Voorwoord.

Foto Rob Braat

Kajakken in Kroatië was al een lang gekoesterde wens van mij. Altijd mooi weer, warm, helder zeewater en mooie kusten. Dit aangevuld met wild kamperen is voor mij een ideale vakantie. Dus niet varen in droogpak of neopreen, maar gewoon in korte broek en T-shirt.

Het is wel een stukje rijden voor je er bent, maar dat is Zweden en Noorwegen ook.

Na overleg met mijn vaste kanomaatje hebben we besloten om letterlijk en figuurlijk weer eens een keer met Henk Fillipo in zee te gaan en een georganiseerde reis te boeken. Het voordeel hiervan is dat je niets hoeft te organiseren en gewoon mee kan varen.

Dus geen planningen maken, min of meer geen verantwoording voor de reis enz.

De reis naar Kroatië v.v.

Het is ongeveer 1400 kilometer rijden vanaf Bolsward naar de camping op het eiland Rab. We rijden met één auto en op deze manier delen we de kosten. Gezien de afstand kamperen we onderweg nog een keer voor we doorreizen. Dit blijkt achteraf geen verkeerde keuze.

We kamperen net over de grens met Oostenrijk na ongeveer een 1000 kilometer te hebben gereden.

Je zou verwachten dat de het laatste stuk, dat qua afstand minder dan de helft is, een korte reisdag zal opleveren. Edoch niets is minder waar. De wegen worden minder, verkeersopstoppingen bij de grens, veerboot vaart maar om de vier uur enz.

01-06 04

Dit alles maakt dat we uit eindelijk zo rond 18:00 uur op de camping arriveren, waar Henk ons al opwacht. (We zijn duidelijk de laatste van de groep).

054

De terug weg pakken we anders aan, we zoeken zo rond 17:00 via een app op de telefoon een goedkoop hotelletje naast de autobaan. Dit op aanraden van één van onze mede groepsgenoten, die dit vaker doen. Een super goed advies wat wij ook zullen blijven gebruiken.

De app. voor dit systeem werkt goed, als je het hotel of pension van je keuze hebt gemaakt kun je direct bellen en via google maps rechtstreeks naar het desbetreffende hotel rijden.

Aankomst zondag 01 juni.

20190601_185704

Eerste kennismaking met de groep.

Nadat we met iedereen kennis gemaakt hebben, de tenten opgezet en gegeten is het tijd voor de introductie. Henk start met een voorstel ronde om zo te kunnen inventariseren wat het niveau verschillende leden binnen de groep is.

Het niveau binnen de groep verschilt van beginnende zeevaarder tot instructeurs niveau. Dit voldoet prima aan mijn doel om een ontspannen, maar toch leuke kajak vakantie te hebben.

De sfeer is goed en men is positief over wat er de komende week geboden zal worden.

Het weer, wat niet onbelangrijk is, zit voor de aan komende week ook wel goed. De voorgaande periode is het nogal slecht geweest in Kroatië maar de voor uitzichten zijn bijzonder goed.

Dus het eerste doel heb ik al bereikt, korte broek en T-shirt.

De eerste vaardag, 02 juni.

De eerste vaardag is tevens een kennismaking met de drils en skils die één ieder beheerst. Waarbij het natuurlijk niet onbelangrijk is dat iedereen op de hoogte is van elkaars reddingstechnieken. Dit was voor mij wel een eye opener. Niet iedereen was zo getraind als we bij Onder de Wadden gewent zijn. Iets om wel rekening mee te houden.

Maar goed, eerst gaan we een stuk varen.

01 11,9 nm

Route rond Sveti Grgur, 8.5 nm.

We verlaten de camping San Marino (nabij Lopar) met nu nog onbeladen kajaks via het strand. We starten in een rustig tempo langs de kust naar het noorden. Het water is helder en we hebben zicht op mooie rotspartijen en kleine baaien waar motor bootjes voor anker liggen.

De baaien hebben de sprekende namen als Zastolac, U.Saramic.. We steken het Rapski kanal over naar het voormalig vrouwen gevangen eiland Sveti Grgur.

