Orust

Voorwoord

Tijdens de voorbereiding in december 2009 van het zeevaar seizoen 2010 is er een voorstel om met clubleden naar Zweden te gaan voor een trektocht rond het eiland Orust. Omdat het in het buitenland is kan het niet een tocht worden onder de vlag van onze kanovereniging , maar natuurlijk wel van de individuele leden. Na eerst te hebben overlegd met mijn kano vriendinnen begon het idee ons wel aan te spreken.

We besluiten dan ook vrij snel om ons aan te melden en gaan uit eindelijk met z’n vieren naar Zweden. Het plan is om in de mei vakantie te gaan. De voor bereidingen gaan grotendeels via de mail en tijdens de zwembadcursus in de winter. Dit omdat we niet bij elkaar in de buurt wonen en dus niet even snel kunnen buurten bij elkaar.

01
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Helsingborg, Zweden

Na de periode van voorbereidingen is het dan zo ver, we verzamelen op vrijdag 30 april met z’n drieën in Bolsward en gaan vanaf hier met één auto en een geleende kanokar richting Groningen, waar we onze vierde kajak maat ophalen. Het lenen van de kanokar is een geweldig idee geweest, de vier kajaks passen er mooi op en al onze uitrusting past in de afsluitbare bak van de kar. Zo is er in de auto voldoende ruimte om te zitten en voor onze spullen die we onderweg zouden willen gebruiken.

04

Doordat we om de beurt rijden kunnen we de afstand redelijk snel overbruggen. We volgen de route via het veer van het Duitse Puttgarden naar het Deense Rodby en daarna van het Deense Oresund naar het Zweedse Helsinborg.

Op deze manier hoef je niet door Hamburg en tijdens de overtocht heb je een verplichte rust. Ons eerst doel was om in één keer door te rijden naar Orust, maar dat is te ver. We kamperen dus eerst in Helsingborg op de camping die vlak bij de veerboot is en gaan de andere dag verder.

Orust,

We zijn vroeg gereed met het ontbijt, dit komt deels omdat het toch wel wat koud is zo vroeg in de morgen en we willen ook erg graag naar onze bestemming, Orust. Het blijkt een goede beslissing te zijn geweest om niet door te rijden, het is best nog een flink stuk en het laatste gedeelte zijn kleinere wegen. De camping op Orust is ook nog maar net open en je kan er niet de gehele dag terecht. Als de receptie gesloten is dan is het hek ook gesloten. We hadden dus gisteravond raar op ons neus gekeken in het donker.

Als we op de camping in Stocken zijn geïnstalleerd gaan we alvast even een klein stukje varen. Je kan starten direct vanaf de camping. Er is hier ook een kanoshop waar je informatie kan verkrijgen over onder andere de marifoon kanalen die in het gebied gebruikt worden. Het waait nogal stevig dus we gaan niet echt naar open zee, maar het is wel fijn om even de spieren te gebruiken na de lange auto rit.

05

Vaardag Stocken.

kaart1

Vandaag onze eerste echte tocht. We beginnen met een dagtocht, dus de tenten kunnen vandaag nog blijven staan. We halen eerst de verse harde broodjes die we gisteren bij de receptie hebben besteld. Het was de afgelopen nacht weer goed koud, maar met een dikke muts op in de slaapzak en een met heet water gevulde aluminium waterfles om de slaapzak voor te verwarmen is het wel te doen.

 Ook de theelichtjes in een steelpannetje verwarmen de tent net voldoende om warm in slaap te komen.

Het weer is goed, zonnig en weinig wind (NW 1 tot 2 beaufort). We hebben er zin in. Het varen tussen de rotspartijen en eilanden is een geweldige ervaring. We varen vandaag naar het eiland Kläv, een rotsplateau dat uit zee steekt. De totale lente van de tocht is 16,9 km. dus niet direct een aanslag op de conditie.

