Kajak uitrusting compleet.

Het belangrijkste eerst, de kajak!

Wat is een goede zeekajak?

Dat is een vraag die niet direct is te beantwoorden. Wat voor de één een goede kajak is kan voor een ander een drama zijn. Dus hoe weet je wanneer je dan welke kajak bij jou past.

Ook hier door ervaring wijs geworden geef ik als instructeur op onze kano vereniging het volgende advies aan leden die een kajak zoeken.

• Wat wil je met je kajak, af en toe een tocht op het binnenwater varen, op zee en of kamperen.
• Welk materiaal heeft je voorkeur, polyethyleen, polyester, composiet of carbon.
• Budget, tweede hands of nieuw.

Wat ook je beweeg redenen zijn “Neem de tijd” een verkeerde boot is zo gekocht, vraag maar aan de kajak vaarders om je heen.

Ga niet in verschillende kajaks in één dag varen, maar ga als het mogelijk is in het gebied waar je wilt varen een kajak testen. Bedenk een dag later wat je er van vond en noteer je bevindingen. Doe dit ook met de andere boten van je keuze en leg dan je bevindingen naast elkaar.

Als je wel op één dag verschillende boten uit probeert, zal je met een aan waarheid grenzende waarschijnlijkheid de laatste boot kopen.

06

Mijn eerste goede kajak was een Nort Shore Mariner en na tussenkomst van een verkeerd gebouwde Nordkapp een Calypso van North Shore. Hiervoor heb ik net als de meeste kanovaarders wat verkeerde keuzes gemaakt.

De Mariner was een goede boot, betrouwbaar en goede vaar eigenschappen. Toen ik op een gegeven moment dus een Nordkapp kon kopen voor een redelijke prijs dacht ik dat is mijn boot.

Nou niet dus. Een boot moet je passen net als een paar schoenen. De Calypso heb ik gekocht nadat ik ongeveer twee jaar in een voor mij verkeerde Nordkapp heb gevaren. Nadat ik één keer in een Calypso van een vriend had gezeten en gerold (wat ik in de Nordkapp na twee jaar oefenen niet voor elkaar kreeg) was voor mij de keuze snel gemaakt. Dezelfde dag heb ik mijn Nordkapp ingeruild voor de Calypso.

Met de Wadi (naam van mijn Calypso) heb ik ruim tien jaar met veel plezier gevaren en vele grenzen verlegd. Ik heb de Wadi zeker de laatste vier vijf jaar intensief gebruikt op zee in zowel het binnen als het buitenland. Deze kajak was in 2011 aan vervanging toe en met toch wel wat pijn in het hart heb ik haar verkocht. Dat het een goede kajak is blijkt wel uit het feit dat ik haar nog regelmatig tegen kom op zee met haar nieuwe eigenaar.

Door ervaring wijs geworden ben ik voor de aankoop van mijn huidige kajak ruim een half jaar aan het proef varen en testen geweest. Door maar in één model boot per keer te varen kon ik een goed oordeel vormen over de desbetreffende boot. Aan het einde van de proefvaart noteerde ik dan alle voordelen en de nadelen en op deze manier maakte ik een dossier van de boten die voor mij in aanmerking kwamen om aan te schaffen.

Als je in twee of meer kajaks achter elkaar vaart dan blijft het gewoonlijk lastig om een goede keuze te maken, als er dan ook voor de kajak waar je het laatste in gevaren hebt een leuke prijs wordt gevraagd is de koop vaak snel beslist. Het is goed om alles op een rijtje te zetten voor jezelf en na een periode van bezinning een keuze te maken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inmiddels had ik wel een paar eisen waar mijn nieuwe kajak aan moest voldoen. De een belangrijk de ander minder belangrijk, maar als je toch nieuw kajak koopt, dan met alles erop en eraan.

Het eerste punt is waar mijn kajak aan moet voldoen.

Hij moet bestand zijn tegen stevig gebruik op zee en het vaak oefenen (rollen reddingen). Hij moet voldoende ruimte hebben om mijn complete uitrusting voor minimaal twee weken kamperen in kwijt te kunnen. Niet onbelangrijk hij moet mij passen. Dus niet te breed en niet te smal. Ik moet er een goede balans in hebben. Voor mij geen smalle knikspant boot. Het materiaal waarvan de boot gemaakt is was voor mij eenvoudig. Een stevige polyester boot. Alles bij elkaar opgeteld kwam ik bij een aantal Engelse zeekajak `s uit.

Na verschillende keren proef varen is het een Nigel Dennis Explorer geworden. Niet dat hij beter of slechter is dan de andere boten die ik getest hebt, maar deze past het beste bij wat ik wil. Hij is compleet met voetpomp, schot op maat, dus zoveel mogelijk winst aan droge ruimte, kielstrip en kompas. Vanaf het eerste moment dat ik er in gevaren heb kan ik volmondig zeggen, het is mijn kajak.

De peddel

De peddel is ook een discussie onderwerp. Hoe lang moet je peddel zijn? Daar zijn verschillende reken methodes voor, maar over het algemeen is het zo als je de peddel naast je neerzet en je kunt met omhoog gestrekte arm net je hand over de peddel plaatsen dan zit je in de goede richting.