Het eilandje is 6,37 km² groot en 4,2 km lang. Het hoogste punt ligt op 225 m. Het eiland ligt in een baai die ook Sveti Grgur heet.

Op het eiland zijn de overblijfselen van een voormalige gevangenis waar veel vrouwelijke politieke gevangenen van het Joegoslavische communistische regime werden opgesloten.

Wij bezoeken op het eiland het cafetaria, waarna we verder het eiland rechtsom ronden om het eigenlijke doel een baai in de buurt van de camping te bereiken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Barakken van het voormalige gevangenen kamp.

Eskimo boeg redding.

Deze baai wordt ons natte oefeningen terrein. Het plan is dat iedereen toont in hoeverre hij of zij reddingen beheerst. Dit gaat de meeste goed of redelijk af. Enige oefening is voor sommige deelnemers niet bepaald overbodig.

Het was een mooie en invormatieve vaardag, dit beloofd veel goeds voor de komende week.

Lopar camping, strand noord Misnjak 03 juni

02 8,5 nm

Route San Marino - Misnjak, 11.9 nm.

Vandaag is het even een korte chaos op het veld waar we kamperen. Iedereen moet zijn of haar spullen in de kajak zien te frommelen. Bij sommigen ziet het er naar uit dat of de kajak te klein is of dat men teveel materiaal mee wilt nemen. Het is maar net aan welke kant van de lijn je het bekijkt.

Daar ik mijn kajak altijd op dezelfde manier inpak en maar het hoog nodige meeneem, ben ik al snel gereed voor het vertrek. We sjouwen de kajaks naar het strand en zo van lieverlee komen de andere deelnemers er ook aan. De één zet zijn kajak op de wielen en pakt alles op het veld in, de ander doet dit op het strand. Net wat je het makkelijkst vind.

Als iedereen zijn of haar boot heeft beladen en iedereen zijn uitrusting in orde heeft wordt het zo stilaan tijd voor vertrek. Eerst krijgen we nog instructie voor deze dag. Erg moeilijk navigeren is het niet vandaag, rechts het eiland houden en links de zee dan moet het goed komen.

Het eerste uurtje dat we varen is de zee iets onrustig. De rommelige golven worden veroorzaakt doordat ze tegen de rotsen slaan en retoucheren. De kust is ruig en ruw, volgens de kaart zijn de bergen hier zo rond de drie tot vier honderd meter hoog.

Het gedeelte waar wij langs varen steekt stijl uit zee omhoog, het is hier zo rond de zeventig meter diep en allen dicht onder de kust is het ondiep. Het eerste gedeelte in de buurt van de baai is niet erg diep en dat verklaart dus de clapotis achtige golven. Als we dit gedeelte zijn gepasseerd is de zee een stuk rustiger.

De middag pauze houden we op een ludiek strandje halverwege de tocht, met een beetje golven die op het strandje staat zou je met veel fantasie kunnen zeggen het zijn brekers, dus een heel klein beetje branding.

Uitleg en instructie voor deze tocht.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een beetje hobbelig water.

Na deze riante rust pauze vertrekken we voor het laatste gedeelte van deze dag. Op naar de camping, of liever gezegd ons kamp. Het is waar ik onder andere voor kom, de charme van het wild kamperen langs ruwe ruige kusten. En geen andere luxe dan die je zelf inbrengt.

Nu is het wel zo dat de meeste kusten in Europa wel redelijk bevolkt zijn, dus alleen zal je er nooit zijn. Dit geld ook voor de waar wij willen kamperen, op het strand zijn er mensen op een motor en in de baai liggen er motor boten. Tegen de avond vertrekken deze mensen en zijn we alleen.

Koken voor je tent, met z`n allen iets drinken en elkaar goede verhalen vertellen.

Maar goed, we moeten eerst nog een stukje varen voordat het zover is. De wind neemt steeds verder af en het wordt aardig warm. Dit is echt ideaal van deze reis, een korte neopreen broek en een T-shirt. Natuurlijk wel je zwemvest, maar verder is de uitrusting summier.