06
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het eerste gedeelte varen we beschut tot aan het pittoreske plaatsje Vartesk. Hierna wordt het meer open zee. Het lijkt niet erg op wat wij gewend zijn met zee, het is vlak en bijna windstil. Geen golven en zeker geen surfen. Het is wel erg mooi, het water is glas helder en je kan vrij diep kijken.

De enkele zeehond die we zien blijven op een respectabele afstand en komen niet zoals bij ons dichtbij de kano’s. We nemen de middag pauze op het eilandje Klävh. Een leuke onbewoonde rots in zee. We varen dan dezelfde route terug. Vlak bij het strand van de camping wordt er door de mannelijke deelnemers nog even gerold, maar dat is zo koud dat we snel naar de camping varen en onze spullen ontzouten onder de douche.

De avond maaltijd bereiden we in soort keuken waar ook tafels en stoelen staan, zodat we niet buiten hoeven te zitten. Dit soort kook gelegenheden is in Scandinavië normaal op een camping. Wij maken er dankbaar gebruik van. Omdat het snel afkoelt s’avonds blijven we hier zitten tot we naar bed gaan. We kunnen hier ook onze aparatuur opladen en dat is ook goed geregeld.

08
09

Fossen.

10

Vandaag gaan we beginnen aan de trektocht, we gaan vanaf Stocken naar Fossen. De afstand die we varen is 23,5 km. Nog een dag om een beetje te wennen. Het is weer zonnig en er staat eerst een NW wind 1 beaufort die later ruimt naar N en aantrekt tot 3 beaufort. Het is een tocht die eerst door smalle fjorden voert en later een wat ruimer fjord, het Gullnam fjord. We pauzeren op mooie rots en grind strandjes onderweg.

Er is totaal geen scheepvaart en we wanen ons alleen op de wereld. Wat een rust, geweldig. Als we in het Gullnam fjord varen passeren we een veerboot. Nog geen tien tellen later hoor ik hem op de marifoon de MSI (Zweedse kust wacht) oproepen dat hij kanovaarders heeft gezien op het fjord. Ik meld me daarna maar even bij de MSI.

Ze zijn erg vriendelijk nadat ik ze verteld heb dat we Nederlandse zeekajakkers zijn en wat onze bedoeling is. Ik wordt nu elke morgen rond tien uur even opgeroepen met de vraag hoe het gaat en met de weerberichten. Wat een service.

Er wachten ons nog meer verrassingen, als we op het strand van de camping in Fossen aanlanden is het wel heel erg stil. We zetten de kano’s op wielen en sjouwen de boten naar het kampeerveld van de camping. Dan gaan we met z’n tweeën eens kijken of hier ook nog wat volk rond loopt. Bij de receptie en de winkel is niemand en na even zoeken komt er een vaste bewoonster van de camping die ons verteld dat het seizoen nog niet echt is begonnen. Ze belt de eigenaar en die is niet van plan om voor een paar kanovaarders helemaal naar de camping te komen. De keuken en het sanitair zijn open en verder wenst hij ons veel geluk. Het wordt koud vannacht in een tent denkt hij.

11

Havsten.

12

De dag begint grijs. Het regent en het is vrij koud, water koud. Door het weer houden we geen lange pauzes, het is prettiger in de boot dan er naast. De omgeving maakt veel goed. Het is echt schitterend varen door de Fjorden.

Na een dag door de kou en het trieste weer varen zal je zien dat het nog niet gedaan is met de tegen slagen. De camping in Havsten de Hafsten SweCamp heeft een onaangename verrassing voor ons. Bij de receptie probeert de receptioniste ons per persoon € 28.- voor een familie tent te laten betalen. Het was haar eerst niet aan het verstand te brengen dat we in een trekkers tentje overnachten en niet in een caravan. Na een stevige discussie konden we dan voor € 12,50 per persoon staan, maar dan moesten we wel de volgende morgen vertrekken!

