zijn om met harde wind op groot water te varen horen niet in een tocht als deze thuis. Dit had van te voren bekend moeten zijn, ook onder de deelnemers. Zorg dan tenminste dat je plan B en C voorhanden hebt. Palaver misschien!!!

 

Buiten mij zijn er nog twee mensen mee gestopt, geheel onafhankelijk van elkaar wil ik er nadrukkelijk bij vermelden. Wij vertrekken dus met zijn drieën en besluiten om samen onze week vakantie in het noorden van Friesland te gaan varen.

Dit is wel de meest on smaakvolle dag in mijn kano carrière geweest en op dit moment niet wetende zullen er nog een paar bij komen.

Een toch nog positief verhaal van deze tocht staat in ons verenigingsblad "Het Baken"

Na een hevig maar kort afscheid varen we door het voor kano’s aangelegde gebied ten noorden van het Sneekermeer. We hebben besloten dat we de meren zullen vermijden om niet de confrontatie op te zoeken met de groep die we verlaten hebben.

Na dit gebied te hebben verlaten varen we in tegengestelde richting het Sneekermeer over om richting Akrum te varen en te gaan kamperen op camping camping "Marsicht" die aan het Bokkumermeer is gelegen tussen Akrum en Grouw.

Deze camping is goedkoop, netjes, schoon en met voldoende modern sanitair. Dit is wat je zoekt als je een trektocht vaart.

Sneekermeer3

Woensdag 28 juli.

Nes - Snakkerbuorren (18 NM)

De route!

De gevaren route hebben we globaal gepland, we hebben geen idee hoever we komen, we zijn afhankelijk van campings onderweg en van het weer. Er wordt veel wind met regelmatig regen verwacht. En dit is ook uitgekomen.

We starten in het “Burstumer Rak” richting het noorden, dan via de “Peanster Ie” naar de “Jans Sleat” , de “Modderige Bol”, “Goaiïngahúster Sleat” en “Grytmansrak” naar het dorpje de Veenhoop waar we pauzeren. Dit is normaal niet te doen omdat er om deze tijd altijd een groot festival is. Door corona is het er nu stil.

We vervolgen de route via de “Headamster Sleat” onze route naar het natuur gebied “De Princenhof” met het dorpje Eernewoude. Vervolgens de “Ring Feart”, “Wartenster Wijd”, “Langedeel” en “Nauwe Greaons” waar we het zouden van Leeuwarden in varen.

In Leeuwarden volgen de “De Tijnje”, “Potmarge” en de “Prinsentuin” in het centrum. Vanaf hier gaan we naar de “Dokkumer Ie” en als laatste de “Jelsuter Feart” om te eindigen op de stadscamping in Snakkerbourren.

Over het varen valt verder niet veel toe te voegen. We varen, zeker  in het begin zonder veel te praten. Alle drie zijn we nog bezig met wat ons gisteren overkomen is en hoe we hier mee verder moeten. Het weer is bij de start prima, een stevig windje, maar droog en zelfs zonnig. Het is niet erg warm, maar daar kunnen we ons op kleden.

Een vast plan hebben we niet, we varen richting het noorden en willen waar mogelijk de meest toeristische route bevaren.

Onderweg heeft dan de één, dan de ander een voorkeur voor een bepaalde vaarweg. Zo ontstaat dus ook het plan om naar Leeuwarden te varen en wel via de “Potmarge”.

Hoe verder de dag verstrijkt hoe minder het weer wordt. Het gaat hard waaien en ook de regen laat zicht niet onbetuigd. En zoals dat gaat met dit weer lijkt het ook lastig om een camping te vinden. Tijdens de pauze in de “Prinsentuin” besluiten we om door te varen naar Snakkebourren om ons te melden op de stadscamping.

Camping “Taniaburg” verrast ons eigenlijk wat. Het is een al wat oudere camping die erg laag gelegen is. Hierdoor zijn de plaatsen om te kamperen wel wat drassig. Er is voldoende sanitair, maar door de corona is de helft afgesloten. Het geheel is wat oubollig, maar wel schoon.

De campingeigenaar rekent ons per persoon een volledig kampeerplaats aan, wat wel wat overdreven is met een trekkers tentje. Of deze camping aan te raden is, ik weet het niet. Wel weet ik dat er in de buurt geen andere camping is en na een lange dag peddelen nemen wij het wel voor lief. Een aardig voordeel is wel dat we binnen kunnen zitten in wat ooit een bar is geweest.

Donderdag 29 juli.

Snakkebourren - Sint-Anna (12,5 NM)

Als we ervanuit gaan er geen tegenwind bestaat was het vandaag een makkelijke dag!

De route!

Vanaf camping Taniaburg varen we weer naar de “Dokkumer Ie” richting Bartlehiem. Linksaf onder het beroemde bruggetje door de “Feinsumer Feart” in. Vervolgens de “Leister Feart”, “Ouwe Rij”en als laatste de “Súdhoekster Feart”naar camping De Blikvaart.

De weersverwachting is nogal ongunstig qua wind dan. Windkracht 5 tot 7 beaufort uit het westen vandaan. Dus tot aan Bartlehiem op de Dokkumer Ie de wind dwars en de rest van de dag de wind tegen terwijl hij aan gaat trekken. Het positieve is wel dat de zon schijnt, dan lijkt alles er wel vrolijker uit te zien.

Addie

Vandaag hebben we wel een soort van een plan. We varen over het noordelijke stuk van de Elfsteden tocht. (De Hel van het Noorden) Dit stuk doet zijn naam eer aan, want de hele dag de zware wind tegen valt niet mee. Het landschap is ook wel wat desolaat, dat kan ook door de inspanning van het varen komen, maar elke meter lijkt wel het zelfde. Stoppen met varen is ook niet een goed plan, daar we dan direct weer terug waaien naar waar we vandaan komen.

Er zijn zo nu en dan wel kleine haventjes waar we er even uit kunnen voor een bak koffie en een broodje. We zijn in dit gebied helemaal alleen en eigenlijk kan ik me ook wel voorstellen waarom dit is.

Na een achteraf geen onaardige dag landen we aan bij camping “De Blikvaart”. Dit is een redelijk grote gezinscamping waar voor de kinderen van alles te doen is. Wij mogen bij het haventje staan achter een grote haag die ons beschermt tegen de wind. Het is een prima camping voor een prima prijs. De eigenaren zijn hulpvaardig en zij doen hun best om het je naar de zin te maken. Gemoedelijk en vertrouwelijk zijn de woorden waaraan ik moet denken bij deze camping.

Vrijdag 30 juli.

Sint-Anna - Frjentsjer (8NM)

De route!

We starten aan de "Blik Feart", vervolgens "Moddergat", "Berltsumer Wijd", "Doanjumer Feart" en eindigen op het "Van Harinxma kanaal" voor de kanoclub.

Addie

Over de laatste vaardag kan ik kort zijn. De wind is aardig gaan liggen en de zon schijnt volop vandaag. Het eerste plan is om te gaan kamperen in Tsjom. Er is daar een leuke camping en dan morgen door te varen naar Bolsward. Maar gezien de weervooruitzichten besluiten we om te stoppen in Frjentsjer bij onze kanoclub. Een korte dag vandaag. We zijn rond het middag uur bij het clubgebouw en hier eindigt het varen voor deze week. 

Resumé

Totaal hebben we 77,5 NM gevaren met afwisselend weer qua zon en regen. De wind was wel de gehele week prominent aanwezig.