De baai waar we gaan kamperen ligt ten noorden van het dorpje Misnjak. Er loopt van het dorpje een zandpad naar het strand. Wij zetten onze tent op in het rulle zand. Als je een tent hebt die zelfstandig blijft staan kan je met keien in de binnentent de zaak zekeren. Wat een nettere oplossing is om een set sneeuw haringen te gebruiken. Die zijn licht en lang, zodat ze diep in het zand verankerd kunnen worden.

Resumé:

Het was een zeer mooie vaardag, met schitterend mooi weer. De omgeving heeft een hoog Bounty gehalte. Als de week zo blijft, wordt het een mooie zee kano vakantie.

Misnjak - Rab 04 juni.

03 12,8 nm

Route Misnjak - Rab, 12.8 nm.

Vandaag de tweede dag van onze trektocht. Ons eind doel is een camping die tegen de historische stad Rab aan ligt. Na deze camping doen we geen campings meer aan tot we weer in Lopar zijn.

Maar goed, eerst ontbijten, de zaak weer inpakken enz. enz. Nu valt het inpakken we voor mij wel mee, want ik blijf bij mijn moto: "Alles wat je niet uit gepakt hebt hoef je ook niet in te pakken".

Er staat praktisch geen wind vanmorgen en het belooft weer een warme dag te worden. Voor we vertrekken wordt er eerst nog gezwommen, maar dan is het tijd om er weer te gaan varen.

We steken eerst over naar het vaste land om daar een fjord te gaan bezoeken. Het fjord heet "Zavratnica". Als je weleens in Noorwegen bent geweest mag deze inham eigenlijk de aanduiding fjord niet dragen, het is meer een inham die men toeristisch heeft gemaakt.

Zavratnica is een 900 m lange smalle inham gelegen aan de voet van het machtige Velebit-gebergte , in het noordelijke deel van de Adriatische Zee , 1 km ten zuiden van Jablanac , Kroatië Vanwege zijn schoonheid beschouwd als een van de belangrijkste toeristische attracties van het noordelijke kustgebied, werd Zavratnica in 1964 aangewezen als beschermd landschap.

Maar als je er toch bent is het zeker een bezoekje waard. Wel moet je eigenlijk intree geld betalen, maar de dienstdoende bewaker vond het wel goed zo, als we maar direct weer terug zouden komen was het geen probleem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na dit stukje cultuur zijn we toe aan een goede bak koffie. We varen een even terug om in het stadje Jablanca aan te landen op de boot helling. Rondom het haventje zijn tal van koffie annex pizzaria's om aan onze behoefte te voldoen.

Ik hou het bij een bakje koffie en dat bleek een zeer verstandig besluit. De pannenkoeken die ook ter tafel kwamen bleken van een zeer dubieuze kwaliteit te zijn.

Na de koffie steken we letterlijk van wal en varen weer richting het eiland Rab over een spiegel vlakke zee. Er wordt besloten om ten westen van het eiland Dolin te varen en niet door het Barbatski kanaal. Dit kanaal ligt tussen de eilanden Rab en Dolin in. Meestal is dit kanaal met mooi weer erg druk bevaren door toeristen.

De kustlijn van Dolin is ruw, maar niet hoog. Erg veel gelegenheid om even aan te landen is er niet. Het eiland heeft aan deze kant geen strandjes. Hoewel, halverwege is er wel een plek waar wij met ons groepje kunnen aanlanden. Het is wat krap, maar goed te doen. Het kiezel strandje is stijl en kort. Het is eigenlijk meer een spelonk waar we mooi in de schaduw kunnen zitten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het laatste gedeelte van vandaag gaat verder naar het Noorden langs het eiland Dolin. We verzamelen weer bij de kop van het eiland om met elkaar over te steken naar de camping van het stadje Rab.

Dit is een echte Middellandse zee camping, een kort strandje en veel eet gelegenheden. Waar we blijkbaar voorheen konden staan in de buurt van de zee is er niet meer. We moeten nu weer een stuk wandelen met onze spullen naar een afgelegen veldje. Voor een grote camping is het trekkersveld eigenlijk wel goed, veel privacy en geen last van de overige kampeerders.

We kunnen hier mooi vers fruit en groenten inkopen voor de komende dagen. Ook wordt onze water voorraad ververst, zodat we weer een paar dagen vooruit kunnen.