Een aparte redenatie, maar wij hadden min of meer wat we wilden. Na dit deze deceptie hebben we onze tentjes bij het strand opgezet en zijn in het restaurant gaan eten. Het eten was niets op aan te merken, maar reken was op deze camping echt niet het sterkste punt. Ook hierover moesten we weer stevig discussiëren. Het was ook nu weer moeilijk om ze aan het verstand te brengen dat we niet betalen voor iets wat we niet gehad hebben en dus alleen betalen voor wat we besteld en gehad hebben. De lol is er zo wel snel af en we hebben de avond maar in de tent door gebracht.

De nacht was pittig koud en de tenten en kajaks zaten onder het ijs. Een aparte ervaring, maar wel mooi. We hebben de bestelde broodjes afgehaald, ontbeten en zijn snel van deze camping vertrokken. Het gevoel dat je steeds belazerd wordt maakt dat je er niet met plezier staat. Wel jammer.

13

Almö.

Vandaag gaan we van Havsten naar Almö een tocht van 32,5 km. Het weer zit ons weer mee en in de zon zijn we al snel de trieste zetten van de camping vergeten.

Het valt op dat er weinig scheepvaart is in dit gebied, het is net of de wereld van ons is. We zien onderweg af en toe een zeehand, maar die zijn een stuk schuwer als die wij in de Waddenzee tegen komen. Tijdens de eerste rust komen we er achter dat we alsnog bij de poot zijn genomen door de dames van de camping. We hebben minder broodjes dan we besteld en betaald hebben. Erg zielig allemaal.

Gelukkig is de plaats waar we rusten erg mooi en staat het er vol met bos anemonen. Het Fjord waar we door varen is erg lang en vrij smal, het echt zeevaar gevoel heb je hier niet echt, alleen het water is zout maar verder is het erg rustig en vlak.

De camping onderaan de brug in Almö is weer een plezierige plaatst om te vertoeven. Ook hier mogen we gratis staan omdat het te vroeg in het seizoen is en de eigenaar niet van plan is om voor ons naar de camping te komen. De douche is het enigste we voor moeten betalen, maar dat is het wel waard.

14
15
16

Stocken.

17

Vandaag de laatste tocht van Almö naar Stocken, 32,5 km.

We komen nu meer in open water, de Fjorden worden breder en het laatste stuk varen we op open zee. We krijgen nu ook wat meer golven en we kunnen zelfs af en toe spreken van een kleine surf.

We rusten ook vandaag weer op idyllische rots eilandjes, wat een leven. Als we terug op de camping zijn worden we hartelijk ontvangen door de mensen van het kano winkeltje en de camping. Men wil graag weten dat wij het een mooi gebied vinden om te varen.

We zetten onze tenten op met eerst nog het idee om vrijdag nog een tocht te varen. Maar in de morgen blijkt het erg hard te waaien en dit wordt in de loop van de dag nog maar erger volgens de voorspellingen. We besluiten na een luie ochtend om maar weer naar Nederland te gaan. Het is best nog een behoorlijk stuk rijden en zo’n laatste dag op de camping blijven zitten is ook niet alles.

Resumé:

Het is een tocht die ook voor de beginnende zeevaarder te varen is. Er zijn geen moeilijke navigatie problemen en de kaarten zijn zo van het internet downloaden via https://www.nv-pedia.de/pedia ,als je ze opslaat als pdf bestand kan je ze afdrukken en of laten vergroten bij een boekhandel of iets dergelijks.

18

De periode dat wij hier gevaren hebben is voor de Zweden wat vroeg in het seizoen, maar je kan in principe op alle campings terecht. Ook mag je wild kamperen, er geld in Zweden het allemansrecht. Er is gemiddeld veel zon, maar de nachten zijn goed koud.

Marifoon kanaal 84 is het verkeerskanaal in het Engels, via kanaal 16 krijg je te horen wanneer er uitzendingen zijn. Er wordt wel op prijs gesteld dat je meld wat je gaat doen. Als je geen marifoon of vergunning hebt kan het ook op de camping in Stocken bij het kano winkeltje.