De bladen van de peddel is ook al zoiets. Neem niet een extreem groot blad, maar ook niet een heel smal blad zou mijn advies zijn. Je moet dit net als je kajak uitproberen. Bij de meeste kano verenigingen zijn wel peddels beschikbaar om te testen.

Met het huidige aanbond aan peddels heeft de deelbare peddel een vaste plaats in de keuze gekregen. Deze peddels hebben het voordeel dat de bladen in verschillende standen kunnen worden gezet. Dit is ook weer een enorm nadeel. Als je gewend bent aan een bepaalde stand van de bladen en je vaart hiermee zonder blessures, laat je dan niet ompraten om de stand om wat voor reden dan ook te verzetten.

Het risico is dan dat je techniek van bij voorbeeld lage steun of Eskimo rol door de veranderde stand van je bladen niet meer klopt met als gevolg dat je omslaat en je kajak moet verlaten. Ook is er een risico op pols of elleboog blessure.

Dan de reserve peddel. Daar kan ik kort over zijn, die moet het zelfde model hebben als de peddel waar je mee vaart. Je moet met een reserve peddel ook zonder problemen van Vlieland naar Harlingen kunnen varen.

Ook moet de reserve peddel degelijk zijn. De €15.- peddels zijn een garantie op problemen als je ze daadwerkelijk nodig hebt. Het moment dat je de reserve peddel nodig hebt zal over het algemeen in een situatie zijn die niet gunstig is. Dus vereist dit goed materiaal.

09
IMG_0911a

Zelf heb ik als peddel jaren een Lendal Archipelago met karbon steel gebruikt. Het is een sterke peddel die voor mij goed aanvoelt. Hij is niet te zwaar, maar het voelt wel stevig. Ik heb wel eens andere peddels geprobeerd in die tijd die iets lichter waren, maar dat voelde niet fijn. Dus hield ik het bij mij eigen peddel.

De reserve peddel was een Lendal Nordkapp, deelbaar model. Deze peddel voldoet aan de eisen die je er als kajakker aan mag stellen.

Tegenwoordig vaar ik met een carbon peddel van Werner, de “Shuna”. Hij is extreem licht en deelbaar. Ja ook hier heb ik mijn mening bij moeten stellen, deelbaar. Het nadeel van deelbaar is dat dit altijd ten gevolge gaat van de piek belasting van de steel.

Een peddelbrug maken om uit te stappen is niet erg handig met deze peddel. Ook waak ik ervoor om met een deelbare peddel een H.I. redding uit te voeren en zeker niet met volgeladen boten.

De peddel vaart super goed en voelt stevig aan in het water. Het is wel een stevige uitgave voor een peddel, maar als je het geld er voor over hebt, is het zeker meer dan de moeite waard.

Mijn reserve peddels is ook een “Shuna” van Werner, maar dan de glasfiber uitvoering. Iets zwaarder, maar voor een reserve peddel ruim voldoende. Deze peddel is verder gelijk aan de carbon uitvoering en het zal dus, als ik met mijn reserve peddels moet varen, niet uitlopen op blessures door mijn peddel.

IMG_0914

Spatzeilen

Spatzeilen, ook al weer zo’n onderwerp waar je in de winter hele club avonden mee kan vullen. Zeker als er een paar fanatieke vaarders aanwezig zijn die zweren bij hun (uit ter aard het best) spatzeil.

Ik gebruik drie soorten spatzeilen, een stevig dik neopreen spatzeil verstevigd met carbonvezels van het merk Aqua-pak in het normale vaarseizoen. In de winter vaar ik meestal met een dik waterdicht pvc spatziel van Zölzer. Daarnaast heb ik altijd een spatzeil van Reed bij mij.

Het Reed spatzeil is klein op te rollen, zodat ik die altijd als reserve spatzeil mee heb. De Reed ziet er gelikt uit, maar is erg gevoelig voor beschadigingen. Ik gebruik dit spatzeil dan ook alleen als ik zomaar wat ga varen en geen oefeningen doe. Het neopreen zeil van Aqua-pak is ijzersterk en kan tegen een stootje, dat is dus mijn eerste keus. En zoals gezegd, in de winter de Zölzer spatzeil.

Resumé

Ga bij de aanschaf van een kajak niet over één nacht ijs, bij de meeste kanoclubs is het wel mogelijk om in verschillende kajaks te mogen proefvaren. Dit kan ook bij de meeste kajak dealers, maar ga dan wel verschillende keren varen. Het mooiste zou zijn om de kano van je keuze te huren en te gaan varen op het soort water waar je altijd vaart.

Ook voor peddels geld, ga eerst met een peddel proefvaren voor je tot aanschaf over gaat en laat je niet lijden door de mode, maar door hoe jij altijd vaart. Verandering van bij voorbeeld de stand van je peddelblad kan lijden tot vervelende blessures.

Een spatzeil moet gewoon goed zijn en je tegen de elementen beschermen. Spatzeilen zijn wel aan slijtage onderhevig, controleer ze dus altijd voor je aan een tocht gaat beginnen. Het is niet onverstandig om een reserve spatzeil mee te nemen.