Resumé:

Het was vandaag weer een mooie route met twee redelijke oversteken. Helaas voor mij weinig of geen wind. De natuur fascineert mij hier enorm, het doet erg ruig aan met de kale rotsen, maar dan zijn er ook weer grote gedeelten waar een soort stugge harde struiken groeien.

De stadjes zijn stuk voor stuk leuk om te zien en herbergen veel historie. De mensen zijn hier uit ter mate vriendelijk en altijd bereid om je van dienst te zijn.

Rab - Maman 05 juni.

04 10,7 nm

Route Rab - Maman, 10.7 nm.

Vandaag een rustige start vanaf de camping, nu moeten wel alle spullen van het trekkers veld eerst naar het strand verhuizen, maar ook nu geld weer, "alles wat je niet uitpakt hoef je niet in te pakken".

Iedereen heeft hier zijn eigen idee over, maar die van mij is zo minimaal mogelijk spullen uit je kajak halen voor de nacht. Tent, slaapzak, matje en het ontbijt. De rest laat ik zitten en haal ik eventueel wel op.

We halen nog snel even een paar verse broodjes en dan is iedereen op het strand aanwezig gereed voor de tocht van vandaag.

Het eerste gedeelte van de route is wel bijzonder kort, maar dit heeft te maken dat we vanaf de camping direct door de haven van Rab varen en een stukje voorbij de haven aanlanden om het stadje Rab een bezoek te brengen. Niet iedereen heeft de behoefte om het stadje te gaan bekijken. Ik ben er al eens geweest maar het is zeker een bezoek waard.

De viertorens van "Rab".

Om een indruk van de stad te krijgen loop je naar boven de oude stad in. Vanaf een uitkijkpunt op de oude muur kijk je uit over het centrum en de opvallende klokkentorens: vier torens met verschillende stijlen en hoogtes.

Volgens de inwoners staat iedere toren voor een jaargetijde. De torens hebben allemaal hun eigen charme, net als ieder jaargetijde op Rab. De hoofdstraat bestaat uit een middenstuk van 365 stenen en twaalf zijstraten. De vier jaargetijden, 365 stenen en 12 straten. Dat dit geen toeval is mag duidelijk zij.

Na al dit culturele geweld gaan wij weer verder langs dit mooie eiland. Deze westkant van het eiland is redelijk begroeit en de kust is niet stijl en hoog zoals aan de oostkant.

Hier zie je dan ook veel vakantie resorts en enorme villa's. Wat de scherp waarnemende kajakkers direct opvalt in dit gebied is, het enorme tekort aan badkleding. Het is verbazingwekkend dat hier zoveel naturisten zijn. Als je verder naar het noorden vaart is zijn er geen vakantie resorts meer en vinden we weer een strandje waar we alleen zijn. Het drukke gebied zit echt rond de toeristische trekpleisters.

Wij ronden het noorden van dit gedeelte van het eiland, wat weer wat ruiger aandoet. Nadat we een kleine baai, "Kamporska draga", zijn over gestoken splits de groep zich op in twee gedeeltes, één gedeelte vaart naar het dorpje Gonar voor een culinaire versnapering en ik vaar met het andere gedeelte naar het eilandje Maman waar we de nacht zullen doorbrengen.

Als de tenten staan en wij na het eten aan de koffie zitten, komt de tweede tochtleider bij ons met het verzoek om weer in te pakken en door te varen naar de plek waar we de volgende dag zouden gaan kamperen. Dit vanwegede te verwachte harde wind. Daar had dit gedeelte van de groep begrijpelijker wijs geen zin in.

Het argument dat er een gedeelte van de groep niet wilde of durfde te varen bij harde wind is plaucibel.

Maar dat is het tegen argument van de groep ook. Het is niet erg handig om na het avondeten weer je tent af te moeten breken en nog eens een paar uur te varen naar de volgende kampeer plaats. Zeker niet daar er voor het eten ook al een paar drankjes zijn genuttigd.

Ondanks dat ik me had voor genomen om mij niet met de leiding van de tocht te bemoeien, besluit ik dat nu wel te doen. De veiligheid en vermoeidheid in oogaanschouw genomen lijkt mij het ook beter om hier te overnachten en dan morgen te bekijken wat onze mogelijk heden zijn. Als we nu varen naar een plaats waar we morgen ook niet verder kunnen is het beter hier te blijven en dan maar een dag rust of iets dergelijks.

Ik ga met de twee tochtleiders in overleg en we komen tot een goed compromis. We blijven vannacht hier en kijken morgen wat de mogelijkheden zijn. Er zijn verschillende opties mogelijk.

Alle leden van de groep kunnen zich hier in vinden en dat wordt beklonken tijdens een gezellig samenzijn bij één van de tenten.

Maman - Stunc 06 juni.

05 15,1 nm

Route Maman - Stunc, 15.1 nm.

De wind is inderdaad aangewakkerd vannacht, maar dat houd bij 4 bft. wel op. Hij staat zuid, dus we hebben de wind het eerste stuk in de rug en daarna varen we in de beschutting van het eiland. Tenminste als we vertrekken.

Gelukkig is dat geen punt van discussie, twee personen gaan niet mee. Die varen verder de baai in naar een dorpje in het zuiden, beschut voor de wind.

Daar gaan ze de auto halen en brengen de kano's naar de kampeer plek van vanavond. Daar zien we hen dan weer. Goed idee als je het niet ziet zitten om een stuk zee in stevige wind over te steken.

Wij vertrekken om de noordelijkste punt van het eiland Rab te gaan ronden. Er staan wel golven, maar dat is meer deining. Het valt allemaal erg mee, het weerbericht is negatiever dan de werkelijkheid. Hier hadden we achteraf allemaal doorheen kunnen varen.

Ik geniet van de golven, maar als we de Sorin ronden dan is dit voorbij en is de zee weer glad. De kust is hier rotsachtig en als de wind hier langs zou staan, bij gebrek aan getijden, dan is dit een perfect gebied om te rock hoppen.

Nu neem ik de kans ten baat om zo dicht als mogelijk is langs en tussen deze rotsen door te varen en op deze manier wat gevorderde peddel technieken toe te passen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We vinden weer een idyllisch strandje en besluiten om niet te vroeg op de kampeer plaats te zijn om nog een keer het eiland Sveti Grgur te ronden en zo doende een mooie vaar afstand te kreëen. De wind is aanzienlijk afgenomen en het is warm. Gelukkig is het eskimoteren voor mij een tweede natuur geworden, dus kan ik zonder problemen afkoelen onderweg.

We pauzeren ook bij het stadje Lopar, dit is waar de veerboot van het vaste land aanlegt. Het is ook niet zover ver van de camping waar we gestart zijn. Er is hier gelegenheid om nog even wat inkopen te doen voor we weer verder gaan. We stoppen nog een paar keer en komen dan uit eindelijk na een mooie dag kajakken op onze volgende bestemming. Het is weer een geheel andere plaats dan we tot nu toe gewend waren. Het heeft iets van het "Wad". Vochtig met een duin achtige begroeiing.

Stunc - Prvic 07 juni.

06 11,9 nm

Route Stunc - Prvic 11,9 nm.

Als we wakker worden is de zee een aardig eind verder weg dan toen we gister avond arriveerden. Het eerste gedeelte is een grote ondiepte die nu droog staat. Dus wordt het een stuk slepen met de kajaks om weer bij het water te komen. Zeg maar een stukje ochtend sport.

Dit is goed voor de teambuilding volgens de geleerden, maar iets minder voor je rug.

We steken vrijwel direct het Rapski kanal over tussen de eilanden Sveti Grgur en Rab. Er staat nog wat deining, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Op Sveti Grgur pauzeren we in de voormalige haven van dit gevangenen eiland. Ik weet niet of ik dit nu wel of niet triest moet vinden. Het is natuurlijk triest dat hier mensen gevangen hebben gezeten, maar het is goed dat het behouden blijft om te laten zien dat dit nooit meer mag gebeuren. Het bouwen van dit haventje is voornamelijk gedaan met materiaal wat er aanwezig was.

Sveti Grgur is één van de groenste eilanden in de omgeving, al zou je dit niet zeggen als je dit haventje binnenvaart.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We gaan nu de wat langere oversteek maken naar Prvic, het eiland dat we aan de oostkant van zuid naar noord zullen ronden. De zee wordt steeds vlakker, zodat de oversteek geen enkel probleem op zal leveren. Normaal zou de wind tussen de eilanden door waaien, maar bij gebrek aan wind.

Prvic is weer een kaal eiland dat aan de oostkant hoger is dan aan de westkant. Aan de oostkant steken de rotsen stijl omhoog uit zee, met een gemiddelde hoogte van 350 meter. De westkant loopt vanaf zee wel stevig op maar is niet al te stijl.

Wij varen ten noorden van het Prvic tussen het vasteland en het eiland richting het westen om hier in het noordwesten aan te landen op een kiezelstrand.

Ook deze kampeer plaats is weer anders dan wat we tot nu toe gehad hebben. Het is een uniek gebied om te varen en te kamperen. Ook op het kiezelstrand brengen mijn sneeuw haringen weer uitkomst. Nu hoef je met deze temperaturen niet speciaal in een tent te slapen, maar gezien de hoeveelheid teken is dit wel verstandig.

Dit eiland schijnt ook bekend te zijn om zijn olijven en wijngaarden. Wij hebben geen mens gezien en ook nog niet echt iets van bebouwing. Misschien morgen als we langs de westkust naar het zuiden varen.

Prvic - San Marino 08 juni.

07 11 nm

Route Prvic - San Marino, 11 nm.

De laatste vaardag van deze reis. Mooi weer weinig wind en een serene rust. We gaan zoals gepland terug naar de camping bij Lopar via het eiland Goli Otok.

Goli otok (letterlijk het naakte, barre eiland) is een eiland gelegen in de Adriatische Zee, voor de kust van Kroatië tussen de eilanden Krk en Rab en het vasteland. Het eiland strekt zich uit over een oppervlakte van 4,7 km².

Het is een guur en onbewoond eiland waarop amper vegetatie aanwezig is. Vandaar de naam het  "naakte eiland" .

Vanaf 1949 werd het eiland officieel een gevangenis en strafinstelling (dwangarbeid). Het eiland werd bewaakt door patrouilleboten die om het eiland en langs de kust voeren om ongenode gasten weg te jagen en op afstand te houden. Goli Otok was strikt geheim. Na WOII vertrokken 2000 mannen, communisten, uit het Italiaanse Monfalcone naar Joegoslavië om het land mee te helpen opbouwen. Na Tito's breuk met Stalin werden de mannen gedeporteerd naar Goli otok. Zowel Italië als Joegoslavië hebben aan deze gebeurtenis geen ruchtbaarheid gegeven maar mede door het literaire werk van Claudio Magris is deze bijzondere episode in de belangstelling komen te staan.

Sinds 1989 is het eiland weer toegankelijk voor bezoekers. Het eiland is onbewoond. Vlak bij Goli otok ligt het eiland Sveti Grgur, waar tussen 1950 en 1972 vrouwelijke politieke gevangenen werden opgesloten.

Na een klein bezoek aan dit eiland koersen we weer naar de camping San Marino, waar we voor de kust nog even wat natte oefeningen doen in dit toch wel lekkere warme zeewater.

Daarna voor de laatste maal de tent opzetten en ons gereed maken voor de lange terug reis morgen. Dit zijn voor ons nog twee dagen in de auto, maar wel met mooie herinneringen.

We sluiten af met een gezamenlijk diner waar we nog even de week kunnen nabespreken.

Evaluatie:

Deze zeekajak reis is misschien door het mooie weer niet de uitdagendste tocht die ik ooit gevaren heb, maar toch wel een hele mooie. Het unieke aan deze reis is wel de grote verscheidenheid aan kampeer plaatsen. Het kunnen varen in een korte broek en T-shirt en voor mij persoonlijk is het wel eens fijn dat ik niet alles hoeft te organiseren.

Al moet ik wel eerlijk bekennen dat dit de eerste dagen best wel een uitdaging was.

Of ik het nog eens zal doen, ik denk het wel. Deze omgeving heeft ondanks dat ik een groot fan ben van Schotland en Noorwegen toch een plekje in mijn hart gekregen.

Dus wie weet tot ziens in de Middellandse zee